Uppriktigt sagt tror jag att det beror på att du fortfarande inte förstått riktigt vad fallet handlar om. Gång på gång återkommer du till att "fallet ... handlade om att Aktuell Rapport tillskrev Robert Gustafsson en uppfattning han inte hade" -- vilket alltså inte hade med saken att göra.
Det hela handlade om att Aktuell rapports redaktion publicerade en bild på RG. Något som är helt normalt för en tidning.
RG gillade inte publiceringen, förmodligen för att han inte vill kopplas ihop med AR (vilket man iofs kan förstå) och ville göra rättssak av det hela.
Åklagare, tingsrätt, hovrätt och en oenig HD ansåg att publiceringen av bilden var ett brott mot Lagen om bild och namn i reklam och dömde ansvarig utgivare för just detta.
Det som gör fallet intressant är att det är svårt att definiera gränsen mellan reklam och redaktionell publicering. Och att lagstiftarna tydligt säger att om det finns tveksamhet i bedömningen ska TR gälla och publiceringen alltså frias.
Att man har olika uppfattning om bedömningen i det här fallet är inte konstigt, inte ens HD var ju överens. Men det handlar alltså fortfarande bara om bedömningen av huruvida publiceringen av bilden gjordes i en annons eller inte.
Ja, kanske är det så enkelt att jag inte begriper - eller så är det tvärtom.
Jag ser inte att domen bortser från den helhet som bild och text utgjorde, men det gör du. Jag uppfattar inte domen som enbart en dom om bildpubliceringen.
Jag citerar - ännu en gång - domen:
"Med sin
text och bild, som klart utvisar att det är just tidningen Aktuell Rapport som R.G. studerar, kan sidan inte uppfattas som annat än en marknadsföring av tidningen, låt vara att man härvid använt sig av samma idémässiga uppbyggnad av sidan som annars brukades för tidningens baksidor. Att
texten och bilden av R.G. försetts med uppgift om tidningens pris och att den utkommer varje vecka framhäver ytterligare att det är fråga om en framställning av utpräglat kommersiell natur.
Utnyttjandet av bilden på R.G. skall därför bedömas enligt de regler som finns i lagen om namn och bild i reklam. Som domstolarna funnit skall J.K. fällas till ansvar enligt den lagen. "
Du anser att domen enbart rör bilden. Ovanstående text säger något annat. Eller menar du att den inte gör det? I så fall varför?
Jag bifogar även den första paragrafen i ovannämnda lag:
1 § Näringsidkare får icke vid
marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.