Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D7000 startar inte med Sigma 24/1,8
- Trådstartare vekhyttan
- Start datum
Warbird
Aktiv medlem
Fick min D7000 igår, men när jag sätter på mitt Sigma 24/1.8 så startar inte kameran.
Någon som vet vad som är problemet och hur man löser det?
Jag har läst om flera "gamla" Sigma som låser D7000, liksom din. Lösningen lär vara att skicka in den på omchippning.
vekhyttan
Aktiv medlem
Har pratat med Cyber och de hade aldrig hört talas om det, men hänvisade mig till Tura.
De sa att det finns kompatibilitetsproblem där och objektivet behöver troligen uppgraderas, men han visste inte de hade fått någon uppgradering just till 24:an ännu, men han skulle ringa snart.
Så vi får se.
De sa att det finns kompatibilitetsproblem där och objektivet behöver troligen uppgraderas, men han visste inte de hade fått någon uppgradering just till 24:an ännu, men han skulle ringa snart.
Så vi får se.
vekhyttan
Aktiv medlem
Fick tillbaka min Sigma nu ifrån Tura nu, snabba ryck, skickade det ju i tisdags.
Ser ut att ge ca 2-2,5mm framfokus.
Har provat att justera AF i D7000 men får inte till det. Är 2,5mm för mycket för att det ska gå att justera, låter ju himla konstigt.
Ska jag behöva skicka in det till Tura igen. När objektivet var nytt så felfokuserade det 7-8cm så då skickade jag in D50 och objektiv.
Ser ut att ge ca 2-2,5mm framfokus.
Har provat att justera AF i D7000 men får inte till det. Är 2,5mm för mycket för att det ska gå att justera, låter ju himla konstigt.
Ska jag behöva skicka in det till Tura igen. När objektivet var nytt så felfokuserade det 7-8cm så då skickade jag in D50 och objektiv.
Bilagor
vekhyttan
Aktiv medlem
AF-adjust +20 (räcker ju inte riktigt till)
AF-adjust -20 (Fel håll)
Så vad gör man? Skicka in till Tura igen med hus och allt.
Trött på Sigma! Gillar ju verkligen objektivet, men ska det behöva vara detta strul.
AF-adjust -20 (Fel håll)
Så vad gör man? Skicka in till Tura igen med hus och allt.
Trött på Sigma! Gillar ju verkligen objektivet, men ska det behöva vara detta strul.
Bilagor
vekhyttan
Aktiv medlem
Provar igen att lägga med bilder. Det har strulat.
Jo jag testade på full bländare, har gjort ett försök till på F2.8 och F4.5 samt tidigare F1.8. Allt med AF-adjust +20 (max).
Tycker det ser ut som om F4.5 drar sig bakåt (åt rätt håll, kanske till och med perfekt), men 1.8 och 2.8 är inte tillräckligt.
Gick inte att lägga in bilder nu heller (tror att fotosidan har något strul eller så är det bara jag) så jag lade dem på picasa. Kolla bildtexterna som förklarar bilderna.
[urlhttp://picasaweb.google.com/aronsson.andreas/FelfokuserandeSigma2418?authkey=Gv1sRgCIGGiuPp8Y2JIg&feat=directlink[/url]
Funkade visst nu i alla fall.
Först 1.8 Max justerad
Sedan 2.8 Max justerad
Sist 4.5 Max justerad
(såg att överlägget var felstavat... Lite skämmigt.)
Jo jag testade på full bländare, har gjort ett försök till på F2.8 och F4.5 samt tidigare F1.8. Allt med AF-adjust +20 (max).
Tycker det ser ut som om F4.5 drar sig bakåt (åt rätt håll, kanske till och med perfekt), men 1.8 och 2.8 är inte tillräckligt.
Gick inte att lägga in bilder nu heller (tror att fotosidan har något strul eller så är det bara jag) så jag lade dem på picasa. Kolla bildtexterna som förklarar bilderna.
[urlhttp://picasaweb.google.com/aronsson.andreas/FelfokuserandeSigma2418?authkey=Gv1sRgCIGGiuPp8Y2JIg&feat=directlink[/url]
Funkade visst nu i alla fall.
Först 1.8 Max justerad
Sedan 2.8 Max justerad
Sist 4.5 Max justerad
(såg att överlägget var felstavat... Lite skämmigt.)
Bilagor
vekhyttan
Aktiv medlem
Tror inte att det var speciellt snett, men jag har nu gjort om det och lägger upp nya bilder på 1.8, 2.8 och 4.5.
Vitbalansen är helt fel, men det spelar ju knappast någon roll. Gjort på frihand med ungefär 45graders vinkel och nu (ungefär) exakt 90grader mot linjen (slog på stödlinjerna).
(Samma för den sista bilden också, men det gick inte att lägga upp 5 bilder.)
Vitbalansen är helt fel, men det spelar ju knappast någon roll. Gjort på frihand med ungefär 45graders vinkel och nu (ungefär) exakt 90grader mot linjen (slog på stödlinjerna).
(Samma för den sista bilden också, men det gick inte att lägga upp 5 bilder.)
Bilagor
Warbird
Aktiv medlem
Så nog tusan är det fel fokus vid 1.8 och 2.8 ändå full justerad med +20, vid 4.5 ser det dock rätt ut, men man vill ju kunna använda full bländare det är ju liksom vitsen med detta objektiv.
Nej det såg ju faktiskt hyfsat rakt ut.
Ett par saker till;
Hur är skärpan på den vita texten i mitten där du sätter fokus? Alltså kan objektivet ha en konvext skärpeplan (finns säkert bättre termer för detta)?
Prova med att ställa tex en tändsticksask på linjen för att få något "riktigt" att sätta skärpan på.
Kontrollera i datorn att fokuspunkten sitter mitt på linjen.
Det säkraste vid fokustester är att fokusera på något som är parallellt med sensorn och att bara linjalen lutar. Det finns några gör det själv-konstruktioner på nätet. Du kan också titta på LensAlign för att få något riktigt säkert, ex.vis här:
http://www.fotosidan.se/blogs/alphablogg/27894.htm
(Men spontant, visst ser det ut att vara fel på objektivet om du inte kommer närmare än så på +20)
vekhyttan
Aktiv medlem
Nej texten i mitten är inte skarp.
Hade som sagt samma problem när det var nytt fast då var det centimetrar det handlade om.
Suck att det ska vara så struligt med Sigma, gör ju att man drar sig för det i framtiden.
Hur är det med Tamron och andra (kommer inte på någon mer ljust nu) strular de lika mycket?
Hade som sagt samma problem när det var nytt fast då var det centimetrar det handlade om.
Suck att det ska vara så struligt med Sigma, gör ju att man drar sig för det i framtiden.
Hur är det med Tamron och andra (kommer inte på någon mer ljust nu) strular de lika mycket?
Warbird
Aktiv medlem
Nej texten i mitten är inte skarp.
Ingen aning, mitt 50-500 OS ligger på -5, annars är helt klart det märke som gett mig mest problem Canon. Förra sommaren fick jag nog och bytte sida, så att säga
(Jag saknar mitt 70-200/4 IS, snyft)