Annons

Utbildningar i bildjournalistik utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

carolinita

Ny medlem
Hej!

Jag har suttit ett tag nu o letat ivrigt efter utbildningar i bildjournalistik utomlands. Är intresserad av spansktalande eller engelstalande undervisning vart som helst egentligen.
Det har visat sig vara svårare än jag trodde. Någon som till tipsa?

Fortfarande i denna dag, trots att det finns ok utbildningar i bildjournalistik, är mitt tips att söka sej till olika redaktioner på praktik, småningom få riktigt jobb från dem och lära sej av dom som på riktigt gör jobbet, är ute på fältet och framförallt är up-to-date med vad det händer i branchen och är med och utvecklar den. Teori och historia kan man bra läsa från böcker, eller bjuda dom gamla stofilerna på redaktionen på en bärs och be dom berätta :)

Allvarligt talat tror jag att skolorna har mycket att ge, men att dom ofta ligger efter i tiden. Nu vill jag dock inte dra alla över en kam, så skicka inga hatbrev den som känner sej kränkt, men svara gärna på denna tråd. Har på sistone snackat en hel del med elever som pluggar bildjournalistik då jag gästat som föreläsare, och många klagar sej över fenomet att undervisningen sker av folk som inte varit med i branchen på åratal och inte är aktiva. Gästföreläsarnas antal har sjunkit i och med lågkonjukturen. Jag ser också tendensen hos praktikanter jag under åren fått med mej på fältet då jag jobbat på redaktioner, rutinen och vad jobbet handlar om även efter flera års studier är mycket bristfällig. Många blir även shockade av vad realiteten på fältet är, nåt som inte lärs ut på skolorna säger många.

Nu hoppas jag förstås att jag bara sett några undantag, men är lite rädd för att det ligger nåt i det.

har inte själv pluggat på skolbänken foto, utan just på redaktion och den vägen så jag kan inte förstås dra några universala slutsatser i ämnet. Bara lite som det känns.

Fortfarande i denna dag, trots att det finns ok utbildningar i bildjournalistik, är mitt tips att söka sej till olika redaktioner på praktik...

Jag håller med i mångt och mycket. Jag pluggade till redigerare för TV på en folkhögskola, men det var praktiken som gav mig kunskapen och öppnade upp för jobbmöjligheterna.

Skolorna fyller dock en viktig roll, det viktigaste för mig när jag sökte utbildning var att hitta en skola med långa praktikperioder. Och att hitta en skola med så gott rykte som möjligt om sig på arbetsmarknaden, detta för att det blir så otroligt mycket lättare att hitta praktik. Med skolan i ryggen var det inga som helst problem för mig att få praktiken, och efter bara två veckor som ren praktikant övergick jag till betald arbetstid pga att behovet fanns på redaktionen jag var då. Sen hade jag ett extraknäck inom branchen under de kommande 18 månader jag pluggade. Det var min skola.

Sen fyller ju skolorna en otroligt viktig plats när det kommer till att lära sig jobba i grupp. Bygga upp sin egen identitet och kontaktnät. Det är bara i skolan man ges tid att fritt experimentera och ha riktigt roligt.

Så sammanfattningsvis, gå i skola men se till att det finns utrymme och möjlighet att vara ute i arbetslivet och lära sig vad saker egentligen handlar om.

Vad skulle du som gått i skola såhär i efterhand föredraa, 4 år i skolan eller 4 år på redaktion/fältet? Frågar helt av intresse. Det är ju inte bara en kanske en bråkdel unnat att kunna så svartvitt välja, men som tanke. Vissa skolor är det6 ju väldigt svårt att komma in på och folk söker in i flera år. Om man då "pluggat" på fältet i dessa år man sökt, har man nyttan av skolan sen mer, eller förlorar man mer på att ta sej loss från rutinen? också en rolig tanke:)

Det som jag personligen nu efter snart 10år på fältet har börjat se efter är masterclasses utomlands. Magnum tex ordnar jäkligt bra sådana, har kolleger som gått på dom. Själv har jag inte ännu hunnit för allt arbete, men det kunde vara skönt att där få brutet sina mönster och hitta nya approach. Däremot har det varit väldigt givande att träffa kolleger från olika länder typ en gång i året och analysera sitt plåtande. Det har gett oerhört mycket och brutit mycket av mina insnöade vanor.

Vad skulle du som gått i skola såhär i efterhand föredraa, 4 år i skolan eller 4 år på redaktion/fältet?

Ska man hårddra det så skulle jag naturligtvis välja fyra år på olika redaktioner. Arbetslivet är den bästa skolan, inget snack om det.

Skolbänken är en så trygg värld, bara en sådan simpel sak att vi under våra två år inte fick lära oss ett smack om eget företagande. För att sedan komma ut på en arbetsmarknad som nästan bygger helt på frilans.

Att sedan under arbetslivets gång bygga på med diverse kurser och utbildningar, det är nog nödvändigt för att inte glömma bort varför man jobbar med det man gör, när det roliga helt plötsligt blivit rutin och hamsterhjul.

Men jag skulle nog fortfarande rekommendera folk att ta en utbildning just för att ha en skola i ryggen när man söker sina praktikplatser. Kommer man inte in på utbildningen så är det ju ingen konst att söka praktik på en lokalredaktion, de brukar ofta vara öppna för att ta in folk från orten.

Livet behöver ju inte vara svart eller vitt, det kan ju vara lite så där lagom grått.

ANNONS
Götaplatsens Foto