Annons

Träna din argumentationsteknik: Mac är alltid bättre än PC (eller tvärtom)!

Produkter
(logga in för att koppla)
Åland skrev: Så... vad skall man då köpa i st f MBP 15"??
Jag är inte emot äppelskrutt men i mitt fall handlar det t ex om att byta PSE och LR från W till OSX.
Du behöver inte byta. Det går utmärkt att köra Windows på en MBP.

Ja, eller har han redan LR för windows så ingår mac-versionen, och PS lär man också kunna få gratis
 
Senast ändrad:
Ja, jag vet att det går att köra W på Mac.. med viss prestandaförlust. Och jag har funderat även på det.

Men nu var jag i första hand ute efter att få veta vilka Windowsmaskiner som ÄR billigare och lika bra. "Alla" säger ju så. Ja inte Macanvändarna men de är ju inte så många.. ;-) (Skulle kunna vara ett ämne för en tråd.. hur många procent som har bytt..)

Jag säger inte att äpplen är dyra men det är mycket pengar.

//Johan
 
Jag har rotat fram upphovet till denna 5000-kronorsfixering du har. I ett tidigare inlägg skrev jag som avslutning:
- "Undrar förresten hur mycket man (som konsument) betalar för varumärket (äpplet)? Femtusen?"
Det var alltså en FRÅGA, inte ett påstående. Det är inte ovanligt att frågor ställs på detta sätt för att trigga svarslusten. Men istället för att SVARA PÅ FRÅGAN så ältar du dessa "femtusen".

Vi har redan sett argument till VARFÖR äppelskatten är dyrare än andras. Hur mycket dyrare vet vi dock inte (ännu), men det nämnda idg-testet indikerar en rejäl äppelskatt på mbp 15" och mac pro. Vill du har mer data att tugga på? Då kan du leta upp det själv och sedan kanske svara på min ursprungliga fråga.
Det är ju svårt att räkna exakt eftersom du först måste ha ett exakt referensobjekt att mäta mot - dvs en dator med exakt samma prestanda, kvalitet, känsla och livslängd. Det man ska jämföra är naturligtvis den totala kostnaden för en viss cykel (låt säga tre år) inklusive andrahandsvärde, reparationer, reservdelar och annat. Efter tre år kan jag sälja min MacBook Pro för ungefär samma pengar som du gav för din HP. Vad du får för din HP beror bla på om pekplatta och tangentbord fortfarande fungerar utan våld, men många kronor blir det inte om du använt den intensivt. Den totala kostnaden för ägandecykeln tror jag utfaller till MacBookens fördel, precis som som ofta annars när man satsar på kvalitet.
Se där, din gissning på 5000 var alltså helt galen. I själva verket är överkostnaden negativ. Det kostar att köpa billigt skräp. Kvalitet lönar sig. Om du räknar med en ägandecykel på fem år så ökar gapet ännu mer, till MacBookens fördel. Vid den tidpunkten bör du ha tvingats byta batteri minst två gånger på din "billiga" HP, om den fortfarande går att använda. :)
 
Men när det gäller mac så blir det aldrig billigt. Jag köpte macen för 10k och aperture för 3k så det rinner iväg oavsett vad. Å andra sidan kostar även Photoshop eller Lightroom också eller för den delen Bibble om man föredrar det. Så det drar alltid iväg hur man än vrider och vänder på det.

Aperture 3 finns ju dock att ladda ner från Mac App Store för 599:-. Men det är klart, den versionen får man inte använda i kommersiellt syfte, och vad jag kan förstå från din profil så gör du det.

Jag ville bara poängtera att många av Apples mjukvaror är ganska billiga i förhållande till konkurrerande program.
 
Aperture 3 finns ju dock att ladda ner från Mac App Store för 599:-. Men det är klart, den versionen får man inte använda i kommersiellt syfte, och vad jag kan förstå från din profil så gör du det.

Jag ville bara poängtera att många av Apples mjukvaror är ganska billiga i förhållande till konkurrerande program.

Det stämmer bra det :)

Sa jag att jag älskade aperture 3 ? :)
 
Ja, jag vet att det går att köra W på Mac.. med viss prestandaförlust. Och jag har funderat även på det.

Men nu var jag i första hand ute efter att få veta vilka Windowsmaskiner som ÄR billigare och lika bra. "Alla" säger ju så. Ja inte Macanvändarna men de är ju inte så många.. ;-) (Skulle kunna vara ett ämne för en tråd.. hur många procent som har bytt..)

Jag säger inte att äpplen är dyra men det är mycket pengar.

//Johan

Det blir ingen prestandaförlust om du bootar den i Windows. Sedan kan du även starta den i Linux eller OsX.
Det som är synd är att du måste upp i 15" om du ska ha matt skärm.

Vilka Windows maskiner som är lika bra och är billigare vet jag inte. Rena "gamer" maskiner som väger 7,5 kilo har bättre prestanda med baksidan att batteriet håller i en timme och fläktarna hade fått maskinen att lyfta om det inte vore för vikten.
Dyraste laptop'en som jag köpt var en HP NW8440. Den var något dyrare än en MBP. Var en CAD historia, i övrigt så var dom lika prestandamässigt skulle jag tippa
 
......dvs en dator med exakt samma prestanda, kvalitet, känsla och livslängd. Det man ska jämföra är.........andrahandsvärde, reparationer, reservdelar...........

I idg-testet
http://www.idg.se/2.1085/1.294983/mac-mot-pc---vad-ar-egentligen-dyrast
var tydligen macbooken plastversionen, det var inte pro.
Så då är resultatet följande:

- Macbook (plastversionen) är några hundralappar billigare än en likvärdig pc.
- MBP 15" är >3000 kr dyrare än en likvärdig pc.
- Mac pro är >8000 kr dyrare än en likvärdig pc.

Det indikerar ett rejält påslag för icke-lågbudgetprodukter. Därmed inte sagt att märkeskostnaden ligger på 8000 kr för mac pro, men vi kan ana storleken och se mönstret.

Matte_J:
med samtliga dina testkrav ("känsla" osv) kan du förkasta alla test som någonsin kommer att utföras. För nya produkter är vissa faktorer inte ens kända vid testtillfället. Praktiskt, va :)
 
I idg-testet
http://www.idg.se/2.1085/1.294983/mac-mot-pc---vad-ar-egentligen-dyrast
var tydligen macbooken plastversionen, det var inte pro.
Så då är resultatet följande:

- Macbook (plastversionen) är några hundralappar billigare än en likvärdig pc.
- MBP 15" är >3000 kr dyrare än en likvärdig pc.
- Mac pro är >8000 kr dyrare än en likvärdig pc.

Det indikerar ett rejält påslag för icke-lågbudgetprodukter. Därmed inte sagt att märkeskostnaden ligger på 8000 kr för mac pro, men vi kan ana storleken och se mönstret.

Matte_J:
med samtliga dina testkrav ("känsla" osv) kan du förkasta alla test som någonsin kommer att utföras. För nya produkter är vissa faktorer inte ens kända vid testtillfället. Praktiskt, va :)

Detta är ju 18månader gammalt.
Macbook finns ju inte ens idag
Ska det jämnföras så är väll denna version som finns ute nu som ska jämnföras.
 
Aperture 3 finns ju dock att ladda ner från Mac App Store för 599:-. Men det är klart, den versionen får man inte använda i kommersiellt syfte, och vad jag kan förstå från din profil så gör du det.

Jag ville bara poängtera att många av Apples mjukvaror är ganska billiga i förhållande till konkurrerande program.

Man får visst använda mac app store programmen i kommersiellt syfte, så har man köpt det för 3000 kr borde man känna sig ganska blåst

http://slowmove.se/fortydligande-av-villkoren-i-apples-mac-app-store/
 
.........Ska det jämnföras så är väll denna version som finns ute nu som ska jämnföras.

Det gör det också: MBP och mac pro finns, med ungefär samma priser som då.
Apples varumärke är ännu starkare/dyrare idag. Och som jag skrev:
testet ger en INDIKATION på märkeskostnad och mönster.
 
Dock luskade jag just nu reda på att alla appar som säljs via mac app store endast tillåts för icke-kommersiellt ändamål vilket då omöjliggör för mig som säljer foton.
 
I idg-testet
http://www.idg.se/2.1085/1.294983/mac-mot-pc---vad-ar-egentligen-dyrast
var tydligen macbooken plastversionen, det var inte pro.
Så då är resultatet följande:

- Macbook (plastversionen) är några hundralappar billigare än en likvärdig pc.
- MBP 15" är >3000 kr dyrare än en likvärdig pc.
- Mac pro är >8000 kr dyrare än en likvärdig pc.

Det indikerar ett rejält påslag för icke-lågbudgetprodukter. Därmed inte sagt att märkeskostnaden ligger på 8000 kr för mac pro, men vi kan ana storleken och se mönstret.

Matte_J:
med samtliga dina testkrav ("känsla" osv) kan du förkasta alla test som någonsin kommer att utföras. För nya produkter är vissa faktorer inte ens kända vid testtillfället. Praktiskt, va :)

Nja, test har sällan något egentligt värde. Det är oerhört svårt att göra omfattande och rättvisande test på annat än mycket smala områden som tex att jämföra skrivhastighet på ett minneskort eller liknande. Att testa en dator fullt ut finns det i princip inga tidningar som gör idag. Det skulle ta för mycket tid och kosta för mycket. Men testet du hänvisar till innehöll ju lite mer än bara nakna siffror. Den nedan citerade meningen ansluter ju lite till vad jag var inne på (men den missade ju du, praktiskt nog..):

Med till Macen följer iLife, något som täcker många behov som en pc-användare annars måste köpa program för. Macen är dessutom mycket välbyggd och har sin underbara pekplatta. Vi har känt på Envyn och den håller inte samma byggkvalitet även om den också är gjord i metall och överlag känns den billigare (vilket den som bevisat också är). Pc:n är billigare men inte lika bra byggd och ger dig inte lika mycket innehåll vilket gör att detta verkligen bara är en fråga om vad som är viktigast för köparen, men billigast är som sagt pc:n

Hur värderar man skillnaden i byggkvalitet och känsla? Hur värderar man programvarorna som följer med? Hur värderar man skillnaden i kvalitet för tangentbord och pekplatta? Och hur räknar man in andrahandsvärdet och totalkostnaden för ägarcykeln? Om du bara tittar på inköpspriset kan du ju få en mobiltelefon för en krona. Jättebilligt! Eller? På samma sätt brukar man räkna på en totalkostnad vid bilköp, där andrahandsvärdet spelar stor roll. Så varför ska du inte räkna med det vid datorköp?
Oavsett det kan vi konstatera att skillnaden är marginell eller tom omvänd när det gäller Apples produkter i det lägre prissegmentet - MacBook, MacBook Pro 13, iMac - vilket är lejonparten av deras försäljning. De dyraste MacBook Pro och MacPro står för en ytterst liten del av deras försäljning.

Man kan kanske sammanfatta det hela med att de allra flesta macar som säljs är billigare eller lika dyra som motsvarande PC - och då får man dessutom mervärdet av medföljande programvara, känslan av kvalitet, de smarta lösningarna (som kommer att vara kopierade på nästa generation PC) och ett högre andrahandsvärde. Ett fåtal köpare som envisas med de dyrare modellerna får betala lite mer för kvaliteten och känslan. Men, så vad? Det kryllar av folk som lägger 2000 på ett par skor eller 60 000 på ett armbandsur eller 12 000 på en förlovningsring. När man kan få dojjor på Myrorna för 50 spänn, en klocka på Statoil för 75 och en ring med cornflakespaketet. Som gör exakt samma saker som de dyrare varianterna.
 
Det gör det också: MBP och mac pro finns, med ungefär samma priser som då.
Apples varumärke är ännu starkare/dyrare idag. Och som jag skrev:
testet ger en INDIKATION på märkeskostnad och mönster.

Jo men innehållet skiljer markant så även på PC sidan.

Vad menar du att varumärket är dyrare?
Menar du att apple är värt mera eller att dom lägger på mera för det är apple?

Kan ingen komma med en PC som finns idag och jämnföra istället för bara säga att Apple är dyrare.
 
Nja, test har sällan något egentligt värde.......

Men ändå använder du valda delar ur testet som passar dig, skämtare där
Haha, nej nu får jag minsann sluta köra huvet i mac-väggen, det blev pinsamt redan för många inlägg sedan. Fin skylt du har i alla fall:
"Rör inte min Mac!"

Nu ska jag åka till stranden där det inte finns några skyltar :)
 
Men ändå använder du valda delar ur testet som passar dig, skämtare där
Haha, nej nu får jag minsann sluta köra huvet i mac-väggen, det blev pinsamt redan för många inlägg sedan. Fin skylt du har i alla fall:
"Rör inte min Mac!"

Nu ska jag åka till stranden där det inte finns några skyltar :)

Tja, det blev kanske lite tuffare att försvara din insinuanta gissning än du hade väntat dig? Jag tycker inte att du har lyckats särskilt bra än. Femtusen i märkeskostnad var tydligen en galen gissning när vi nu har landat kring tretusen för de dyraste laptopmodellerna och där de tretusen mycket troligt kan stå för annat än varumärkesvärde.
Men pinsamt känns det inte för mig. Jag tar aldrig såna här diskussioner på blodigt allvar så jag behöver inte åka till stranden för att kyla av mig. Det är mer som lättsamt munhuggande för mig.

Men skylten har du sett i syne! Du får gärna röra min Mac. De flesta som gör det blir stormförtjusta, framför allt i MacOS. Har man blivit van att åka Rolls så blir det aldrig samma sak att tränga in sig i en Fiat igen. :)

P.S. Jag jobbar till vardags med att administrera och sköta nätverk med huvudsakligen Windowsklienter och Linuxservrar och endast ett fåtal macar. D.S. :)
 
Ett fåtal köpare som envisas med de dyrare modellerna får betala lite mer för kvaliteten och känslan. Men, så vad? Det kryllar av folk som lägger 2000 på ett par skor eller 60 000 på ett armbandsur eller 12 000 på en förlovningsring. När man kan få dojjor på Myrorna för 50 spänn, en klocka på Statoil för 75 och en ring med cornflakespaketet. Som gör exakt samma saker som de dyrare varianterna.

Så sant, man måste testa för att förstå.

(Jag har 4 pcs, haft 20 pcs senaste 10 åren och äger en Desire Z med Android).
 
Fast dom som köper svindyra märkeskläder och dylikt brukar sällan förneka att det är märket som betalar för ;)
 
ANNONS