Fortfarande i denna dag, trots att det finns ok utbildningar i bildjournalistik, är mitt tips att söka sej till olika redaktioner på praktik, småningom få riktigt jobb från dem och lära sej av dom som på riktigt gör jobbet, är ute på fältet och framförallt är up-to-date med vad det händer i branchen och är med och utvecklar den. Teori och historia kan man bra läsa från böcker, eller bjuda dom gamla stofilerna på redaktionen på en bärs och be dom berätta
Allvarligt talat tror jag att skolorna har mycket att ge, men att dom ofta ligger efter i tiden. Nu vill jag dock inte dra alla över en kam, så skicka inga hatbrev den som känner sej kränkt, men svara gärna på denna tråd. Har på sistone snackat en hel del med elever som pluggar bildjournalistik då jag gästat som föreläsare, och många klagar sej över fenomet att undervisningen sker av folk som inte varit med i branchen på åratal och inte är aktiva. Gästföreläsarnas antal har sjunkit i och med lågkonjukturen. Jag ser också tendensen hos praktikanter jag under åren fått med mej på fältet då jag jobbat på redaktioner, rutinen och vad jobbet handlar om även efter flera års studier är mycket bristfällig. Många blir även shockade av vad realiteten på fältet är, nåt som inte lärs ut på skolorna säger många.
Nu hoppas jag förstås att jag bara sett några undantag, men är lite rädd för att det ligger nåt i det.
har inte själv pluggat på skolbänken foto, utan just på redaktion och den vägen så jag kan inte förstås dra några universala slutsatser i ämnet. Bara lite som det känns.