Annons

Träna din argumentationsteknik: Mac är alltid bättre än PC (eller tvärtom)!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast dom som köper svindyra märkeskläder och dylikt brukar sällan förneka att det är märket som betalar för ;)

Det är inte alls min erfarenhet (med vissa undantag naturligtvis, men det är ju de som bekräftar regeln...). De flesta som betalar många tusenlappar för ett smycke eller kanske sextiotusen för en klocka pratar mycket om kvalitet och känsla tycker jag. Flugfiskare jag känner köper spön för många tusenlappar med hänvisning till känsla, finish och kvalitetsbygge. En kille i Sverige bygger flugrullar för hand (tom manuellt svarvade skruvar) som kostar femton till tjugofem tusenlappar. Du får en exakt lika effektiv flugrulle för en tusenlapp, trots det har han kunder i kö flera år framöver - som är beredda att betala en hel del för just känslan av kvalitet. Inget annat.
Jag är säker på att det ser lika ut inom alla discipliner.
 
Fast dom som köper svindyra märkeskläder och dylikt brukar sällan förneka att det är märket som betalar för ;)

Jag tycker ju dock att kvaliteten på märkeskläder och dylikt är ganska mycket högre.
Köp två likadana pikétröjor, en på H&M för 149:- och en på MQ för 499:-. Jag kan garantera att tröjan från MQ kommer att hålla både färg och framför allt form mycket längre än den från H&M, sen om man tycker att det är värt 350:- för att få den högre kvaliteten och en liten fågel på bröstet är upp till var och en, men man har iaf en tröja som ser ny ut längre.
 
Det är inte alls min erfarenhet (med vissa undantag naturligtvis, men det är ju de som bekräftar regeln...). De flesta som betalar många tusenlappar för ett smycke eller kanske sextiotusen för en klocka pratar mycket om kvalitet och känsla tycker jag. Flugfiskare jag känner köper spön för många tusenlappar med hänvisning till känsla, finish och kvalitetsbygge. En kille i Sverige bygger flugrullar för hand (tom manuellt svarvade skruvar) som kostar femton till tjugofem tusenlappar. Du får en exakt lika effektiv flugrulle för en tusenlapp, trots det har han kunder i kö flera år framöver - som är beredda att betala en hel del för just känslan av kvalitet. Inget annat.
Jag är säker på att det ser lika ut inom alla discipliner.

en klocka för 60 papp är troligtvis av högre kvalitet och av dyrare material än en för 500 tusen, så det finns väl kanske bättre exempel. Samma med smycken...en stor del av priset är ju materialet...guld och ädelstenar är inte gratis.
Men tittar du på ett par designerjeans för ett par tusen så håller dom knappast högre kvalitet än ett par vanliga förhållandevis billiga levi's.

Sen är det också menlöst att jämföra märkesprylar med nåt som en snubbe gjort bra själv för hand. Det är inte samma typ av metavärden.
 
Jag tycker ju dock att kvaliteten på märkeskläder och dylikt är ganska mycket högre.
Köp två likadana pikétröjor, en på H&M för 149:- och en på MQ för 499:-. Jag kan garantera att tröjan från MQ kommer att hålla både färg och framför allt form mycket längre än den från H&M, sen om man tycker att det är värt 350:- för att få den högre kvaliteten och en liten fågel på bröstet är upp till var och en, men man har iaf en tröja som ser ny ut längre.

En tröja för 499 spänn är inte riktigt vad jag menade med märkeskläder. du hittar inte ens såna märken på MQ...

Jämför istället 499-kronorströjan med en som kostar säg två tusen så är kvalitetsskillnaden antagligen noll, men den dyrare har nån obskyr designers namn på sig och därför en prislapp därefter.
 
en klocka för 60 papp är troligtvis av högre kvalitet och av dyrare material än en för 500 tusen, så det finns väl kanske bättre exempel. Samma med smycken...en stor del av priset är ju materialet...guld och ädelstenar är inte gratis.
Men tittar du på ett par designerjeans för ett par tusen så håller dom knappast högre kvalitet än ett par vanliga förhållandevis billiga levi's.

Sen är det också menlöst att jämföra märkesprylar med nåt som en snubbe gjort bra själv för hand. Det är inte samma typ av metavärden.

Det jag menar är att en klocka ska ju visa tiden vilket även en klocka för sjuttiofem spänn gör i årtionden. Enda skillnaden med en Rolex är ju känslan den ger. Inte fasiken motsvarar hållbarheten tusen clasohlson-klockor. Och smycken skulle ju lika gärna kunna vara strass och förgylld mässing. Inte många ser skillnad på en meters håll. Skillnaden mot guld och ädla stenar består av känsla. Funktionen är ju densamma för båda slagen.
 
en klocka för 60 papp är troligtvis av högre kvalitet och av dyrare material än en för 500 tusen, så det finns väl kanske bättre exempel. Samma med smycken...en stor del av priset är ju materialet...guld och ädelstenar är inte gratis.
Men tittar du på ett par designerjeans för ett par tusen så håller dom knappast högre kvalitet än ett par vanliga förhållandevis billiga levi's.

Sen är det också menlöst att jämföra märkesprylar med nåt som en snubbe gjort bra själv för hand. Det är inte samma typ av metavärden.

Det finns dyra märkesgrejor som mest är märke. Det finns billiga noname-prylar som är riktigs guldgrejjor.

Det är dock mer sannolikt att den dyra tröjjan håller form och färg än att den billiga gör det.

Det går att köpa en klocka för 150000:- (där materialvärdet i for av diamanter och guld närmar sig 100000:)
Då är det ju sannolikt att en klocka i stål för 70000:- är bättre.

Bäst är nog en radiostyrd Casio för något tusenlapp :)
 
Det jag menar är att en klocka ska ju visa tiden vilket även en klocka för sjuttiofem spänn gör i årtionden. Enda skillnaden med en Rolex är ju känslan den ger. Inte fasiken motsvarar hållbarheten tusen clasohlson-klockor. Och smycken skulle ju lika gärna kunna vara strass och förgylld mässing. Inte många ser skillnad på en meters håll. Skillnaden mot guld och ädla stenar består av känsla. Funktionen är ju densamma för båda slagen.
nja. En rolexklocka är, förutom tillverkad av exklusiva material, ett mekaniskt precisioninstrument av hög kvalitet - precis som mer eller mindre alla sjukt dyra armbandsur.

Självklart betalar man enormt mycket för rolexloggan, men det är långt ifrån det enda man betalar för.

Som sagt, dålig jämförelse.
 
nja. En rolexklocka är, förutom tillverkad av exklusiva material, ett mekaniskt precisioninstrument av hög kvalitet - precis som mer eller mindre alla sjukt dyra armbandsur.

Självklart betalar man enormt mycket för rolexloggan, men det är långt ifrån det enda man betalar för.

Som sagt, dålig jämförelse.

I princip alla quartsur är mycket bättre än mekaniska mästerverk från Rolex, Omega osv. Så vill man ha en bra KLOCKA så duger nästan vad som helst, från 50:- och uppåt.
 
En tröja för 499 spänn är inte riktigt vad jag menade med märkeskläder. du hittar inte ens såna märken på MQ...

Jämför istället 499-kronorströjan med en som kostar säg två tusen så är kvalitetsskillnaden antagligen noll, men den dyrare har nån obskyr designers namn på sig och därför en prislapp därefter.

Intressant att du drar jämförelsen så långt...

Jag jämförde med produkter som de flest faktiskt har möjlighet att köpa om man skulle vilja. Kläder, skor, väskor och annat med namn som knappt en fransman kan uttala känns inte riktigt relevanta.

Så om man läser lite mellan raderna, så är en Appleprodukt inte en produkt du kan handla i en vanlig affär, utan en som du måste boka tid för att bli insläppt i. ;) Känns inte som att så är fallet...
 
Intressant att du drar jämförelsen så långt...

Jag jämförde med produkter som de flest faktiskt har möjlighet att köpa om man skulle vilja. Kläder, skor, väskor och annat med namn som knappt en fransman kan uttala känns inte riktigt relevanta.

Så om man läser lite mellan raderna, så är en Appleprodukt inte en produkt du kan handla i en vanlig affär, utan en som du måste boka tid för att bli insläppt i. ;) Känns inte som att så är fallet...

Vad gäller extremt dyra märken så finns det ju alltid märkliga grejjor som mer eller mindre bevisar att det inte finns mycket samband mellan intelligens och mängden pengar man har.
 
Intressant att du drar jämförelsen så långt...

Jag jämförde med produkter som de flest faktiskt har möjlighet att köpa om man skulle vilja. Kläder, skor, väskor och annat med namn som knappt en fransman kan uttala känns inte riktigt relevanta.

Så om man läser lite mellan raderna, så är en Appleprodukt inte en produkt du kan handla i en vanlig affär, utan en som du måste boka tid för att bli insläppt i. ;) Känns inte som att så är fallet...

Nej, appleprodukten är tröjan för 499kr.
 
LOL

Självklart är det bara så när du vill det.
En hemmabygd pc består av samma slags komponenter som en märkesdator, fungerar på samma sätt, etc.

Ett mekaniskt armbandsur och en klocka med en kvartskristall använder två helt skilda sätt att hålla tiden.

Så, nä. Inte direkt.
 
En hemmabygd pc består av samma slags komponenter som en märkesdator, fungerar på samma sätt, etc.

Ett mekaniskt armbandsur och en klocka med en kvartskristall använder två helt skilda sätt att hålla tiden.

Så, nä. Inte direkt.

Du är så uppe i att häva dig själv över alla andra att du hellre säger att jag har fel än att ta det vidöppna målet jag gav dig.

Billig klocka == hembygge funkar bättre än Dyr märkesklocka == apple. om du nu mot förmodan inte såg det.

Det är alltid lika kul att se dina inlägg :)
 
Does that mean I could buy one copy of an app and install it on every Mac in my business?

No, the license you agree to when you enter the Mac App Store says that app downloads are for Macs that you personally own, and that's a license for personal use. Apps that are intended for professional use are licensed for you or for a single computer used by several people. While there's no technical impediment to you installing them on multiple Macs at work, you'll be violating the license agreement. It's the same scenario as if you buy a single-user copy of iWork and install it on ten Macs at work—you can do it, but you're violating the license agreement, making the act ethically questionable.

http://www.macworld.com/article/156962/2011/01/mac_app_store_faq.html?lsrc=mod_rel
 
http://www.apple.com/legal/itunes/us/terms.html#APPS

"( i)You may download and use an application from the Mac App Store (“Mac App Store Product”) for personal, non-commercial use on any Apple-branded products running Mac OS X (“Mac Computer”) that you own or control. "

Dock så säger nästa paragraf:

"(ii) If you are a commercial enterprise or educational institution, you may download a Mac App Store Product for use either (a) by a single individual on each of the Mac Product(s) that you own or control, or (b) by multiple individuals on a single shared Mac Product that you own or control. For example, a single employee may use a Mac App Store Product on both the employee’s desktop Mac Product and laptop Mac Product, or multiple students may serially use the Product on a single Mac Product located at a resource center or library.""

Förvirrande värre.

Men där står det alltså att man FÅR använda det i kommersiellt syfte... jag backar i mitt påstående och ställer mig i skamvrån en stund. Men frågan är om verkligen är lagligt att göra så. Att det skiljer så stort på priset. Eftersom jag inte heller visste priset INNAN jag hade en mac utan köpte programmet för att jag faktiskt sett det på apple.se. Nej fan... nu känner jag mig luras så in i helvete. Det här ska Apple få veta och det med besked.
 
ANNONS