Annons

Vidvinkel till Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

YojimboH

Aktiv medlem
Halloj, jag har nu haft min kamera i lite mer än 1år och tycker det är dags att utöka mitt arsenal med lite fler objektiv nu när skatteåterbäringen har ramlat in på kontot :)

Jag har som redan skrivet en Canon 550D och fotar mest natur och landskap (brukar ta en tur med bilen lite då och då för att fota kvällsbilder) så nu letar jag efter ett vidvinkel-objektiv att leka med.
Men vet dock inte om ett med fast brännvidd eller zoom-funktion är bäst.

För tillfället har jag kit-objektivet 18-50mm som börjar kännas lite tråkigt i längden, så vad har ni för tips på vidvinkel-objektiv för under 5000kr ?

Canon EF-S 10-22 är ett utmärkt objektiv som ofta går att hitta begagnat runt 5000:-
Jag har själv haft ett och var mycket nöjd med det.

Canon EF-S 10-22 är ett utmärkt objektiv som ofta går att hitta begagnat runt 5000:-
Jag har själv haft ett och var mycket nöjd med det.

Det enda fasta vidvinkel kortare än dina 18mm och inte fisheye är väl Canon 14/2.8 för 22k...

Tokina 12-24 finns nytt för ca 5000:- och är utmärkt.

Per.

Samyang 14 mm F2,8 är billig och tar fina bilder, en kul optik som förvisso är manuell men fotar du natur ställ den på ca 1,5-2 m så är allt skarpt. En annorlunda men bra optik, för sitt pris väldigt gedigen.

Jag har som redan skrivet en Canon 550D och fotar mest natur och landskap (brukar ta en tur med bilen lite då och då för att fota kvällsbilder) så nu letar jag efter ett vidvinkel-objektiv att leka med.

Hej, jag kom just hem från en sån tur. Jag har i och för sig ingen 550D utan en 500D och på den sitter för tillfället Canons EF-S 10-22. Jag köpte den i vintras efter att lääänge ha velat mellan främst den och Sigmas 10-20. Situationen var den att jag helst ville ha Canon-varianten men Sigmat verkade också bra. Prisskillnaden var då c:a 4' för Sigmat och 6,5'-7 för Canon. Jag var inne på att trots allt slå till på 10-22:an och när den lägligt kom på kampanj slog jag till.

Jag måste säga att jag är helnöjd med det - optiskt är det riktigt bra och det enda man skulle kunna anmärka på är mjuka hörn men det verkar svårt att komma ifrån på riktigt vida vinklar. Känsla och handhavande har jag heller inte mycket att anmärka på även om jag trivs bäst med zoomringen närmast huset. Enkelt uttryckt ångrar jag mig inte ett dugg men det skulle kanske ha känts lika bra med Sigmat?

Angående prislappen så kan du sannolikt få ett beg 10-22 för 5' men ett nytt ligger för tillfället över 7'. Fundera dock en extra gång på om det inte kan vara värt att spara lite längre... (En erfarenhet jag har från tidigare affärer är förresten att om man väljer mellan två alternativ där det man helst vill ha är dyrare så är det många gånger ändå värt det. Att betala mycket för det man inte riktigt ville ha kan ge ännu mer ångest än att betala jättemycket för det man verkligen ville ha.)

Angående fasta vidvinklar så är de nog mer eller mindre uteslutande avsedda för fullformat - de blir inte sådär ultravida på APS-C.

jag har rekommenderat det här förut, men jag gör det igen.
valde som många andra mellan ett gäng vidvinklar, eller snarare ultravidvinklar.
i slutändan valde jag mellan 4 objektiv.

canons 10-22, sigmas ex 10-20 f/3.5, sigmas 10-20 med variabel bländare och tokinas 11-16.

mitt val landade på sigma ex 10-20 f/3.5.
den andra sigman gick bort på att jag upplevde den som sämre optiskt, och att variabel bländare är så omständligt.
canon gick bort på att jag inte upplevde någon skillnad mot sigman förutom något längre zoom, och därmed föll på prisskillnaden.
tokinan, som visserligen var skarpast av dom alla, gick bort på det korta zoomomfånget vilket jag tyckte gav ett väldigt snävt användningsområde. 20 mm på crop ger åtminstone en vad jag upplever som vidvinklig normal. det tycker jag inte 16 mm gör.

Först och främst tack för all hjälp inför valet av objektiv :)

Som det ser ut nu så står jag och velar mellan Tokina som är den enda som blivit märkt med toppklass enligt cyberphoto.se samt fått bäst betyg här på fotosidans produkt-recensioner och Sigma med fast brännvidd då den har blivit tipsad av flest personer jag frågat.

Väljer bort Canon för den enkla orsaken att den är alldeles för dyr och den andra Sigman för min bror har sagt att man helst ska kolla efter objektiv med fast bländare :)

Men ju mer jag läser så verkar det lite mer självklara valet är Tokina men varför då, om alla tipsar om Sigma ?
Index: Digital Wide Zoom Test
Gillar inte att köpa nya saker som kostar en del då jag velar allt för mycket inför köp :p

Som det ser ut nu så står jag och velar mellan Tokina som är den enda som blivit märkt med toppklass enligt cyberphoto.se samt fått bäst betyg här på fotosidans produkt-recensioner och Sigma med fast brännvidd då den har blivit tipsad av flest personer jag frågat...

fast bländarvärde ska det ju stå :)

Sen kom jag på att man också kan beställa från USA nu när dollarn är så låg och då blir det ju en hel annan femma för enligt kenrockwell.com så skriver han/dom:

"If you shoot Canon, get the Canon 10-22mm, since it doesn't cost much more and has a much wider and longer zoom range. I have not compared its sharpness, however the Canon's distortion control is superior."

Har Canon världsgaranti förresten, menar om jag köper objektivet från USA så kan jag reparera det här i Sverige ?

Senast ändrad:
Halloj, jag har nu haft min kamera i lite mer än 1år och tycker det är dags att utöka mitt arsenal med lite fler objektiv nu när skatteåterbäringen har ramlat in på kontot :)

För tillfället har jag kit-objektivet 18-50mm som börjar kännas lite tråkigt i längden, så vad har ni för tips på vidvinkel-objektiv för under 5000kr ?

Jag rekommenderar Tokina 11-16 /2,8 par tusen billigare (om du köper i på postorder i Nederländerna) än Canons 10-22, och minst lika bra, mer ljusstark. Nyttigt i kyrkor, inomhus.

Schysst bild Rommel, min är faktiskt också en HDR - men lite dold i svartvitt... Din crop är f.ö. i långt ute i kanten dessutom.

Schysst bild Rommel, min är faktiskt också en HDR - men lite dold i svartvitt... Din crop är f.ö. i långt ute i kanten dessutom.

Tack! Jo man ser det på din bild.Händer bara lite för mycket på din bild för att se hur underbar objektivet är. Äckligt kul objektiv om man har crop-kamera.

/Stefan

Som det ser ut nu så står jag och velar mellan Tokina som är den enda som blivit märkt med toppklass enligt cyberphoto.se samt fått bäst betyg här på fotosidans produkt-recensioner och Sigma med fast brännvidd då den har blivit tipsad av flest personer jag frågat.

Väljer bort Canon för den enkla orsaken att den är alldeles för dyr och den andra Sigman för min bror har sagt att man helst ska kolla efter objektiv med fast bländare :)

Men ju mer jag läser så verkar det lite mer självklara valet är Tokina men varför då, om alla tipsar om Sigma ?
Index: Digital Wide Zoom Test
Gillar inte att köpa nya saker som kostar en del då jag velar allt för mycket inför köp :p

Tokinan är tveklöst skarpare än både canon 10-22 och sigma ex 3.5.
Den främsta anledningen att inte välja tokinan är att objektivet ska användas i praktiken också.
Att kunna gå från 16mm till 20mm på crop utan att behöva skruva om objektiv är för mig värt mer än lite bättre centrumskärpa.
Men om man ger sig fan på att nu jävlar ska jag ut och plåta ultravidvinkligt så det stänker om det, så..
börjar Tokinan först på 11mm.
Det enda Tokinan har på sin sida är centrumskärpa och labbtester i min mening. I praktisk användning är den omsprungen av både Canon och Sigma.
Kort sagt. Skarpast och sämst.

Sigmas 8-16 har ingen nämnt, det är urskarpt. Kan nog fås neråt 5000 beggat, sålde själv mitt i nyskick för 5500:-. Bildexempel.

Vilken kamera och vad körde du med för inställningar ?

Har själv det objektivet. Skikul.
Här är en bil tagen vid 8mm.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2384350&target=_blank

Här är en 100 % crop

/Stefan

Samma fråga till dig som till wfrank :)

Undrar varför ingen tipsat eller skrivit om det objektivet förut.

Tokinan är tveklöst skarpare än både canon 10-22 och sigma ex 3.5.
Den främsta anledningen att inte välja tokinan är att objektivet ska användas i praktiken också.
Att kunna gå från 16mm till 20mm på crop utan att behöva skruva om objektiv är för mig värt mer än lite bättre centrumskärpa.
Men om man ger sig fan på att nu jävlar ska jag ut och plåta ultravidvinkligt så det stänker om det, så..
börjar Tokinan först på 11mm.
Det enda Tokinan har på sin sida är centrumskärpa och labbtester i min mening. I praktisk användning är den omsprungen av både Canon och Sigma.
Kort sagt. Skarpast och sämst.

Jag har aldrig hört talas om Tokina men Sigma har jag både testat och läst om förut.
Ikväll ska jag få låna ett Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM och även ett 8mm fish-eye av min brors kompis så får se hur det känns :)

Min bild är en gaffling med 7D men det hade gått lika bra med 550D e.dyl. Armbågsstöd på räcke samt ett djupt andetag räckte nog.

okej, är nog en ganska stor skillnad på omfånget på 7D och 550D för jag har ännu inte fått till en bra HDR-bild :p

Kanske man kan tro, men 7D's fördelar finns på andra områden. Även om 7D har snäppet bättre omfång så saknar det praktisk betydelse och skulle aldrig synas i en sån där bild. Så det är nog bara att öva vidare, 550D är en utmärkt HDR-apparat :)

Verkar som vi går lite off-topic men då det är min tråd så är det okej sålänge jag är med i diskussionen :p

Vilket program kör du med, börjar du med tex. Lightroom för att förstärka färgerna och sen lägger in dom i Picturenaut ?
Jag har ju iof bara testat HDR med mitt kit-objektiv 18-55mm men som sagt så ska jag testa lite mer ikväll och hoppas på bättre resultat.

Det lutar mer och mer åt Sigma förresten då jag känner att dom är mer pålitliga.

ANNONS
Götaplatsens Foto