Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är hanteringen av D3s verkligen intuitiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge gått och funderat på att uppgradera mig till fullformat och D3s med sin kapacitet har fångat mitt intresse och blir kanske vad jag köper framöver.

Men..

I allra största hast hann jag klämma på en D3s inne på mediamarkt i Örebro, tänkte ratta in bländarautomatik och sådant, men jag hittade inte hur man gjorde. Kameran jag har nu (en Sony A700) hanterade jag direkt ur kartongen utan större problem alls, gränssnittet är väldigt intuitivt på den med bland annat en FN-knapp som tillåter snabbhopp mellan inställningar synliga på skärmen och en ratt ovantill där man snabbt byter programval. Har dock inte använt Nikon särskilt mycket innan och det kanske spelade in..

Var jag förblindad av stress eller är det på något vis krångligt att ställa in en D3s? Jag vet givetvis att man med lite vana av kameran får in snitsen på inställningar rätt snabbt, men ska det vara så svårt? :)

Ska nog ta en sväng och klämma på den igen när jag har mer tid, men jag ville ändå få fram frågeställningen då det är en av få kameror jag inte kunnat hantera i princip direkt..

Möjligt det är samma som på D700 och isf håller man in knappen Mode på ovansidan och snurrar tumhjulet till det modet man vill ha. Enkelt och smidigt, samt ingen risk att man råkar snurra iväg den i annat läge som jag lyckades med mer än en gång på min gamla D80.

Möjligt det är samma som på D700 och isf håller man in knappen Mode på ovansidan och snurrar tumhjulet till det modet man vill ha. Enkelt och smidigt, samt ingen risk att man råkar snurra iväg den i annat läge som jag lyckades med mer än en gång på min gamla D80.

Ja så kanske det kan vara, tror jag prövade att trycka på mode, men jag snurrade inte på hjulet samtidigt. Är det så verkar det som ett funktionellt system, men inte särskilt plug-n-play för en icke Nikonist.. :p

Ja så kanske det kan vara, tror jag prövade att trycka på mode, men jag snurrade inte på hjulet samtidigt. Är det så verkar det som ett funktionellt system, men inte särskilt plug-n-play för en icke Nikonist.. :p

Plug´n play finns ingen kamera som är. Jag som haft flertalet Nikon kameror tycker alla andra märken har märklig funktionshantering. Den som haft Canon tycker förmodligen att alla andra har märklig funktionshantering. Det är nog mest vad man är van vid.

Det är väl bara ta en timme när du köpt kameran o testa dig fram vad alla knappar och knappkombinationer gör. Är ju egentligen inte sååå mycket att lära sig. :)

Plug´n play finns ingen kamera som är. Jag som haft flertalet Nikon kameror tycker alla andra märken har märklig funktionshantering. Den som haft Canon tycker förmodligen att alla andra har märklig funktionshantering. Det är nog mest vad man är van vid.

Nä, jag menade inte att allt lirar på en gång, men jag som ändå har viss fotografivana kände mig just då som en bebis som försökte ha i en fyrkantig kloss i ett runt hål.. så illa brukar det inte vara, hehe..

Det är väl bara ta en timme när du köpt kameran o testa dig fram vad alla knappar och knappkombinationer gör. Är ju egentligen inte sååå mycket att lära sig. :)

Ja antagligen, man vill ju inte slänga ut 40k+kostnad för ny optik och sen inte gilla kamerahanteringen, better safe than sorry.. byter ju system så allt blir ju nytt.

Tycker själv att D3s är väldigt intuitiv men beror säkert på att jag kört Nikon sedan 1988. Även den F4 jag hade då har liknande handgrepp som på D3s.

Det viktigaste är inte att en kamera som D3s är intuitiv och enkel att lära sig. Den är i huvudsak ett verktyg för yrkesverksamma och då ska kameran fungera perfekt och snabbt i pressade situationer. Om det då tar 5 minuter eller en vecka att lära sig kamerans handgrepp är egentligen irrelevant.

Det enda som räknas är att handhavandet fungerar när det verkligen gäller och bilden måste sitta. Och det uppfyller verkligen D3s.

Hej!

Jag har länge gått och funderat på att uppgradera mig till fullformat och D3s med sin kapacitet har fångat mitt intresse och blir kanske vad jag köper framöver.

Men..

I allra största hast hann jag klämma på en D3s inne på mediamarkt i Örebro, tänkte ratta in bländarautomatik och sådant, men jag hittade inte hur man gjorde. Kameran jag har nu (en Sony A700) hanterade jag direkt ur kartongen utan större problem alls, gränssnittet är väldigt intuitivt på den med bland annat en FN-knapp som tillåter snabbhopp mellan inställningar synliga på skärmen och en ratt ovantill där man snabbt byter programval. Har dock inte använt Nikon särskilt mycket innan och det kanske spelade in..

Var jag förblindad av stress eller är det på något vis krångligt att ställa in en D3s? Jag vet givetvis att man med lite vana av kameran får in snitsen på inställningar rätt snabbt, men ska det vara så svårt? :)

Ska nog ta en sväng och klämma på den igen när jag har mer tid, men jag ville ändå få fram frågeställningen då det är en av få kameror jag inte kunnat hantera i princip direkt..

Fick låna en D3s för ett par dagar sedan. Underbar kamera. Trodde den skulle vara tyngre och större baserat på tidigare butiksbesök men nu fick jag möjligheten att använda den ett tag.

Användarvänligheten är just proffkamerornas styrka tycker jag, inget är gömt i menysystem utan man kommer åt det mesta med ett knapptryck plus ratt. Gillar den tredje displayen som visar ISO.

Ångrar att jag köpte min andra D700, borde förstås köpt en D3s på en gång.

Du har väl redan fått svar på den direkta frågan, det här är mest ett mer allmänt svar ...

Det här med intuitivt gränssnitt är till att börja med ganska personligt - det som en person tycker är supersmidigt kan vara krångligt för en annan. Sedan finns det lite olika filosofi beroende på typen av kamera. Som exempel tar jag upp två ytterligheter:

Först kameran för den som i grund och botten inte är så intresserad av fotograferingen som sådan, mest av att få bilder. Då vill man inte lägga energi på att sätta sig in i en pryl i onödan. Dessutom kanske man använder kameran med oregelbundna mellanrum och hinner glömma hur det var man gjorde mellan varven.

Med en sådan kamera är ett intuitivt gränssnitt ett som har minimal inlärningströskel. Det gör kanske inte så mycket om det är några knapptryckningar i följd för att ändra något, bara det är en logisk sekvens och det är lätt att förstå var man skall börja och hur man skall fortsätta. Typiska exempel på den här typen av kameror är flera av de nya kompaktkamerorna med pekskärmsgränssnitt där man i stort sett kan följa en enkel guide för att ställa in kameran. Jätteenkelt att komma igång med, men ohyggligt frustrerande för den som har bråttom :)

Den andra ytterligheten är kameran för den som använder den dag in och dag ut, hela tiden och ofta under tidspress och där allt skall gå så snabbt som det bara går. Ett exempel är ...

D3s (och dess motsvarigheter hos Canon-klanen) är på det stora hela oerhört intuitiv att använda - när du väl lärt dig handgreppen. Som signaturen Double-Tree skrev ovan så är det centrala här att allt skall gå snabbt och enkelt att ändra. Helst utan att behöva ta ögat från sökaren och helst utan att behöva byta grepp. Om det sedan tar lite övning att lära sig de handgreppen, det är väl investerat besvär.

D3s och andra liknande kameror är utformade i första hand för att passa yrkesfotografer, det kan göra att det blir några saker att lära sig innan man känner att den blir intuitiv. Men i sak är det inte svårare att använda en yrkeskamera än en nybörjarkamera - påfallande ofta närmast tvärtom. Men man bör lägga en stund på att vänja sig vid den för att få ut allt det den kan.

Vanans makt är stor. Jag har tappat räkningen på alla gånger jag försökt ändra ISO på D700 genom att hålla in en av knapparna på baksidan istället för den uppepå. Eventuellt kan det ha att göra med att jag haft en D80 som har ISO-knappen just där. ;) Nu har det börjat släppa, men jag har känt mig åsnemässig rätt många gånger. Jag vet ju egentligen att man ändrar uppepå, men det har krävts att jag prövat med obefintligt resultat och sedan fått en "ja, just det ja"-tanke.

Tycker AE-knappen sitter lite för långt in för mina händer, har inga små händer men å andra sidan inga "dasslock" heller. Lite krångligare att skicka bilder via WT-4 jämfört med D300/D700 samt delmoment runt detta (beskära bilden etc) men på det stora hela följer D3s Nikons invanda mönster för hantering.

Jag ställde in min D3s som jag ville ha den och det skiljer sig garanterat från hur någon annan vill ha sina inställningar. Mycket handlar ju om vad man fotograferar för något också

Det där är en inställningsfråga, det går att ställa in om man vill behöva hålla inne en knapp medan man vrider eller om det ska räcka att trycka till och sedan vrida efteråt.

Sen är det som sagt så att intuitivt inte är samma sak som att man kan det utan att läsa manualen och prova några gånger. Ett exempel är ju zoom- och fokusringar på objektiv, på Nikon och Canon snurrar de åt varsitt håll och det är ett elände att växla fram och tillbaka men mer intuitivt än att vrida på en ratt blir det ju ändå inte.

Det där är en inställningsfråga, det går att ställa in om man vill behöva hålla inne en knapp medan man vrider eller om det ska räcka att trycka till och sedan vrida efteråt.

Sen är det som sagt så att intuitivt inte är samma sak som att man kan det utan att läsa manualen och prova några gånger. Ett exempel är ju zoom- och fokusringar på objektiv, på Nikon och Canon snurrar de åt varsitt håll och det är ett elände att växla fram och tillbaka men mer intuitivt än att vrida på en ratt blir det ju ändå inte.
OT:
skjutzoomen är väl egentligen mer intuitiv, tycker jag i alla fall.

Det första jag gör när jag köpt ett nytt kamerahus (Nikon) är att ändra riktningen på bakre ratten. Jag vill exvis kunna öppna bländaren på samma sätt som jag skruva ur en skruv, alltså åt höger och inte (som standardinställningen) öppna ett högre bländartal. Personligt?- Javisst. Men huvudsaken är att möjligheten finns till en mängd personliga inställningar i kameran.

/K

Det första jag gör när jag köpt ett nytt kamerahus (Nikon) är att ändra riktningen på bakre ratten. Jag vill exvis kunna öppna bländaren på samma sätt som jag skruva ur en skruv, alltså åt höger och inte (som standardinställningen) öppna ett högre bländartal. Personligt?- Javisst. Men huvudsaken är att möjligheten finns till en mängd personliga inställningar i kameran.

/K

Jag

- vänder hjulriktningarna
- byter plats på hjulen
- stänger av autofukus på avtryckaren. Har provat att slå på det igen men blir bara irriterad på att kameran fokuserar när den vill och inte när jag villl
- kopplar displayljuset så att info visas på displayen, dvs jag kan visa info med enbart höger hands pekfinger
-mittknappen på musknappen till förstoring 100%
-bläddra bland bilder på tumhjulet
-histogramvisingsalternativ på andra hjulet

Säkert något mer...

AF-L, AE-L knappen så att den sparar exponeringen vid första trycket och släpper den vid nästa tryck annars ligger exponeringen kvar. FN knappen att snabbt växla till spotmätning. Låser den stora knappen för att flytta fokuspunkten. Tycker det går snabbare att ta ett snabbt "avtryck" genom att flytta kameran dit och sedan trycka på AF-ON knappen.
JB

Glömde säga att jag också hänger på en mycket längre rem så att jag kan ha kameran över axeln utan att den hamnar under hakan. Svagt av Nikon att inte skicka med en tillräckligt lång rem, nu hänger där en rem som det står SONY på i stället. Tji fick dom!!

Senast ändrad:
Jag som haft Canon sen 1975 tycker att Nikons arrangemang av manöverdon på deras kameror är ungefär så korkat som det skulle kunna bli om några helidioter anstränger sig ett bra tag för att röra till det så mycket som möjligt.

Däremot är hanteringen av en Canon-kamera helt självklar.

Vanans makt är som sagt stor.

Jag som haft Canon sen 1975 tycker att Nikons arrangemang av manöverdon på deras kameror är ungefär så korkat som det skulle kunna bli om några helidioter anstränger sig ett bra tag för att röra till det så mycket som möjligt.

...och jag försökte ta några vettiga bilder med en Canon härom dagen.
Det gick fullständigt åt h-e så jag sprang och hämtade en "riktig" kamera istället.
som sagt...vanans makt...

Uj uj, sicket snack. Hoppas du skojar. Hanteringen av en Canon från 75 har naturligtvis större likhet med en samtida Nikon än med EOS-systemet.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto