Annons

D7000 startar inte med Sigma 24/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Fick min D7000 igår, men när jag sätter på mitt Sigma 24/1.8 så startar inte kameran.
Någon som vet vad som är problemet och hur man löser det?

Har pratat med Cyber och de hade aldrig hört talas om det, men hänvisade mig till Tura.
De sa att det finns kompatibilitetsproblem där och objektivet behöver troligen uppgraderas, men han visste inte de hade fått någon uppgradering just till 24:an ännu, men han skulle ringa snart.

Så vi får se.

Ja, det stämmer med vad jag läst på andra forum. Jag var orolig inför sammankopplingen med mitt Sigma 50-500 OS, men det fungerade bra! :)

Lycka till!

Ska skicka in den till Tura. Dom hade uppgraderingsfil skulle bara kosta frakten.
Så det var ju schysst.

Jag gissar att det är så att Nikon inte släpper iväg sina specar och Sigma reverseenginerar för att få till det.

Fick tillbaka min Sigma nu ifrån Tura nu, snabba ryck, skickade det ju i tisdags.
Ser ut att ge ca 2-2,5mm framfokus.

Har provat att justera AF i D7000 men får inte till det. Är 2,5mm för mycket för att det ska gå att justera, låter ju himla konstigt.

Ska jag behöva skicka in det till Tura igen. När objektivet var nytt så felfokuserade det 7-8cm så då skickade jag in D50 och objektiv.

Bilagor

• 24_felfokus.jpg
    24_felfokus.jpg
    15.8 KB · Visningar: 311
AF-adjust +20 (räcker ju inte riktigt till)
AF-adjust -20 (Fel håll)

Så vad gör man? Skicka in till Tura igen med hus och allt.
Trött på Sigma! Gillar ju verkligen objektivet, men ska det behöva vara detta strul.

Bilagor

• 24_felfokus_3.jpg
    24_felfokus_3.jpg
    18.3 KB · Visningar: 306
  • 24_felfokus_2.jpg
    24_felfokus_2.jpg
    17.9 KB · Visningar: 310
testar du på full bländare?

jag vet inte hur just den här sigmat uppför sig, men det är inte ovanligt med betydande fokus-shift på snabba gluggar. (fokusplanet brukar 'backa' vid nerbländning.)

Provar igen att lägga med bilder. Det har strulat.
Jo jag testade på full bländare, har gjort ett försök till på F2.8 och F4.5 samt tidigare F1.8. Allt med AF-adjust +20 (max).

Tycker det ser ut som om F4.5 drar sig bakåt (åt rätt håll, kanske till och med perfekt), men 1.8 och 2.8 är inte tillräckligt.

Gick inte att lägga in bilder nu heller (tror att fotosidan har något strul eller så är det bara jag) så jag lade dem på picasa. Kolla bildtexterna som förklarar bilderna.
[urlhttp://picasaweb.google.com/aronsson.andreas/FelfokuserandeSigma2418?authkey=Gv1sRgCIGGiuPp8Y2JIg&feat=directlink[/url]

Funkade visst nu i alla fall.

Först 1.8 Max justerad
Sedan 2.8 Max justerad
Sist 4.5 Max justerad
(såg att överlägget var felstavat... Lite skämmigt.)

Bilagor

• 24_felfokus_3.jpg
    24_felfokus_3.jpg
    24 KB · Visningar: 317
  • 24_felfokus_28.jpg
    24_felfokus_28.jpg
    15.1 KB · Visningar: 318
  • 24_felfokus_45.jpg
    24_felfokus_45.jpg
    28.7 KB · Visningar: 317
Jag tycker att det ser ut som om du inte håller kameran rakt mot den kraftiga linjen?
Det är viktigt att sikta mitt på linjen och att hålla kameran absolut parallellt med linjalerna.

Tror inte att det var speciellt snett, men jag har nu gjort om det och lägger upp nya bilder på 1.8, 2.8 och 4.5.
Vitbalansen är helt fel, men det spelar ju knappast någon roll. Gjort på frihand med ungefär 45graders vinkel och nu (ungefär) exakt 90grader mot linjen (slog på stödlinjerna).

(Samma för den sista bilden också, men det gick inte att lägga upp 5 bilder.)

Bilagor

• 24_18.jpg
    24_18.jpg
    10.7 KB · Visningar: 261
  • 24crop18.jpg
    24crop18.jpg
    16.4 KB · Visningar: 265
  • 24_28.jpg
    24_28.jpg
    11.8 KB · Visningar: 265
  • 24crop28.jpg
    24crop28.jpg
    17.6 KB · Visningar: 270
  • 24crop45.jpg
    24crop45.jpg
    20.3 KB · Visningar: 269
Så nog tusan är det fel fokus vid 1.8 och 2.8 ändå full justerad med +20, vid 4.5 ser det dock rätt ut, men man vill ju kunna använda full bländare det är ju liksom vitsen med detta objektiv.

Så nog tusan är det fel fokus vid 1.8 och 2.8 ändå full justerad med +20, vid 4.5 ser det dock rätt ut, men man vill ju kunna använda full bländare det är ju liksom vitsen med detta objektiv.

Nej det såg ju faktiskt hyfsat rakt ut. :)
Ett par saker till;
Hur är skärpan på den vita texten i mitten där du sätter fokus? Alltså kan objektivet ha en konvext skärpeplan (finns säkert bättre termer för detta)?
Prova med att ställa tex en tändsticksask på linjen för att få något "riktigt" att sätta skärpan på.
Kontrollera i datorn att fokuspunkten sitter mitt på linjen.

Det säkraste vid fokustester är att fokusera på något som är parallellt med sensorn och att bara linjalen lutar. Det finns några gör det själv-konstruktioner på nätet. Du kan också titta på LensAlign för att få något riktigt säkert, ex.vis här:
http://www.fotosidan.se/blogs/alphablogg/27894.htm

(Men spontant, visst ser det ut att vara fel på objektivet om du inte kommer närmare än så på +20)

Nej texten i mitten är inte skarp.

Hade som sagt samma problem när det var nytt fast då var det centimetrar det handlade om.
Suck att det ska vara så struligt med Sigma, gör ju att man drar sig för det i framtiden.
Hur är det med Tamron och andra (kommer inte på någon mer ljust nu) strular de lika mycket?

Nej texten i mitten är inte skarp.

Hade som sagt samma problem när det var nytt fast då var det centimetrar det handlade om.
Suck att det ska vara så struligt med Sigma, gör ju att man drar sig för det i framtiden.
Hur är det med Tamron och andra (kommer inte på någon mer ljust nu) strular de lika mycket?

Ingen aning, mitt 50-500 OS ligger på -5, annars är helt klart det märke som gett mig mest problem Canon. Förra sommaren fick jag nog och bytte sida, så att säga :)
(Jag saknar mitt 70-200/4 IS, snyft)

Det var inte så illa i mitten.
Tror att jag provar ett tag ändå för att slippa skicka in.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    10.1 KB · Visningar: 79
ANNONS
Götaplatsens Foto