mjose
Medlem
Ett blogginlägg på Backblaze blog har en hel del bra förslag. Notera att man inte behöver vara kund hos Backblaze för att dra nytta av blogginlägget.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, en Hyperdrive väger ju hela 300 g! Man sparar säkert flera gram genom att ha med sig 10-20 CF-kort istället. ;-)
Berättade jag hur gött det är med en mobiltelefon som fixar allt backupande under resan? Helt utan minnesbegränsning.
Vadå utan begränsning? Om du ska ladda upp 300-500MB (för att motsvara backupdrivarna) blir det inte gratis.
Ladda upp?
Jag syftade på att om/när minnet börjar tryta i mobilen är det bara att plugga in någa billiga usb-stickor eller en extern HDD och flytta över filerna till.
Naturligtvis går det att ladda upp ockå, och kan man passa på med wifi blir det ju billigt, men hundratals gig är knappast särskilt smidigt oavsett..
Har du läst tråden? Om man som trådskaparen fotar med systemkameran är det mager hjälp med mobil. Wifi i skogen?
Okunskapen kan du väl inte klandras för, men jobbar du på attityden blir kanske stämningen trevligare?
Med en mobil med USB-värdfunktion (tex Nokia N8) går det alldeles utmärkt att fixa det som TS efterfrågade och jag beskrev, även ute i skogen.
Kan du förklara för mig okunnige varför massa minnespinnar i telefonen är bättre än en massa CF-kort?
Varför det, jag har inte gjort nån sådan jämförelse - jag föreslog en lösning på TS funderingar kring hur man tömmer till en extern HDD. Men skulle jag ändå försöka så skulle väl mitt svar bli ungefär som ditt - det är billigare med långsamma lagringsmedia.
Poängen med att använda mobilen är ju ffa att det är en pryl som man ändå har med sig, och att flexibiliteten bli väldigt hög när man kan ansluta viken USB-lagring som helst - det gör det ju också till en billig variant.
Men vill man använda den utan tillgång på eluttag måste man förstås planera för det också, och avgöra om det fortfarande är en lösning som passar bättre än alternativen.
Nej, det gör det inte. Varför tror du det? Batteriet är givetvis inräknat. Någon kabel behöver du inte ute i fält.300g, det var inte farligt. Det tillkommer förstås lite batterier och kablar och så.
Nej, det gör det inte. Varför tror du det? Batteriet är givetvis inräknat. Någon kabel behöver du inte ute i fält.
De nya modellerna ska klara att göra backup på 250 GB på en laddning. Det klarar man sig ganska långt på.Läste att batteriet räckte för 10 backupper så man måste ha fler batterier eller ladda (-re).
De nya modellerna ska klara att göra backup på 250 GB på en laddning. Det klarar man sig ganska långt på.
Alternativet är ju i så fall att ha fler än 15 stycken 16 GB-kort (à 1000 kr) med sig. Ganska lätt val, imho.Med de 16gigskort som är vanliga blir det alltså 15 korttömningar. Kan nog vara idé med extra batterier![]()
Den verkar inte läsa SDXC, det är väl vad jag saknar.Själv har jag en liten disk som stödjer alla möjliga korttyper när jag är ute och tältar någonstans i världen. Jag har haft den i flera år och den fungerar fortfarande bra.
Du kan köpa enbart skalet om så önskas och sen köpa vanlig 2.5" disk av önskad storlek. Skalet kostar ca 1500SEK.
Här har du den senaste modellen av den jag har:
http://www.hypershop.com/HyperDrive-COLORSPACE-UDMA-Casing-Only-p/hdcsu-000.htm