Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ison på D80
- Trådstartare kabbe
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Men om jag inte ska skriva ut bilder går det lika bra att använda 3200? (kollar då på datan)
Det beror på hur stora bilder du ska kolla på. Ska du lägga upp småbilder på nätet duger det kanske, ska du ha större bilder duger det nog inte. Små bilder är under t.ex. under 800 X 600 pixlar, stora bilder är större än det. Bilder på tidningssidor är oftast knappt mer än 400 X 600 eller något och stora bilder på webben är t.ex. 1024 X 768 och större.
optimize
Aktiv medlem
Men om jag inte ska skriva ut bilder går det lika bra att använda 3200? (kollar då på datan)
om du tänkt fota mycket i situationer som kräver hög iso är d80 helt fel kamera, jag har den själv och har genom den upptäckt att jag hatar brus. Ok upp till 400 och användbart till 800 skulle jag säga. 3200 kan du tyvärr glömma
Sauron
Aktiv medlem
Beror på ljuset
Mina erfarenheter av D80 är att det inte är några större problem att fota vid iso 800, det beror lite på ljusförhållandena. Om man tvingas ha längre slutartider så blir det lite brusigare än vad man kanske önskar, men vid korta tider är det normalt inga problem. Samma torde dock gälla för alla digitala kameror (dvs att ljusförhållandena påverkar kvaliten vid höga iso).
Mina erfarenheter av D80 är att det inte är några större problem att fota vid iso 800, det beror lite på ljusförhållandena. Om man tvingas ha längre slutartider så blir det lite brusigare än vad man kanske önskar, men vid korta tider är det normalt inga problem. Samma torde dock gälla för alla digitala kameror (dvs att ljusförhållandena påverkar kvaliten vid höga iso).
keckax
Aktiv medlem
sätter min på max 400, över det är i absolut nödfall
Värst vad ni är känsliga för brus. Jag vill påstå att för web och till A5- utskrift (ibland även A4) funkar iso 1600t bra. Jag hade (visserligen en D200, men samma lika väl?) vid en välexponerad fil en ganska generell gräns vid iso 1250 för A4-A3. Det hände ganska mycket mellan just iso1250 och 1600, har jag för mig.
I fall där man tvingats skruva upp iso ännu högre är konvertering till svartvit en frälsare.
/K
perstromgren
Aktiv medlem
Jämförelse nedan, först dynamiskt omfång och sedan brus vid olika ISO. ©DxO Labs
Här syns rätt tydligt att D90 är ganska exakt ett bländarsteg bättre än sin äldre syster när det gäller brusnivå, varken mer eller mindre.
Per.
keckax
Aktiv medlem
Här syns rätt tydligt att D90 är ganska exakt ett bländarsteg bättre än sin äldre syster när det gäller brusnivå, varken mer eller mindre.
Per.
Syster? Broder menar du väl..? Vi talar om kameror inte båtar.
berliner
Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en beg nikon d80 hur mycket iso har den kamera?
hittar det ingenstans!
ISO är ditt minsta problem!
Om du ska köpa begangat så se till att kameran inte har gjort mer än 10 000 exponeringar! Om den har gjort över 20 000 exponeringar så bör du kräva ett kraftigt rabaterat pris, då de brukar dö av mellan 25 och 35 000 exponeringar. Man märker det då slutaren börjar krångla. Att byta slutare är många onödiga tusenlappar som man kunnat lägga på en nyare kamera istället.
Fixer
Aktiv medlem
Ställer frågan här också. De som hänger i D7000 tråden verkar inte veta.
Steget från D80 till D90 var ett steg i iso. Samma mellen D90 och D7000?
Enligt DxO är siffrorna D80-524 D90-977 D7000-1167. låter inte som så stor skillnad mellan de sista två. Jag är lyckligt ovetande om vad siffrorna betyder iofs.
Helt ok att svara även om man inte är säker. Tack.
Enligt DxO är siffrorna D80-524 D90-977 D7000-1167. låter inte som så stor skillnad mellan de sista två. Jag är lyckligt ovetande om vad siffrorna betyder iofs.
dumbo
Aktiv medlem
Nu har jag inte haft något digert utbud av testbilder från D7000 ännu, men har jämfört lite med bilder tagna med D300 (som är i stort sett samma som D90) under samma föhållanden och jag skulle säga att D7000 är ungefär ett halvt steg bättre. Det är så som jag upplever skillnaden. Vad mätresultaten säger behöver inte alls vara samma sak, men det är ju åxå svårt att mäta hur mängden brus upplevs av ett mänskligt öga.
Så nej, skillnaden mellan D90 och D7000 är inte alls lika stor som mellan D80 och D90. Inte om du frågar mig iaf.
Så nej, skillnaden mellan D90 och D7000 är inte alls lika stor som mellan D80 och D90. Inte om du frågar mig iaf.
Ravestream
Aktiv medlem
ISO är ditt minsta problem!
Om du ska köpa begangat så se till att kameran inte har gjort mer än 10 000 exponeringar! Om den har gjort över 20 000 exponeringar så bör du kräva ett kraftigt rabaterat pris, då de brukar dö av mellan 25 och 35 000 exponeringar. Man märker det då slutaren börjar krångla. Att byta slutare är många onödiga tusenlappar som man kunnat lägga på en nyare kamera istället.
Och dom siffrorna får du ifrån ??? tagit ut luften bara eller baserat på någon annan kamera än D80med tanke på att dom ligger på över 40000 exponeringar i snitt innan slutaren ger med sig.
Och att byta slutaren kostar väl inte många tusenlappar som du skriver.
Herr_Berg
Aktiv medlem
Värst vad ni är känsliga för brus. Jag vill påstå att för web och till A5- utskrift (ibland även A4) funkar iso 1600t bra. Jag hade (visserligen en D200, men samma lika väl?) vid en välexponerad fil en ganska generell gräns vid iso 1250 för A4-A3. Det hände ganska mycket mellan just iso1250 och 1600, har jag för mig.
I fall där man tvingats skruva upp iso ännu högre är konvertering till svartvit en frälsare.
/K
Jo jag är känslig, jag fotade dock en konsert med iso 500 nu i helgen och det blev godkänt efter en sväng i LR.
professorb
Aktiv medlem
Ställer frågan här också. De som hänger i D7000 tråden verkar inte veta.
Ni hittar D80, D300 och D7000 jämförda av mig här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=272931
Det skiljer en del mellan de olika generationerna vad det gäller höga ISO.
j2^
Aktiv medlem
då de brukar dö av mellan 25 och 35 000 exponeringar. Man märker det då slutaren börjar krångla.
Mjae? http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d80.htm