Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraryggsäck för vandring (lång dagstur)

Produkter
(logga in för att koppla)

nikasp

Aktiv medlem
Jag har letat och lusläst och hittar inte riktigt någon ryggsäck som passar mig så jag ställer frågan här.

Kan jag få tips på en ryggsäck med plats för en Nikon D90, blixt, ett tele <=200 mm och en mindre glugg till. Utöver detta vill jag kunna få med mig ett rullat liggunderlag, tarp, litet gasolkök, mat, termos och ombyteskläder. Gärna stativ också. Det borde gå att få till med en ca 40-liters ryggsäck. Alla jag hittat hittills saknar fack för dricksflaska och är mer gjorda för dagstur med liten termos och mest fotoutrustning. Tacksam för tips!

Jag har letat och lusläst och hittar inte riktigt någon ryggsäck som passar mig så jag ställer frågan här.

Kan jag få tips på en ryggsäck med plats för en Nikon D90, blixt, ett tele <=200 mm och en mindre glugg till. Utöver detta vill jag kunna få med mig ett rullat liggunderlag, tarp, litet gasolkök, mat, termos och ombyteskläder. Gärna stativ också. Det borde gå att få till med en ca 40-liters ryggsäck. Alla jag hittat hittills saknar fack för dricksflaska och är mer gjorda för dagstur med liten termos och mest fotoutrustning. Tacksam för tips!

Kan rekommendera att ta en titt på denna sidan: http://cambags.com/
Mkt möjligt att dom inte har världen alla kameraväskor, men helt klart tillräckligt mkt för att man ska hitta något som passar :)

http://fstopgear.com

Tackar för tipset. Jag kollar just nu http://fstopgear.com som verkar vara vettigt. Är inte supersugen på att köpa otestat dock så inte säcken sitter bra på ryggen. Lite osäkert hur enkelt det är att komma åt utrustningen också.

Köp ett "camera insert" eller en stor top-loader väskaoch en riktig ryggsäck. Eventuellt får du köpa en väska separat till det långa objektivet.
En riktig ryggsäck är så otroligt mycket skönare på ryggen än allt jag testat i kameraväskaväg.

Tackar för tipset. Jag kollar just nu http://fstopgear.com som verkar vara vettigt. Är inte supersugen på att köpa otestat dock så inte säcken sitter bra på ryggen. Lite osäkert hur enkelt det är att komma åt utrustningen också.

Klart roligare att veta om 10 personer tycker ryggan sitter bra än att få veta att 10 personer tycker den sitter dåligt :)
Har tyvärr ingen erfarenhet av just fstopgear då jag själv använder en av Lowepro:s Trekker-ryggar (kan dock inte komma på just nu den exakta typen). Denna tycker iaf jag fungerar för mej även om jag inte har använt den för mer än 12 timmars dagvandringar.
Har iaf fått mig en uppfattning att många provar sig fram under en period innan man hittar en rygga som passar den aktivitet och rygg som dom den ska användas till. Tyvärr kostar ju detta en del pengar...

Yep, jag har sju (7) ryggsäckar från 24-100 liter så att göra samma resa med kamerarygga blir lite costly...

Har iaf fått mig en uppfattning att många provar sig fram under en period innan man hittar en rygga som passar den aktivitet och rygg som dom den ska användas till. Tyvärr kostar ju detta en del pengar...

Yep, jag har sju (7) ryggsäckar från 24-100 liter så att göra samma resa med kamerarygga blir lite costly...

Då låter det verkligen som om du inte lyckats hitta en kamerarygga som passar den aktivitet du är intesserad av och jag tycker du då ska gå på Anders förslag, dvs hitta en riktig långvandringsrygga i en friluftsaffär där din "överlevnadsutrustning" prioriteras, ta med dig kameragrejorna och prova vad och var du får plats med dom och om du eventuellt behöver "bygga ut" den för ditt tele. Jädrarna vilken lång mening :)

Det där är alltså mina ryggsäckar för dagstur till 2-veckors, bara vandring med jakt och fiske. Jag är prylnörd på området och har inte gett mig på att få med kamera än. Hittills har DSLR:en fått stanna hemma pga att jag inte haft plats eller lämpligt sätt att ta med kameran för att klara regn m.m.

Då låter det verkligen som om du inte lyckats hitta en kamerarygga som passar den aktivitet du är intesserad av och jag tycker du då ska gå på Anders förslag, dvs hitta en riktig långvandringsrygga i en friluftsaffär där din "överlevnadsutrustning" prioriteras, ta med dig kameragrejorna och prova vad och var du får plats med dom och om du eventuellt behöver "bygga ut" den för ditt tele. Jädrarna vilken lång mening :)

Det där är alltså mina ryggsäckar för dagstur till 2-veckors, bara vandring med jakt och fiske. Jag är prylnörd på området och har inte gett mig på att få med kamera än. Hittills har DSLR:en fått stanna hemma pga att jag inte haft plats eller lämpligt sätt att ta med kameran för att klara regn m.m.

Okej det missade jag =) Men nog måste väl någon av dina ryggsäckar klara regn? Tror du kommer att få svårt att hitta en kamerarygga som är mer tålig/lämplig ute i ur och skur än vad en vandringsrygga är. Finns ett par vattentäta, men urvalet är klent. Övriga kameraryggar har istället "bara" ett regnskydd att dra över och jag tvivlar att dessa håller ute fukta en längre tid utan är mest tänk att skydda kameraryggan och innehållet mot det direkta regnet.
Det jag hade ställt in mej på att hitta om jag vore i din situation är att hitta en vandringsrygga som har en stabil stomme som gör den lämlig att modifiera efter den kamerautrustning som du vill ha med dig. Det finns gott om lös inredning i de flesta kamerabutiker så att man på ett lätt sett kan göra ett litet välskyddat/skumgummiklätt utrymme till sin kamera i vilken väska som helst. Bara ryggan du utgår från är stabil och inte säcka ihopa som en påse på ryggen.
Tråkigt att ingen verkar ha lyckats sälja in konceptet vandring/fotografering utan att det antingen sälj ryggor som är gjorda för att fylla med kamerautrustning eller med vandringnödvändigheter.

Det jag hittills klurat på för mina stora ryggsäckar är den här varianten (att klippa fast med karbiner på framsidan): http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45336 Dock så är det inte helt optimalt när man går och om man stoppar den inne i säcken så tenderar det att bli få foton... När jag är på längre vandringar kör jag inte med regnövedrag utan packar i liknande helt vattentäta påsar som i länken. Hade inte varit dumt med ett 98% vattentätt kamerablock. Man kanske skulle arbeta fram ett. F-stop tillverkar ju i Kina och har ev. butik i Hongkong dit jag ska om en månad. Ska leta lite till.

Det jag snabbt hittade på cambag var Tamracs adventure-serien t.ex http://cambags.com/bag-type/backpacks/tamrac-backpack-bags/item/112-tamrac-5550-adventure-10.html där det står "Dubbelklicka dragkedja drar ger snabb tillgång till foto redskap medan ett väder lock och snabbfästen spänne skapa trygghet och väderskydd". Verkar iaf vara en trevligt uppdelad rygga så att man slipper ha kameragrejorna tillsamman med allt annat i ett enda stor fack.
Värt att undersöka mer om kanske?

Citat på engelska "Double zipper pulls provide quick access to photo gear while a weather flap and quick-release buckle provide security and weather protection"

Jag söker samma sak.
En "rygga" delad i en del för kamera, objektiv och tillbehör och en del för lite kläder, matsäck,en termos med fika ("viktigt"). Jag har flera olika "ryggor" här hemma dels rena "Fotorygga" dels olika kombinerade "ryggor".

Men felet med alla delade "ryggor" som jag har provat är att de har fotodelen i botten. Det fungerar tyvärr inte speciellt bra när man som jag har ganska tunga kamerahus och ganska tunga objektiv. Problemet är att "ryggan" blir baktung även när jag tagit ut kamera och något objektiv..

Söker en kombinerad med kameradelen överst.
Tacksam för hjälp.

//Bengt H

Det lutar åt en F-STOP Loka med ett litet och ett medium kamerablock. Det verkar vara det som passar mig bäst. Det känns inte 100% att beställa utan att prova men det finns långa forumtrådar och många som är nöjda med dem.

Reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=K7S8ptI463Q Den är på 37 liter och man plockar i och ur saker via dragkedja på ryggplattan.

Det lutar åt en F-STOP Loka med ett litet och ett medium kamerablock. Det verkar vara det som passar mig bäst. Det känns inte 100% att beställa utan att prova men det finns långa forumtrådar och många som är nöjda med dem.

Reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=K7S8ptI463Q Den är på 37 liter och man plockar i och ur saker via dragkedja på ryggplattan.

Ser ut att vara en riktigt trevlig och väl genomtänkt rygga. Hoppas oxå att den är bekväm :)
Lycka till med dina fotovandringar!

Tamrac Adventure 9 eller lite större 10..
Den har ett undre fack för kamera-utrustning och ett övre för övrig utrustning. Jag får ner en heldel i det övre facket och jag har en Adventure 9 (som är till salu)

Jag köpte min F-Stop Loka i december förra året & jag har använt den en hel del, jag tycker att det är en grym ryggsäck, både vad det gäller passform & kvalitet!!

Sen tycker jag att du gör helt rätt som kör på s & m kamerablock, jag köpte m & l & jag skulle idag ha köpt alla 3(s,m & l) fördelen med m är att den är snett skuren så man får ned en laptop bakom kamerablocket & det är ju inte helt fel i fall man vill ha den med...

Blev en Lowepro Photo Sport 200 AW

Det slutade i ren desperation med en Lowepro Photo Sport 200 AW för 1290 från Scandinavian Photo. Har lite ändrade förhållanden och har bl.a. börjat cykelpendla till jobbet. Får i lite kläder och träningskläder plus kamera. Har lite planer på att ta någon bild då och då på vägen. Har provat den på en kort liten tur i skogen och den känns väldigt funkis. Inget för övernattningstur med tält dock men annars var den väldigt skön. Kan väl sakna fack för minneskort och småprylar. Det finns två men inte sådär överskådliga som i vissa andra säckar/väskor. Får återkomma med bättre recension när jag testat den mer på bl.a. mountainbike också.

Väcker den här tråden då det kommit något nytt på marknaden. I slutet av förra året presenterade Lowepro en serie som heter Rover Pro. Vandringsryggor på 35-45 liter med kamerainsats.

ANNONS
Götaplatsens Foto