MickeHusse
Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har ett problem som jag inte verkar kunna reda ut.
När jag uppgraderade från LR 2 till 3 hände ett par märkliga saker.
Först så blev det stora fläckar på en del bilder inte alla men många.
Dessa "fläckar" ser lite ut som döda pixlar men mycket större, de varierar i storlek, placering och färg på olika bilder.
Däremot är de exakt lika om man har importerat en (eller flera) dubbletter.
Det konstiga är att detta fel kan försvinna på en av dubbletterna om man förstorar bilden, men det är bara på den ena som detta hjälper.
Visst, jag skulle kunna leva med att behöva läsa in en förstoring för att lösa problemet, men...
När då man gjort detta så kraschar katalogen och den går inte att reparera, utan LR vill välja en tidigare. Gör man det så startar det och slutar på samma sätt.
Jag har testat att lägga upp en helt ren folder/mapp för LR och jag har importerat alla bilder igen men problemet kvarstår.
Innan jag nu gör något dumt (igen) så frågar jag.
Är det någon som vet?
Jag hittar inget om detta någonstans.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Micke
Edit: Fotar i raw i en Canon 40 och konverterar till dng i en windowsdator.
Jag har ett problem som jag inte verkar kunna reda ut.
När jag uppgraderade från LR 2 till 3 hände ett par märkliga saker.
Först så blev det stora fläckar på en del bilder inte alla men många.
Dessa "fläckar" ser lite ut som döda pixlar men mycket större, de varierar i storlek, placering och färg på olika bilder.
Däremot är de exakt lika om man har importerat en (eller flera) dubbletter.
Det konstiga är att detta fel kan försvinna på en av dubbletterna om man förstorar bilden, men det är bara på den ena som detta hjälper.
Visst, jag skulle kunna leva med att behöva läsa in en förstoring för att lösa problemet, men...
När då man gjort detta så kraschar katalogen och den går inte att reparera, utan LR vill välja en tidigare. Gör man det så startar det och slutar på samma sätt.
Jag har testat att lägga upp en helt ren folder/mapp för LR och jag har importerat alla bilder igen men problemet kvarstår.
Innan jag nu gör något dumt (igen) så frågar jag.
Är det någon som vet?
Jag hittar inget om detta någonstans.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Micke
Edit: Fotar i raw i en Canon 40 och konverterar till dng i en windowsdator.
Senast ändrad: