Annons

Vilket sensorformat använder ni vid fågelfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

skeppsbron

Ny medlem
Du kan fota fåglar med vilket sensorformat du vill. För att få fåglar att fastna på minneskortet är det absolut viktigaste att skaffa sig kännedom om bla. fåglarnas beteende, biotoper och karaktärer. Utan dessa baskunskaper, som för övrigt mycket bygger på egna iakttagelser o erfarenheter, blir det ofta glest med fågelbilder.
/Anders
 

erro.se

Aktiv medlem
Man använder väl den kamera man har? Tror inte att det är så väldigt många som har både fullformat och crop.
 
sensor

Jag kör både och. Är mer van vid fullformat. Många anväder mindre sensor för att få en förlängningsfaktor (sk). det akn visst fungera men är lite överdrivet. Jag har erfarenhet att det går att beskära fullformatbilderna mer. dessutom är det bra när man kör normaloptik och vidvinkel.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag kör både och. Är mer van vid fullformat. Många anväder mindre sensor för att få en förlängningsfaktor (sk). det akn visst fungera men är lite överdrivet. Jag har erfarenhet att det går att beskära fullformatbilderna mer. dessutom är det bra när man kör normaloptik och vidvinkel.
Tack för svaret Jouko. Någon som sett något test på skillnaden mellan en beskuren fullformatsbild kontra obeskuren cropbild (med samma brännvidd)?
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Se denna diskussion: Fullformat kommer att ta över

Lite förenklat kan man säga så att (under förutsättning att ,man har samma antal pixlar på en FF och en APS-C) så "når" APS-sensorn 1.5 ggr längre tack vare "cropfaktorn" och kommer dessutom att ha en mycket större upplösning. Se bild. Säg att du fotograferar med samma optik, beskär din FF till det färgade området. Då har du beskurit din FF och har ett mindre antal pixlar med samma storlek. APC-S sensorn har fortfarande 12MP på den färgade ytan.
 

Bilagor

bengt-re

Aktiv medlem
Se denna diskussion: Fullformat kommer att ta över

Lite förenklat kan man säga så att (under förutsättning att ,man har samma antal pixlar på en FF och en APS-C) så "når" APS-sensorn 1.5 ggr längre tack vare "cropfaktorn" och kommer dessutom att ha en mycket större upplösning. Se bild. Säg att du fotograferar med samma optik, beskär din FF till det färgade området. Då har du beskurit din FF och har ett mindre antal pixlar med samma storlek. APC-S sensorn har fortfarande 12MP på den färgade ytan.
Jo, men du utgår du ifrån att det är sensorn som sätter upplösningsgränsen när det istället ofta är optikens upplösningsörmåga som sätter gränsen.
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Jo, men du utgår du ifrån att det är sensorn som sätter upplösningsgränsen när det istället ofta är optikens upplösningsörmåga som sätter gränsen.
Inte än på ett tag. Naturligtvis har optiken inverkan, men i de flesta fall beror upplevd skärpa på att man inte är tillräckligt still/inte använder stativ. Bra optik ligger forfarande före. Man bör betänka att dagen sensorer som sitter i de flesta DSLR använder sig av interpolering. Så upplösningen är snarare hälften av vad det som står på specifikationerna. Men jag kan naturligtvis ha fel, eftersom jag inte har gjort tester själv. Men jag föreslår att du läser denna:
Bad little pixels, dpreview

Har du några bra exempel, eftersom det är så ofta?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kör ofta DX (Nästan som APS-C fast hos Nikon)-läget på min D800 (som är en FX-kamera) när jag fotar fåglar. Har hittils inte lyckats fylla upp hela FX (fullformat hos Nikon)-rutan någon gång när jag fotat fåglar och bilderna Blir bara onödigt stora med en massa onödig utfyllnad i FX-läget. Problemet hade jag kanske kunna lösa med att skaffa ett objektiv som ger mer tele, men jag vill inte släpa runt på något större än mitt 70-210/f4 objektiv.
Gällande objektivens upplösningsförmåga så var otroligt skeptiskt att min objektiv skulle "orka" med D800-ans 36Mpixel men alla har presterat oväntat bra, vissa når kanske inte riktigt hela vägen men alla klarar betydligt mer än 12Mpixel vilket min förra kamera har. Oftast behöver man i vilket fall inte ett slutresultat på 36MP och nerskalningen till 20MP tar bort stora mängder brus om man skruvat upp ISOt.

Svaret på orginalfrågan är ju dock lite svår att svara på, det krävs helt olika saker för att fotografera en struts som går förbi jämfört med att få en bra bild på svala. Sedan beror det på vad man har för objektiv också. Har man ett 800mm objektiv kanske DX-formatet till och med är en nackdel.

/Karl
 
ANNONS