Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

importera foton till lr

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag försöker att importera ca 80 foton från en mapp. Men IMPORTERA-knappen är inte klickbar.
Jag kan se alla bilderna som jag vill importera men dom är som svaga skuggor bara. Alltså jag kan inte få in dom i LR.

Vad kan jag göra åt saken?

ps) jag tillät kopiering av bilder och då kom dom in....tydligen finns dom redan nånstans i lr då....
Men jag vet inte vad jag gör för fel.

Och en annan sak.

När jag tittar igenom alla bilder i LR så kommer det upp massor med gamla bilder som jag inte vill ha där. Hur får jag bort all dom?

Senast ändrad:
Och en annan sak.

När jag tittar igenom alla bilder i LR så kommer det upp massor med gamla bilder som jag inte vill ha där. Hur får jag bort all dom?

Du kan göra på olika sätt.
Antingen högerklicka på bilden/bilderna och då kan du välja om bilderna bara ska tas bort från LR eller raderas från hårdisken.
Eller så kollar du bilderna i Librarymodulen, trycker på x-tangenten för varje bild som ska bort. När du gått igenom alla bilderna och har x-at de som ska bort trycker du Ctrl+Backspace. Då får du också frågan hur bilderna ska rederas.

Du kan göra på olika sätt.
Antingen högerklicka på bilden/bilderna och då kan du välja om bilderna bara ska tas bort från LR eller raderas från hårdisken.
Eller så kollar du bilderna i Librarymodulen, trycker på x-tangenten för varje bild som ska bort. När du gått igenom alla bilderna och har x-at de som ska bort trycker du Ctrl+Backspace. Då får du också frågan hur bilderna ska rederas.

Tack så mycket! =)

Det låter som att du redan importerat bilderna till Lightroom? Om de redan finns i databasen (katalogen/catalog) så blir de gråa om du försöker importera dem igen.

Vill du importera dem igen? Isåfall: varför?

Varifrån försöker du importera bilderna? Lokal hårddisk, kamera, minneskortläsare...?

ANNONS
Götaplatsens Foto