Annons

extern hårddisk med kortläsare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, en Hyperdrive väger ju hela 300 g! Man sparar säkert flera gram genom att ha med sig 10-20 CF-kort istället. ;-)

300g, det var inte farligt. Det tillkommer förstås lite batterier och kablar och så.

Dustin säljer en 320MB för 3200kr. Inte helt gratis men verkar onekligen praktiskt. Vad går den på för batterier och hur länge räcker de?

Berättade jag hur gött det är med en mobiltelefon som fixar allt backupande under resan? Helt utan minnesbegränsning.

Vadå utan begränsning? Om du ska ladda upp 300-500MB (för att motsvara backupdrivarna) blir det inte gratis. Operatörerna brukar säga ifrån och börja ta betalt, alternativt stypa accessen till ett sugrör.

Och är du i utlandet kan det kosta 1 euro per MB eller mer.

Vadå utan begränsning? Om du ska ladda upp 300-500MB (för att motsvara backupdrivarna) blir det inte gratis.

Ladda upp?
Jag syftade på att om/när minnet börjar tryta i mobilen är det bara att plugga in någa billiga usb-stickor eller en extern HDD och flytta över filerna till.

Naturligtvis går det att ladda upp ockå, och kan man passa på med wifi blir det ju billigt, men hundratals gig är knappast särskilt smidigt oavsett..

Ladda upp?
Jag syftade på att om/när minnet börjar tryta i mobilen är det bara att plugga in någa billiga usb-stickor eller en extern HDD och flytta över filerna till.

Naturligtvis går det att ladda upp ockå, och kan man passa på med wifi blir det ju billigt, men hundratals gig är knappast särskilt smidigt oavsett..

Har du läst tråden? Om man som trådskaparen fotar med systemkameran är det mager hjälp med mobil. Wifi i skogen?

Har du läst tråden? Om man som trådskaparen fotar med systemkameran är det mager hjälp med mobil. Wifi i skogen?

Okunskapen kan du väl inte klandras för, men jobbar du på attityden blir kanske stämningen trevligare?

Med en mobil med USB-värdfunktion (tex Nokia N8) går det alldeles utmärkt att fixa det som TS efterfrågade och jag beskrev, även ute i skogen.

Okunskapen kan du väl inte klandras för, men jobbar du på attityden blir kanske stämningen trevligare?

Med en mobil med USB-värdfunktion (tex Nokia N8) går det alldeles utmärkt att fixa det som TS efterfrågade och jag beskrev, även ute i skogen.

Hej igen, ok du menar möjligheten att tanka över till telefonen. Till dess minneskort eller ansluten hårddisk. (Inte ladda upp)

Kan du förklara för mig okunnige varför massa minnespinnar i telefonen är bättre än en massa CF-kort? 16GB Sandisk kostar drygt 300kr, minnespinne drygt 200kr. Det finns billigare.

Ska man ha snabbare grejer kostar det förstås mer och prisskillnaden blir säkert större.

Externa hårddisken låter bättre, en billig disk som fylls via telefonen.

Tycker dock Hyperdrive som det tipsades om ovan verkar mer lovande för vad gör man om mobilbatteriet tar slut i fält? (eller om man inte har USB-host)

Kan du förklara för mig okunnige varför massa minnespinnar i telefonen är bättre än en massa CF-kort?

Varför det, jag har inte gjort nån sådan jämförelse - jag föreslog en lösning på TS funderingar kring hur man tömmer till en extern HDD. Men skulle jag ändå försöka så skulle väl mitt svar bli ungefär som ditt - det är billigare med långsamma lagringsmedia.

Poängen med att använda mobilen är ju ffa att det är en pryl som man ändå har med sig, och att flexibiliteten bli väldigt hög när man kan ansluta viken USB-lagring som helst - det gör det ju också till en billig variant.

Men vill man använda den utan tillgång på eluttag måste man förstås planera för det också, och avgöra om det fortfarande är en lösning som passar bättre än alternativen.

Varför det, jag har inte gjort nån sådan jämförelse - jag föreslog en lösning på TS funderingar kring hur man tömmer till en extern HDD. Men skulle jag ändå försöka så skulle väl mitt svar bli ungefär som ditt - det är billigare med långsamma lagringsmedia.

Poängen med att använda mobilen är ju ffa att det är en pryl som man ändå har med sig, och att flexibiliteten bli väldigt hög när man kan ansluta viken USB-lagring som helst - det gör det ju också till en billig variant.

Men vill man använda den utan tillgång på eluttag måste man förstås planera för det också, och avgöra om det fortfarande är en lösning som passar bättre än alternativen.

Då är vi rätt överens. Om man nu har en sån telefon och kan hålla den laddad kan det vara en bra lösning. Alternativet med extern USB-disk måste vara billigast och antagligen rätt säkert. Med tanke på hur billiga såna diskar är kan man tom ta med två.

Sist när jag var på resa (en månad) hade jag minneskort motsvarande åtta 16-gigskort. Hade jag inte kontinuerligt rensat hade det aldrig räckt. Och då var det primärt ändå ingen fotoresa. Hade laptop (med liten-SSD) så jag backade upp med extern HD. Hade aldrig minneskorten på samma ställe som hårddisken av säkerhetsskäl. Provade att ladda upp över nätet men bandbredden var så dålig att det bara var att ge upp. Så att ha möjlighet att gallra är guld värt. Det är dessutom roligare att komma hem med skit-bilderna bortrensade.

Tack för flera bra svar!
Hyperdrive låter klart intressant, till ett bra pris. Tror jag skaffar mig en sån.
Ska läsa igenom backblaze bloggen först. Verkar ha en bra sammanfattning -
http://blog.backblaze.com/2010/10/14/backing-up-photos-while-traveling-feedback/

Mobilen kanske kunde vara intressant. Låter inte så smidigt jämfört med tex. Hyperdriven. Schweitzerkniven/mobilen som kan allt man ber den om är väl strax här och tills dess så får det bli ngt annat.
gonatt

Det är inte heller billigt, men hänger man på en WFT-E5B under en 7D, så kan man ansluta ett minne via USB sedan. Upp till en Terabyte hårddisk, eller USB-minne, så länge de är formaterade med FAT 32. Det brukar pinnarna vara, men inte alltid hårddiskarna, som ofta har NTFS. Men det går ju att ändra.

Antingen kan man fotografera direkt mot detta minne, eller göra backup dit i efterhand.

Själv har jag en liten disk som stödjer alla möjliga korttyper när jag är ute och tältar någonstans i världen. Jag har haft den i flera år och den fungerar fortfarande bra.
Du kan köpa enbart skalet om så önskas och sen köpa vanlig 2.5" disk av önskad storlek. Skalet kostar ca 1500SEK.
Här har du den senaste modellen av den jag har:
http://www.hypershop.com/HyperDrive-COLORSPACE-UDMA-Casing-Only-p/hdcsu-000.htm
Den verkar inte läsa SDXC, det är väl vad jag saknar.

ANNONS
Götaplatsens Foto