Annons

Nu skall kitobjektivet bort för evigt!

Produkter
(logga in för att koppla)
okej så du anser att kitobjektivet 18-105 VR är ett vettigt allroundobjektiv och att jag skall satsa på att köpa ett macro istället för tex 35 1.8 som kan ersetta kitobjektivet?

Svårt att säga. 18-105 är överlägset på 18mm jämfört med en fast 35:a. Men 35:an är självklart bättre om du i dåligt ljus kall fota något som rör sig, då hjälper inte VR. Helst båda i kameraväskan, ingen av dem är speciellt dyra.

Makro:
Längre makro som Sigma 150mm är bättre för makro, dessutom har den snabb autofokus med sin HSM-motor och OS bildstabilisering finns som option. Den funkar även som helt medellångt tele. Däremot är 150mm lite långt för att vara optimalt som porträttobjektiv.

Om du inte väljer Sigma 150mm som ditt makro skulle jag välja Nikons fina AF-S 60/2.8G som också är superskarp och har snabb AF. Bättre brännvidd om den dessutom skall dubbla som porträttobjektiv, men som teleobjektiv är den förstås oanvändbar. Brännvidden täcks redan av din 18-105VR

Just det objektivet har fått dålig kritik. Jag tror AF-S 60 eller Sigma 70 är mycket bättre val. Osäker på om Sigman har AF med D3100 när jag tänker efter...

Jag sökte nyss recensioner på objektivet ifråga (Tamron 60/2,0) och hittade faktiskt väldigt lite negativ kritik, tvärtom verkar det ha fått överväldigande positiv kritik även vad gäller bildkvalitet. Tittade dock inte på några jämförelser mot andra objektiv. Tack vare den höga ljusstyrkan dubblerar objektivet som ett lagom porträtt-tele, och man behöver knappast en 50/1,8 om man har detta. Ett mycket mångsidigt objektiv skulle jag vilja säga. Lite dyrt jämfört med andra motsvarande makro-objektiv, men de släpper också in bara hälften så mycket ljus jämfört med alla konkurrenter. Jag skulle kalla det mycket prisvärt för sina egenskaper. Dessutom tecknar det ut fullformat vid närgränsen, kan vara bra att veta. :)

Sant, Sigma 70/2,8 ger inte autofokus på D3100.

Bättre o bättre, du har redan ett objektiv med trevligt zoomomfång, vad du kanske önskar är Även möjligen ett ljusstarkare objektiv. Ditt 18-105 börjar på bländare 3,5 och fullt utzoomat 5,6 - är det så att du vill ha bättre ljusstyrka för (snabbare tider) under max zoom, och samtidigt kunna plåta macro är ju sigmas 150 2,8 som nämnt tidigare säkert attraktiv för dig!

En 35'a är känd för skärpa och fin bokeh(oskärpa), här är en snabbtitt bakom 35'an:
http://www.youtube.com/watch?v=lpn5qd36eYo (välj 720p)

exempelvis sigmas 18-50 2,8 är riktigt trevlig också, efterssom den behåller samma ljusinsläpp (2,8) ända ut till full zoom!

Tror du ska hålla kvar din kitglugg och komplettera med något av i tråden nämnda och hoppa på en kurs, det gör gott.

tack för dina goda råd! Dom uppskattas! jag skall undersöka alternativen mer och se hur jag gör.
Det där med att spara pengarna, jag har velat ha ett nytt objektiv länge men har inte haft råd. I förra veckan vann jag lilla årets bild, porträtt och fick en Nikon d3100 vilket gör att jag kan sälja av min d5000. för pengarna köper jag de ett objektiv, och jag vill köpa ett riktigt bra (eller så bra som möjligt för dom dryga 5000 kr) Jag antar att tex tamron 90 är en bättre investering en nikor 35 1.8? Om mitt kitobjektiv trots allt är skapligt så tror jag att jag vill satsa pengarna på ett porträtt/ macro objektiv. 105 blir nog för mycket tele för porträtt. Tamron 90 borde vara perfekt...om inte även det blir för mycket tele om man vill fota hel eller halvkroppsfoton och inte bara ansikte...

PS: Kurser är inget för mig...regler begränsar

Senast ändrad:
Jag vet inte, men jag kollade lite på de bilder du lagt upp. Och tänkte på de saker du ville ha ut av objektiven tror jag att du borde kolla på ett macro objektiv och sedan behålla kit-objektivet istället för att ersätta det.

Nikon har 2 st macro-objektiv med prisklass på ca 5000kr.

Alternativt om du är mer för porträtt skulle nog denna passa bra:
Nikon AF-S 50/1,4 G (3500kr) blir dock dåligt med närbilder med den.

Jag vet inte, men jag kollade lite på de bilder du lagt upp. Och tänkte på de saker du ville ha ut av objektiven tror jag att du borde kolla på ett macro objektiv och sedan behålla kit-objektivet istället för att ersätta det.

Nikon har 2 st macro-objektiv med prisklass på ca 5000kr.

Alternativt om du är mer för porträtt skulle nog denna passa bra:
Nikon AF-S 50/1,4 G (3500kr) blir dock dåligt med närbilder med den.

Låter bra det du säger! Jag kommer nog att satsa på ett objektiv som passar till både porträtt och macro. Har kollat lite på nikonalternativen men har fastnat lite för tamron. Både 60mm och 90 mm känns intressanta. Just 60 mm känns mer användbart då jag ibland vill fota mer än ansiktet vid porträtt. Någon med erfarenheter kring dessa två? Hör hört mycket gott om 90 mm men 60 mm är kanske också bra?

Låter bra det du säger! Jag kommer nog att satsa på ett objektiv som passar till både porträtt och macro. Har kollat lite på nikonalternativen men har fastnat lite för tamron. Både 60mm och 90 mm känns intressanta. Just 60 mm känns mer användbart då jag ibland vill fota mer än ansiktet vid porträtt. Någon med erfarenheter kring dessa två? Hör hört mycket gott om 90 mm men 60 mm är kanske också bra?

Mitt tips är att gå ner till en fotohandlare och jämföra AF-S 60/2.8 med Tamron 60/2, hur de känns att fota med.

ANNONS
Götaplatsens Foto