Annons

vinjettering på nya canon ef 70-200/2,8 L IS II USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Vinjettering är något nästan alla objektiv har mer eller mindre på största bändaren. Och det är inget man bara kan skicka in till Canon så kalibrerar de bort vinjetteringen
Ingen optik är perfekt oavsett prislapp. Just vinjettering är ett enkelt problem som sällan syns på en färdig ställd bild.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Ingen optik är perfekt oavsett prislapp. Just vinjettering är ett enkelt problem som sällan syns på en färdig ställd bild.
Den syns alltid på en bild om du inte fixar den i efterbehandlingen av bilden. Ibland är det även snyggt med vinjettering och man ökar den i bildbehandlingen.
Om det bara är ett enkelt problem beror på vilket objektiv det gäller. Och vilken mjukvara du har att fixa det i. Givetvis är det bättre om objektivet bara har lite eller nästan ingen vinjettering stället för de som har mycket.

Men som jag skrev innan. Det är inget Canon kan kalibrera bort som vissa här tror
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Hör med butiken du köpte det hos om det inte finns möjlighet att byta ut det mot ett nytt..

Annars kan jag glädja dig med att semestertiderna börjar lida mot sitt slut, så de värsta väntetiderna för rep är nog passerade för detta året!

Hoppas det löser sig!

Mvh, Anton.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nej, det är så här det faktiskt ser ut innan Canon lägger på sin korrigering direkt på råfilen. Så rent optiskt är objektivet garanterat friskt.

Det som kan vara fel är antingen elektroniken som kommunicerar med kameran, eller faktiskt kamerans databas över de objektiv som ska korrigeras. Det ena är i objektivet, det andra ligger i kamerans inläsning av datan.

Canon-kameror gör så här. Den sammalagda korrigeringen ute i ett hörn på en F1.2-glugg kan vara över 2.5Ev.

Det räcker med ett 50/1.4 för att kolla. Ta först ett foto "som vanlligt" mot en vit vägg, på F1.4. Lossa sedan gluggen, och vrid den bara en mm i fästet. Inte så mycket att den riskerar att trilla av, men tillräckligt för att den ska tappa den elektriska kontakten med huset. Ta sen ett foto till.

Det kommer vara ganska stor skillnad på råfilerna.... :)
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Nej, det är så här det faktiskt ser ut innan Canon lägger på sin korrigering direkt på råfilen. Så rent optiskt är objektivet garanterat friskt.

Det som kan vara fel är antingen elektroniken som kommunicerar med kameran, eller faktiskt kamerans databas över de objektiv som ska korrigeras. Det ena är i objektivet, det andra ligger i kamerans inläsning av datan.

Canon-kameror gör så här. Den sammalagda korrigeringen ute i ett hörn på en F1.2-glugg kan vara över 2.5Ev.

Det räcker med ett 50/1.4 för att kolla. Ta först ett foto "som vanlligt" mot en vit vägg, på F1.4. Lossa sedan gluggen, och vrid den bara en mm i fästet. Inte så mycket att den riskerar att trilla av, men tillräckligt för att den ska tappa den elektriska kontakten med huset. Ta sen ett foto till.

Det kommer vara ganska stor skillnad på råfilerna.... :)
Intressant.. Vet du var man kan läsa om detta? När jag testade nyss fick jag error när jag försökte lossa lite på objektivet och fota, även om det var någon mm bara.

Är det bara Canon kameror som gör såhär?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Intressant.. Vet du var man kan läsa om detta? När jag testade nyss fick jag error när jag försökte lossa lite på objektivet och fota, även om det var någon mm bara.

Är det bara Canon kameror som gör såhär?
Har du laddat in korrigeringsdata i kameran? Annars lär det väl inte bli någon skillnad.

Om det inte räcker att losa objektivet någon millimeter kan du lossa det helt. Men håll fast så att du inte tappar det.

Petter ...
 

bushmaster

Aktiv medlem
min dator känner inte av min kamera, samma problem som med min samsungtelefon,, mtp device failed!! skall testa med frugans dator den fungerar samsungen på ialf. Återkommer!
mvh
Mats
 

bushmaster

Aktiv medlem
ok funkade att koppla ihop med frugans dator, men det står fortfarande korrigeringsdata ej tillgänglig.
och den var redan ikryssad på utilities!!
fatter inte nått!
mvh
mats
 

Antonic

Aktiv medlem
Största problemet med min 70-200 2.8IS II är att allt annat blir tråkigt att fota med!
Kör också 60D så har ju 112-320mm så blir ju ganska mycket tele.

Hoppas Canons nya 24-70 kommer vara samma kvalite.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
ok funkade att koppla ihop med frugans dator, men det står fortfarande korrigeringsdata ej tillgänglig.
och den var redan ikryssad på utilities!!
fatter inte nått!
mvh
mats
min var faktiskt också förkryssad i EOS Utilities, men efter att jag tryckt ok och stängt ner så fanns korrigeringsdata i kameran. Vilket det inte gjorde innan.

Men jag gissar att det som the_suedell beskriver förutsätter att du har korrigeringsdata i kameran.

Petter ...
 

bushmaster

Aktiv medlem
Hur får jag in korrigeringsdata i kameran, jag var inne i utilities och peripheral illumination, jag vet inte mer att göra!
mvh
mats
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
min var faktiskt också förkryssad i EOS Utilities, men efter att jag tryckt ok och stängt ner så fanns korrigeringsdata i kameran. Vilket det inte gjorde innan.

Men jag gissar att det som the_suedell beskriver förutsätter att du har korrigeringsdata i kameran.

Petter ...
Öhm, ja, om jag förstår det som skrivits tidigare i tråden rätt är det så jag menar.

OM kameran har en fungerande korrigeringsfunktion för ett objektiv ser man skillnad på två i övrigt identiskt tagna foton (samma mål, samma ISO/bländare/tid), om man tar ett foto med och ett foto utan elektrisk kontakt.

Om kamerans identifiering av objektivet inte fungerar ser man ju naturligtvis ingen skillnad. Då blir skillnaden "ingen korrigering" vs "ingen korrigering" - dvs noll.
 
ANNONS