** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

NEF 12 bit vs 14 bit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om en skilnad kan ses i dina bilder beror inte det på 12 eller 14 bitar, det beror på att i 14 bitarsläget sker utläsningen långsammare vilket kan minska läsbruset något
Samma resultat skulle kunna fås med 12 bitarsläget om utläsningen sker långsammare

Därför vore det roligt om du kunde låna ut dina rawfiler så jag kunde se ev skilnader själv med mina program och handhavande
 
Tore, tycker du att den här tråden fick någon särskilt trevlig utveckling efter att du kommit in och krävt att få se bildbevis för någons erfarenheter?

Du kanske tycker att det är helt OK att gå in och kräva det, men när resten av oss som skrivit i tråden inte tycker att det är OK kanske du ändå kan tänka dig att bemöta folk på ett annat lite trevligare och mindre krävande sätt?

Det är kanske inte ren elakhet och personligt agg mot dig utan det kanske är så att du inte använder samma ton som andra från början?

Jag hoppas verkligen att du tar till dig av kritiken, det är inte kul att berätta om sina erfarenheter av en sak och som tack få beviskrav nedtryckta i halsen av någon som själv inte bidragit med något konstruktivt varken före eller efteråt....

Att ha sakfrågan i fokus innebär att ha fakta i centrum.

Tycker du det är ok att påstå saker utan att ha belägg för det och redovisa fakta som stöd?

Skall en "trevlig" tråd grundas på subjektivt godtycke helt utan krav?

Påstår jag något måste jag också ha belägg för det. Jag kan inte bara säga att A är bättre än B och hänvisa till att det är min erfarenhet men samtidigt säga att denna erfarenhet inte är baserad på evidens. Vad är det för erfarenhet annat än flummig känsla?
 
I den här frågan räcker det ju med att veta att folk upplever skillnader, det behöver ju inte bevisas.
Om någon upplever något så spelar det inte någon roll om "någon annan" inte ser några skillnader på bilden i fråga - den som upplever skillnader i bilden gör sannolikt det även efter att "någon annan" hävdat motsatsen.

Däremot kan det vara intressant att diskutera kring fenomenet, jämföra och byta synvinkel. Men även en presentation av ett jämförandetest skulle gå nit - vi har olika ögon, olika skärmar och olika perceptionsförmåga.

Nästa fråga skulle isåfall bli vilken niva man ska lägga sig på, råformat, behandlad efter tycke, behandlad lika, behandlad olika, hur de behandlas, vad de ska användas till, vilket medium, vem som ska se dom, hur skillnaden ska mätas (analogt eller digitalt) vem som ska bedöma, vilken bild man ska ta, hur den ska tas ...

... ja ni ser ju själva.

Om allt hänvisas till subjektivitet blir alla diskussioner meningslösa och faktabegreppet urvattnat eftersom inget annat än ens egen personliga uppfattning anses giltig.
 
Här är två bilder (en 12-bitars och en 14-bitars) underexponerad 5 steg för att sedan ha lyfts upp i Capture NX 2. Nerskalat till forumstorlek så tror jag ingen ser någon skillnad utan att fuska och titta i exif-infon.

/Karl

Ingen vettig människa underexponerar en bild 5 EV. Det intressanta är att jämföra "verkliga" foton tagna på normalt sätt dvs så optimalt exponerat som möjligt och sedan bildbehandlat på samma sätt.
 
Om allt hänvisas till subjektivitet blir alla diskussioner meningslösa och faktabegreppet urvattnat eftersom inget annat än ens egen personliga uppfattning anses giltig.

Tvärtom - diskussionerna blir allt intressantare eftersom den personliga tolkningen spelar just en stor roll.
Men även därför är det tur att inte allt hänvisas till subjektivitet.
Och på samma sätt att inte allt hänvisas till objektivitet.
 
Om en skilnad kan ses i dina bilder beror inte det på 12 eller 14 bitar, det beror på att i 14 bitarsläget sker utläsningen långsammare vilket kan minska läsbruset något
Samma resultat skulle kunna fås med 12 bitarsläget om utläsningen sker långsammare

Därför vore det roligt om du kunde låna ut dina rawfiler så jag kunde se ev skilnader själv med mina program och handhavande

Utläsningshastigheten kan inte skilja så mycket på en D700, då den inte tappar hastighet i 14-bitarsläget.

/Karl
 
Att ha sakfrågan i fokus innebär att ha fakta i centrum.

Tycker du det är ok att påstå saker utan att ha belägg för det och redovisa fakta som stöd?

Skall en "trevlig" tråd grundas på subjektivt godtycke helt utan krav?

Påstår jag något måste jag också ha belägg för det. Jag kan inte bara säga att A är bättre än B och hänvisa till att det är min erfarenhet men samtidigt säga att denna erfarenhet inte är baserad på evidens. Vad är det för erfarenhet annat än flummig känsla?

Men läs vad jag skriver!

Jag skriver inte att det är fel att fråga efter saker, jag skriver att du kanske ska tänka över ditt sätt att fråga efter saker.

Det ena utesluter väl inte det andra?
 
Ingen vettig människa underexponerar en bild 5 EV. Det intressanta är att jämföra "verkliga" foton tagna på normalt sätt dvs så optimalt exponerat som möjligt och sedan bildbehandlat på samma sätt.

Där har du givetvis rätt, men delar av foton kan soliga vinterdagar behövas lyftas mer än 5 EV. Klockan 19.00 på kvällen var detta dock det enklaste sättet att visa detta.

Sedan tycker jag att du nu är oerhört fräck när du först vill ha bevis och sedan kallar mig sinnessjuk när jag gör testet.

/Karl
 
Utläsningshastigheten kan inte skilja så mycket på en D700, då den inte tappar hastighet i 14-bitarsläget.

/Karl

D7000?
Visserligen har jag knackig lina där jag är men det är väl d300 vi diskuterar , se Olas inlägg nr 1 i denna tråd
Jag har hela tiden diskuterat 12 vs 14 bitar och ev vinst med 14 bitar och d300
 
D7000?
Visserligen har jag knackig lina där jag är men det är väl d300 vi diskuterar , se Olas inlägg nr 1 i denna tråd
Jag har hela tiden diskuterat 12 vs 14 bitar och ev vinst med 14 bitar och d300

Du får peta bort frukostsylten du tappat under noll-tangentent, eller kärvar Mac:ar tangenter så i alla fall?
Enligt mig så blev det en allmän diskution mellan 12 och 14 bitar för ett par sidor sedan.

/Karl
 
Eftersom det bitvis diskuteras bevisvärde o dyl i tråden kanske jag skall påpeka att yttrandefriheten i pressen rent generellt regleras av Justitiekanslern och inte av herrar på fotosidan;-)
JB
 
Tvärtom - diskussionerna blir allt intressantare eftersom den personliga tolkningen spelar just en stor roll.
Men även därför är det tur att inte allt hänvisas till subjektivitet.
Och på samma sätt att inte allt hänvisas till objektivitet.

Skall fakta eller tyckande stå i fokus?

Om fakta skall vara det centrala är subjektiva ståndpunkter att betrakta som sekundära förutom när intersubjektiv kongruens uppnås.

Ompersonligt tyckande och diskussionen i sig prioriteras får varje individ bidra med vad som helst eftersom sakfrågan är sekundär.
 
Där har du givetvis rätt, men delar av foton kan soliga vinterdagar behövas lyftas mer än 5 EV. Klockan 19.00 på kvällen var detta dock det enklaste sättet att visa detta.

Sedan tycker jag att du nu är oerhört fräck när du först vill ha bevis och sedan kallar mig sinnessjuk när jag gör testet.

/Karl

Att underexponera 5 EV och dra generella slutsatser ufirån 100% crops från dessa bilder är inte vettigt och representativt för hur de flesta fotograferar.

Det finns bättre alternativ än att underexponera en bild 5 EV.

Förnuftigt är att veta vilka alternativ som finns tex ifråga om 12-bit och 14-bit raw och göra medvetna val utifrån behov och förutsättningar.

En vettig människa förstår skillnaden mellan inte vettig och sinnesjuk.

Vettig är förnuftig vilket innebär att inte vettig är oförnuftig.

http://www.synonymer.se/?query=vettig

Sinnesjuk är psykiskt sjuk och är något helt annat än att en frisk person tar oförnuftiga beslut.

http://www.synonymer.se/?query=sinnessjuk

Att vara fräck är att på ett oförskämt och medvetet sätt misstolka andras budskap för att miskreditera den andra personen och uppnå egen vinning.

http://www.synonymer.se/?query=fr%E4ck
 
D7000?
Visserligen har jag knackig lina där jag är men det är väl d300 vi diskuterar , se Olas inlägg nr 1 i denna tråd
Jag har hela tiden diskuterat 12 vs 14 bitar och ev vinst med 14 bitar och d300

12- eller 14-bit raw påverkar på D300 och D3x:

1) bps,

2) buffert,

3) bildstorlek,

4) bildkvalitet.

1) - 3) är fakta. 4) är tveksam i färdig helbild.
 
Men läs vad jag skriver!

Jag skriver inte att det är fel att fråga efter saker, jag skriver att du kanske ska tänka över ditt sätt att fråga efter saker.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Jag är 100% övertygad om att om alla bara håller sig till sakfrågan kommer tråden att flyta på bra.

Sakfrågan är huruvida det finns någon synlig skillnad mellan 12- och 14-bit raw. Slutsatsen är att det är svårt att objektivt fastställa att den teoretiska skillnaden verkligen syns i färdig bild.
 
Skall fakta eller tyckande stå i fokus?

Om fakta skall vara det centrala är subjektiva ståndpunkter att betrakta som sekundära förutom när intersubjektiv kongruens uppnås.

Ompersonligt tyckande och diskussionen i sig prioriteras får varje individ bidra med vad som helst eftersom sakfrågan är sekundär.

Fina ord.
Vad tycker du själv?
Man kan anta att olika personer ser olika på vad de anser är viktigt i frågan - det som visas på binär nivå eller det som får hjärtats puls att öka en aning.

För mig är det en blandning av de båda retoriska begreppen du använder dig av ovan.
Hur är det för dej?
 
Fina ord.
Vad tycker du själv?
Man kan anta att olika personer ser olika på vad de anser är viktigt i frågan - det som visas på binär nivå eller det som får hjärtats puls att öka en aning.

För mig är det en blandning av de båda retoriska begreppen du använder dig av ovan.
Hur är det för dej?

En bild tagen med en mobilkamera på min 2 månaders son som ler får min hjärtas puls att öka mer än någon bild här på fotosidan.
Bara därför skulle jag aldrig hävda att min mobilkamera är bättre än en Canonkamera ens.
Just känslan är ett luddigt begrepp som har så mycket psykologi runt omkring sig än teknisk perfektion.

/Karl
 
ANNONS