Kanske verkar lite fegt inlägg:
Men jag tycker på Rikard och Mats har sina poäng i det här resonemanget.
Nu över till något annat som inte är fegt utan bara en enkel fråga: Hur många printar egentligen ut sina bilder? Tror nämligen att flertalet inte gör det och vådan av att sitta med snoken i monitorn när störande brus och andra saker ska jämföras är för vanskligt, anser jag.
Sedan en bekännelse: När jag bläddrar dels bland mina printar och dels på hårddiskarna har jag till min fasa upptäckt att ju mer prylar jag samlat på mig desto sämre bilder innehållsmässigt har jag tagit. Alltså sett i proportion till när jag hade en mindre utrustning och färre objektiv.
Dessutom har jag upptäckt, för min personliga del är väl bäst att tillägga, att gamla rawfiler tagna med dslr från åren 1999-2004 går att få riktigt bra sting i. Det beror ju på att jag lärt mig den externa mjukvaran mycket bättre samt att rawkonverterarna förbättrats. Och bland dessa filer finns en hel del motiv tagna med högre iso.
Det är faktiskt så att jag får en högst påtaglig lust att sälja av hela eller stora delar av utrustningen och gå tillbaks till en liten grundutrustning. Orsaken är ju för mig självklar: Man plåtade med det man hade och lärde känna varenda avvikelse hos sina verktyg och lyckades i princip alltid hitta en vinkel, komposition som fixade till det även om man kunde tänka "fan här skulle jag haft ett 400/4 eller ett 24/1.4.
M a o tycks jag gått i en "prylfälla" eftersom ett många av mina bilder inte ser bättre ut i mina ögon jämfört med "igår". Upplevde att jag förr i mitt privata fotande slapp drabbas av "vilka prylar ska jag ta med idag". Då fanns det bara ett kamerahus och 2 objektiv.
Kanske låter som gnället "det var bättre för", men det tycker jag verkligen inte. Kunde jag omsätta min utrustning idag i reda pengar skulle jag kanske skaffa mig en mellanformatare med digitalat bakstycke samt 2 objektiv och behålla en NEX för andra tillfällen. Nu är jag ju inte i mitt privata fotograferande någon som jagar actionmotiv utan mer lugna scenerier och strukturer. Hade det gällt annan typ av fotografering hade jag väl valt annorlunda.
Men jag hittade faktiskt bilder tagna med en A700 samt deras "mellanzoom" 16-105 på såväl HD som bland printarna. Och här håller jag med Rikard. Den kameran håller på det stora hela fanan högt även i dagsläget.
För mig är det viktigaste en bra sökare, ergonomi och bra upplösning och en pricksäker AF (eftersom jag gärna gör större printar). jag struntar faktiskt i filmfunktion, HDR direkt till jpeg, panormafunktioner etc.
Det enda "nya" som jag kan sakna på A900/A850 är LV. Annars sitter jag väldigt nöjd med den kameran.