Tyvärr knappast troligt att de breddar AF-punkterna speciellt mycket, tekniskt svårt och dyrt med bibehållen hastighet.
Buffertstorleken på D3 är helt klart otillräcklig, men med D3s (som har dubbelt så stor buffert) så upplever i alla fall jag ytterst sällan några problem. Bufferten hos D700 har jag i ärlighetens namn inte funderat så mycket på, men sällan hört någon klaga på.
Om man koncentrerar sig på en tänkt D4 finns det en lång rad helt andra saker jag skulle vilja se, här är stort och smått, rimligt och utopiskt blandat huller om buller
- Mer omprogrammerbara knappar (här är Olympus E-3/E-5 fördedömliga)
- Någon form av anpassningbara grepp (det på D3/D3s är för litet för mina händer, för stor för många andra). Helt ok om man måste byta på verkstad, bara det går. Jag kan måttbeställa personliga vandringskängor eller slalompjäxor för ett måttligt pristillägg, men inte få en kamera för 50000 som passar min hand ... Pinsamt.
- Pekskärm (som givetvis enkelt skall kunna låsas) med virtuellt tangentbord á la modern mobiltelefon och givetvis mer anpassningsbart gränssnitt/menysystem. Det är inte alla som arbetar med sin kamera så som Nikons ingenjörer tänkt sig.
- Enklare åtkomst till förprogrammerade grupper av inställningar (D3s har sådana, men det är yxigt att byta). Mycket smidigt när man står och fotograferar saker i blandade ljusmiljöer.
- Drastiskt förbättrad, helst inbyggd och framför allt billigare wifi. Nuvarande WT-4 var nätt och jämnt modern 2007, helt patetisk idag
- Ett par usb-portar för externa tillbehör. Alltså där kameran är usb-host så jag kan koppla in en hårddisk och säkerhetskopiera bilder till, eller en wifi-sändare, eller ett 3G/4G-modem, eller varför inte ett litet tangentbord eller en digitaliseringsplatta (att skriva in captions och snabbredigera bilder direkt i kameran blir allt viktigare nu när man ofta vill kunna leverera direkt från kameran). Om Nikon har ett publicerat gränssnitt för kommunikation via kameran usb-port kan tredjepartstillverkare raskt skapa en mängd smarta tillbehör (det jag räknat upp är bara en försiktig början)
- Gradering av bilder direkt i kameran, så som hos Eos 60D - det här med 0-5 stjärnor är ju en standard som i stort sett alla efterbearbetingsprogram följer, kan spara mycket tid i efterbearbetning
- Möjlighet till långa filnamn direkt i kameran, det här med 8+3 känns väldigt 80-tal ...

- Fler valbara storlekar för jpg-filer direkt i kameran och varför kan jag inte samtidigt spara flera olika stor jpg-filer parallellt i olika mappar? (återigen detta med att man numera ofta skickar filer direkt från kameran)
- En mycket irriterande pyttedetalj som enkelt kan lösas med inbyggd wifi - det är idag ett elände att snabbt och enkelt tidssynkronisera flera kameror, något man definitivt vill när man täcker ett event med flera kameror.
- Inbyggd gps (skulle dessutom - i alla fall utomhus - fixa problemet med tidssynk)
- Möjlighet att från en kamera fjärrutlösa andra kameror (via wifi eller valfri trådlös teknik)
- Mer flexibel blixtstyrning. Kan Pocket Wizard och andra köra TTL via radiolänk, varför kan inte Nikon själva? I många miljöer funkar bara radio.
Jaja, en början i alla fall ...