Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Olle

Aktiv medlem
Hur slår man ihop två diabilder till en utan att vem som helst upptäcker det skulle jag gärna vilja veta.

Olle
 

sagan

Avslutat medlemskap
Nu har jag inte koll, men har det fastslagits att det inte är royalty - fria bilder han använt?
Även om bilderna är royaltyfri så innebär det inte att man får använda dem hur som helst. Man får exempelvis inte hävda att man själv tagit dem eller klippa in valda delar i sina egna bilder och kalla bilden sin egna.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Även om bilderna är royaltyfri så innebär det inte att man får använda dem hur som helst. Man får exempelvis inte hävda att man själv tagit dem eller klippa in valda delar i sina egna bilder och kalla bilden sin egna.
Kim, nu skrev du precis vad jag skulle skriva:)

Det är ju fullt möjligt att det finns restriktioner även kring de aktuella royaltyfria bilderna.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag avsåg hans digitala bilder och antog att det var en självklarhet, vilket det tydligen inte var. Jag vet inte ens om det är möjligt att manipulera diabilder om de inte är tagna med storformat. Vet du?
det går genom fleral exponeringar i studion genom att släcka ner , belysa partiellt ett motiv, jag gjorde ett reportage om en fotograf som använde 8 exponeringar i ett och samma dia på 90 talets början till tidningen Foto. Fotografen var Stella Stebe en mästare på att multiexponera samma filmblad, enklast är att arbeta med så stor filmyta som möjligt, i Stellans fall så arbetade han med 4x5" och större dvs 9x12 18x24

http://www.myspace.com/osannda/photos/3110014
hittade lite bilder via google
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tycker det hela är tragiskt. Terje har väl snärjt in sig i ren desperation och inte kunnat sätta stopp för lögnerna och manipulationerna i tid.
Vad som har drivit honom kan man bara spekulera i.

Nu behöver han förmodligen professionellt stöd, kanske tillsammans med sin hustru för att kunna resa sig och reda ut sitt liv.

Om drevet lugnar sig så kanske det kan komma en sansad debatt om bildredigering, manipulation och originalitet ur allt det kaotiska som kommer upp till ytan nu.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Som t ex mårdhundar och lodjur med morrhår och örontofsar etc med en annan bakgrund? Förklara gärna för mig hur du skulle göra.
Lättast är om du har en bild som har rätt mörk bakgrund och så lägger du på en bild med ljus bakgrund, då "försvinner" bilden med ljus bakgrund och bara det mörkare huvudmotivet träder fram i den gemensamma bilden.

Det krävs givetvis en hel del testande för att komma fram till rätt exponering.
 

Billingen

Aktiv medlem
Ja, jag har alltid tyckt att det finns en tämligen snobbig och pretentiös inställning bland vissa naturfotografer när det gäller "äkthet". Två likartade bilder på en björn, t.ex., kan av denna kategori naturfotografer betraktas som usel respektive extremt bra beroende på var bilden togs. En bild på en björn i ett hägn är tämligen värdelös, enligt detta synsätt, medan en likadan bild på en björn i en skog nånstans i vildmarken är alldeles fantastiskt bra. Det är som om strapatsen som föregick pekfingrets tryck på kamerans avtryckare är avgörande för bildens brahet.

Strunt, säger jag. En bra bild är en bra bild, oavsett hur den är skapad.

Däremot är det förstås korkat, dumt och bedrägligt att påstå en sak om bilden och ha gjort något helt annat.
En etablerad naturfotografs bilder är opinionsbildande, en person som Hellesö har (hade) makt att påverka såväl en stor publik som företrädare för organisationer och politiker, makt att påverka i frågor om naturskydd och jakt. Exempelvis skulle Hellesö senare i år ha talat om rovdjur inför Riksdagen.

Den som tror att en bild är en bild är en bild, som inte förstår att fotografier ges innebörder av det givna sammanhanget, som menar att det bara finns två typer av bilder - bra och dåliga - är kolossalt naiva.

Naturfotografin är ideologisk. Därför är äkthetskravet viktigt, därför är fallet Hellesö så brännande. Det handlar om mycket mer än att det är fult att ljuga.
 

.Z.

Aktiv medlem
Det råder ju ingen tvekan om att Terje är en stor naturfotograf med ett mycket speciellt uttryck i sina bilder, tänker nu på den analoga tiden då jag hängde som mest här på fs. Huruvida dessa diabilder är manipulerade eller ej vet jag inte men jag ser det som mycket tveksamt.

Det som han nu gjort är oförsvarbart & ytterst beklagligt, ja faktiskt pinsamt. Inte bara för honom utan även för alla sk "experter" som gått på det. Jag är ingen expert så jag hade nog också blivit lurad men nu när jag ser dem så tycker ju tom jag att de ser mysko ut, tyckte jag häromdagen också innan han blev avslöjad. Ok, innan anklagelserna kom så hade jag dock nog inte funderat på det...
 

fjalstal

Aktiv medlem
För ganska många år sen skrev jag på ett annat foum än detta om mina upplevelser av flera kända naturfotografers bilder av örnar. Dessa bilder påstods vara tagna under expeditionsliknade utfärder. Egentligen var bilderna tagna på Eriksbergs naturreservat mellan Ronneby och Karlshamn.
Jag gjorde hösten 1987 vapenfri tjänst på Skogsvårdsstyrelsen i Ronneby och vi körde bl a kadaver för örn-matning. 1987 var sista året självdöda kadaver fick användas åt örnarna. Då vi vapenvägrare stod lågt i rang hos många så tänkte de där fotograferna nog inte på att vi faktiskt såg vad dom gjorde.
Följande års örn-bilder, med utsvävande texter om dessa örnars hårda liv under vintern, var tagna under samma förhållande och på samma plats som de från -87 trots att förhållandena 1988 var ändrade. När jag påpekade detta för vissa naturfotografer blev det riktigt obehagligt aggressivt och i ett fall tog en naturfotograf-groupie (läs fru...) till milt våld för att accentuera sina åsikter.
Jag har länge förbluffats över att så många går på skitsnacket och bildmetoderna som vissa naturfotografer använder. Dessa fotografer borde också fundera lite på vad hotell- och restaurang-personal ser av sina gästers beteende. Ibland går inte påstådd fotograferings-berättelse ihop med den tid som har använts i barer och på hotellet istället för ute i naturen.

Fast det som är mest upprörande med fuskande naturfotografer är naturligtvis att det skadar de som faktiskt gör vad dom säger. Att någon retuscherar eller fotomonterar tycker jag är helt OK så länge det är offentligt, men falskt spel med äkthet är bara så ovärdigt.

/Calle
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
sandwich

Sandwichbilder är ju ett helt accepterat sätt att med diabilder skapa en ny bild.
Det har Terje gjort, och tidigare redovisat öppet.

Låt nu inte diskussionen spåra ur helt.
Nej, jag försvarar inte Terjes digitala bildmanipulation.
 

hornavan

Aktiv medlem
Skuggan av Terjes svek faller mörk över naturfotovärlden och den bild (...) han ger av de seriösa naturfotografernas vardag har fått ett löjets skimmer över sig. Det är ingen liten skada han åsamkar förtroendet för natur/dokumentärfotografin som medium. Jag tycker mer synd om de människor han svikit och lurat och som hyst beundran för honom och försvarat honom i tron att han var seriös.
Detta är den yttersta konsekvensen; förtroendet för fotografer i allmänhet och naturfotografer i synnerhet kommer att minska kraftigt.
 

PMD

Aktiv medlem
En etablerad naturfotografs bilder är opinionsbildande, en person som Hellesö har (hade) makt att påverka såväl en stor publik som företrädare för organisationer och politiker, makt att påverka i frågor om naturskydd och jakt. Exempelvis skulle Hellesö senare i år ha talat om rovdjur inför Riksdagen.

Den som tror att en bild är en bild är en bild, som inte förstår att fotografier ges innebörder av det givna sammanhanget, som menar att det bara finns två typer av bilder - bra och dåliga - är kolossalt naiva.
Utveckla gärna och berätta varför det är naivt.

Naturfotografin är ideologisk. Därför är äkthetskravet viktigt, därför är fallet Hellesö så brännande. Det handlar om mycket mer än att det är fult att ljuga.
Vad menar du med ideologisk? Finns det något mera än det jag skrev, dvs att hur mycket strapatser fotografen utsatte sig för spelar roll för bildens kvalitet? Något som jag anser vara nonsens.

Jag har redan påpelat att jag tycker att det är fult att ljuga. Vad mer handlar det om?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Sandwichbilder är ju ett helt accepterat sätt att med diabilder skapa en ny bild.
Det har Terje gjort, och tidigare redovisat öppet.
Visst, så länge man talar om att man gjort det, så är det ju inga problem. Problemet är när man hävdar att det är något som det inte är. Med tanke på avslöjandena nu så börjar man ju undra om alla Terjes diabilder är omanipulerade.
 
Senast ändrad:

control87th

Aktiv medlem
Är det bara jag som skiter fullständigt i huruvida vilken fotograf som helst fuskar med sina bilder? Ok, han sa att dom var äkta, så han är en lögnare...big deal. Det handlar ju bara om betydelselösa naturbilder.

Det var inte hälften så mycket ståhej här på FS när det framkom att dödsbilden på bin laden var fejk. Och det är ändå en bild i ett sammanhang som är av världshistoriskt mått.
Det är definitivt inte "betydelselösa naturbilder" om han deltar i en politisk debatt om rovdjur och påstår något med sina bilder och påstådd erfarenhet under fotograferingen som "bevis"
 
Senast ändrad:

Matte_J

Aktiv medlem
Ja, jag har alltid tyckt att det finns en tämligen snobbig och pretentiös inställning bland vissa naturfotografer när det gäller "äkthet". Två likartade bilder på en björn, t.ex., kan av denna kategori naturfotografer betraktas som usel respektive extremt bra beroende på var bilden togs. En bild på en björn i ett hägn är tämligen värdelös, enligt detta synsätt, medan en likadan bild på en björn i en skog nånstans i vildmarken är alldeles fantastiskt bra. Det är som om strapatsen som föregick pekfingrets tryck på kamerans avtryckare är avgörande för bildens brahet.

Strunt, säger jag. En bra bild är en bra bild, oavsett hur den är skapad.

Däremot är det förstås korkat, dumt och bedrägligt att påstå en sak om bilden och ha gjort något helt annat.
Det där är faktiskt en spännande diskussion. Samma dilemma existerar ju inom konsten - det var ju inte längesedan som en av tavlorna på Nationalmuseum visade sig vara en förfalskning efter att ha hängt i utställningarna i åratal. Vad gör man med den då? Blir den mindre värd som bild? Folk har ju trots allt beundrat och njutit av tavlan i åratal... Visar inte detta att det inte är bilden och den direkta upplevelsen som betyder något, utan föreställningarna kring den? Tänk om man skulle upptäcka att det inte är Vilhelm Moberg som skrivit Utvandrarna, blir berättelsen mindre värd för det? Eller om Mozarts pianokonserter i själva verket skrivits av hans far - ska jag sluta lyssna på dem efter att ha fått veta det?

För min egen del försöker jag jobba på att konsten ska vara en direkt upplevelse med så lite filter som möjligt. Ju mindre jag vet om författaren, kompositören, kompositören eller fotografen desto bättre. Då blir "förfalskningar" allt mer ointressanta. I första hand blir de en angelägenhet för konkurrenter och det är väl därför andra naturfotografer blir så engagerade i en sån här fråga. Det blir ju lite som med doping i en idrottstävling - olika villkor som leder till ojämna resultat upprör de som tävlar.
Så den som tidigare beundrat Hellesös lodjursbilder och fått någon slags upplevelse av dem bör kanske titta på dem igen och fundera lite på sitt förhållningssätt till bild- och fotokonsten. Är det frågan om en konstupplevelse eller jämförelse ur konkurrenssynpunkt?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS