Annons

Hur använder ni erat 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Kanske en konstig fråga men jag prövar;)
Jag har beställt ett Canon 70-200 l/4 och är lite nyfiken på hur ni som har ett använder det, vilka motiv eller fototillfällen ni tycker att det passar bäst för.
Ja, kanske en konstig fråga, men alltid kul å veta hur andra gör och tänker;)

Om jag ser någon fågel, älg, hare, skygg fjäril eller vackert bildsnitt långt borta då är objektivet det rätta. Vill inte byta objektiv i dammiga lokaler, så det har sitt eget kamerahus.

Ja det faktum att det är mindre o lättare än 2,8;n så sitter det på oftare än det andra i alla fall för min del och vad man plåtar är allt, eftersom det som sagt är i min mening smidigare än 2,8;n och väldigt skarpt.

För naturfotografering är det ett mycket bra allroundobjektiv. Det duger till det mesta som t ex makrofotografering om man vill ha lite saker i förgrunden i oskärpa som ramar in det man vill fotografera. Närgränsen är dock 1.2m (har jag för mig), så vill man komma lite närmre så kan man ha mellanringar (vilket fungerar utmärkt).
För det mesta använder jag det när jag vill fotografera detaljer i naturen eller trycka ihop landskapet, t ex göra en skog tätare eller vill att bakgrunden ska ta mer plats i min komposition.

Jag kan tycka att 200 mm kan kännas lite om man vill fotografera djur eller fåglar, men med gömsle kan det fungera utmärkt eller om djuren inte är allt för långt borta.

/Gunnar

Porträtt, modellfoto, bröllop, motorsport, natur, dokumentärt,osv osv.
Med andra ord en glugg man använder (i alla fall jag) till mycket.
Har 2,8L IS men brännvidden är ju densamma ;-)

MVH Julle.

Ok, det låter bra, ett ganska allround-objektiv mao.
Det man tänker på är ju bländaren, 4, hur det tex funkar inomhus.
Men det kanske funkar, kan ju alltid slänga på 430:an och blixta lite;)
Eller naturligtvis köra på högre iso, men det grynar iväg lite då.
Har en 7d och den ska ju klara av lite höga iso, så jag får labba lite när jag får det.

Men tack för alla tipps.

På en 7D är ett 70-200 ganska mycket tele, du måste stå ganska långt från dina objekt. vilket förmodligen är ditt största problem inomhus.
På en fullsensorkamera så är det ett riktigt bra allroundobjektiv, men då har man tappat en massa på telesidan också. Mitt Nikkor 70-210/f4 är det objektivet som oftast sitter fast på min D700.

f4-objektiven är enormt mycket smidigare än sina f2.8 alternativ och med dagens ISO-prestanda så kommer man långt med f4.

/Karl

Själv tycker jag att 70-200 4L IS är otroligt smidigt och skarpt som sjutton! Jag valde 4L IS framför 2.8 pga lättvikt och så får man bättre skärpa också. Det är nog bara 2.8 L IS II som slår 4L IS. Rätta mig om jag har fel =)

Använder objektivet främst till natur och porträtt samt sport.. Har även en fast 200mm 2.8 om jag skulle behöva 2.8. Då är objektivet också otroligt skarpt samt lättvikt.

Sigmas 50-150/2,8 (är även en ny med bildstabilisering på gång) kan fungera bra som crop-kamerans alternativ till fullformatarnas 70-200.

Själv tycker jag att 70-200 4L IS är otroligt smidigt och skarpt som sjutton! Jag valde 4L IS framför 2.8 pga lättvikt och så får man bättre skärpa också. Det är nog bara 2.8 L IS II som slår 4L IS. Rätta mig om jag har fel =)

Du har nog rätt. Även Sigmas nya 70-200/2.8 är optiskt i klass med Canon EF 70-200/2.8L IS USM II (puuh, hela namnet kom med). Se test i senaste numret av FOTO.

Ok, det låter bra, ett ganska allround-objektiv mao.
Det man tänker på är ju bländaren, 4, hur det tex funkar inomhus.
Men det kanske funkar, kan ju alltid slänga på 430:an och blixta lite;)
Eller naturligtvis köra på högre iso, men det grynar iväg lite då.
Har en 7d och den ska ju klara av lite höga iso, så jag får labba lite när jag får det.

Men tack för alla tipps.
Nu kanske du inte kör sportfoto men i många sporthallar är f4 ganska klent. Dvs om man använder f4 så får man peta upp ISO till 6400 och högre.

Visst är 4,0 varianterna mkt smidigare, och dagens hus klarar höga ISO bra.
Men på 2,8 är det inte bara ljusinsläppet man är ute efter, det kortare skärpedjupet är lika viktigt, för mig.

/Julle.

Jag använder mitt mycket till idrott. Men det är utomhus, så ofta går det lika bra med f/4 som f/2,8. Beror på väder och tid på dygnet.
Här finns det rätt många exempel på bilder tagna med 70-200 mm. När brännvidden ligger i det området är det ganska sannolikt att det är ett sådant objektiv som är skyldigt. På någon bild är det till och med med självt...

Efter byte till fullformat så sitter det nästan fastlimmat på kameran. Byter bara när jag vill kräma på massor av oskärpa till ett 85/1,4. 70-200 ger en härlig bokeh den med. Har Sonys 2.8 version f ö. Fotar djur, barn, modeller (från bodyparts till helfigur), bilar, gatuvyer, natur och t o m en o annan insekt med det. Vill inte vara utan det. Kanske det objektiv jag skulle behålla om jag bara fick ha ett kvar.

Kanske en konstig fråga men jag prövar;)
Jag har beställt ett Canon 70-200 l/4 och är lite nyfiken på hur ni som har ett använder det, vilka motiv eller fototillfällen ni tycker att det passar bäst för.
Ja, kanske en konstig fråga, men alltid kul å veta hur andra gör och tänker;)

Nästan enbart till motorsport.

Ahh...idag fick jag det, underbart;) Var och hämtade det på posten och hem och sköt av några bilder direkt:) Men nu har jag två st blomkrukor, eller jag menar motljusskydd;)) (ser verkligen ut som en blomkruka) Det stod att det inte följer med ett så jag beställde ett på en gång, men det fanns ju visst med ett i kartongen:/ så det blir till att skicka tillbaka det ena...krångel:(
Jaja, men det verkar ju helt underbart. ska bli kul och se vad det går för sen när jag ska upp till jämtland. en och annan mygga lär jag ju kunna fota;)
Tack för alla inlägg, kul och se hur ni använder det.

ANNONS
Götaplatsens Foto