Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har skrattat mig harmynt senaste veckan åt denna soppa... men jag vet fan inte vem jag skrattar åt!?! Terje visar sina fantastiska lodjursbilder och många applåderar... Flashback slaktar Terje och visar upp bevis efter bevis. FS börjar reagera när alla bevis är upplagda... TH har lurat allt och alla och vem är det som står med byxorna i knävecket?.. jag är en simpel amatör som tar kort till familjealbumet. Jag har inte en aning vad jag skrattar åt (men jävligt full börjar jag bli)
 
Har skrattat mig harmynt senaste veckan åt denna soppa... men jag vet fan inte vem jag skrattar åt!?! Terje visar sina fantastiska lodjursbilder och många applåderar... Flashback slaktar Terje och visar upp bevis efter bevis. FS börjar reagera när alla bevis är upplagda... TH har lurat allt och alla och vem är det som står med byxorna i knävecket?.. jag är en simpel amatör som tar kort till familjealbumet. Jag har inte en aning vad jag skrattar åt (men jävligt full börjar jag bli)

Tjusig profilbild. Gillar speciellt toffsarna på öronen, är de äkta?
 
Jag delar inte din bild av en skyddad verkstad.

Fotosidan var väldigt tidiga med att uppmärksamma tveksamheterna kring Terjes bilder eftersom vi tyckte att det fanns substans i kritiken.

Två av våra konkurrenter har inte skrivit en rad om vad som hänt. Kamera & Bild motiverar det så här:


På Fotosidan är det högt i tak. Men vi måste ha vissa spelregler. Våra gemensamma regler säger att vi ska hålla oss till ämnet. Det är viktigt för att det ska vara givande för andra än de som debatterar att läsa igenom forumtrådarna.

Nej det är självklart att du tycker att det är bra som det är. Det är ju "din" sida.
För överigt tycker jag att Fotosidan håller fin funktion och bra klass. Men jag står fast vid min åsikt gällande den skyddade verkstaden och att det är en av anledningarna till att så många ville tona ner ämnet när skandalen var i dess vagga.

Det är en åsikt och lyssna gärna på den. Sen väljer ni själva om ni vill lätta lite på taket eller inte!

Jag tror annars att mer intimare diskussioner kommer att fortsätta att behandlas på andra forum, precis som när Fotosidan inte räckte till, då FB tog över.
 
Nej det är självklart att du tycker att det är bra som det är. Det är ju "din" sida.
För överigt tycker jag att Fotosidan håller fin funktion och bra klass. Men jag står fast vid min åsikt gällande den skyddade verkstaden och att det är en av anledningarna till att så många ville tona ner ämnet när skandalen var i dess vagga.

Det är en åsikt och lyssna gärna på den. Sen väljer ni själva om ni vill lätta lite på taket eller inte!

Jag tror annars att mer intimare diskussioner kommer att fortsätta att behandlas på andra forum, precis som när Fotosidan inte räckte till, då FB tog över.

Det måste ju vara ruggigt kul att på varje bild man laddar upp får kommentarerna:
FEJK TILL DU BEVISAT MOTSATSEN!!!!!!!!!!!!

Kamma dig nu, det är väl skillnad både på klientel och förhållningssätt på FS och FB?
 
Visst minns du 2006 i tråden om Hellesö? Där det diskuterades deras position och hur de knappt fick bli ifrågasatta? Det blev en livlig diskussion, alla inlägg som var stötta togs bort. Förhoppningsvis har du kvar tråden fast den är låst. Skulle vara mycket kul att öppna upp den tråden igen om det går.


Det blev utfärdat mycket varningar för att det var vissa som inte helt trodde på honom och hans prat om bakomliggande tekniker för bilderna.... Tror knappt det finns några sådana inlägg kvar i den tråd som existerar idag...

Precis det jag menar med att Fotosidans forum är en skyddad verkstad. Vad är det värsta som kan hända om någon blir kritiserad på ett forum för att tex fuska med en bild? Och sen att folk undersöker om det är sant eller inte. Vad är det aaabsolut värsta som kan hända? :)
 
Det måste ju vara ruggigt kul att på varje bild man laddar upp får kommentarerna:
FEJK TILL DU BEVISAT MOTSATSEN!!!!!!!!!!!!

Kamma dig nu, det är väl skillnad både på klientel och förhållningssätt på FS och FB?

Jag har tyvärr inget hår att kamma ;)

Nu handlar det ju inte om att det är fel att manipulera bilder. Det är att att man påstår att man inte manipulerar och sen gör det. Det handlar om en känd fotograf. Alla är inte det. Bevis togs fram. Gjorde det inte det?

Har jag fel?
 
Jag har skratta mig harmynt, Vad är skillnaden??? På FS spänner man knytnäven i fickan innan man reagerar? Man vågar inte ifråga sätta bilder från professionella fotografer? Jag vet faktiskt inte vem jag skrattar åt.. man jag skrattar så tårarna sprutar. 1. dåliga bilder 2. dåliga historier runt bilderna 3. alla jävla idioter som håller med om 1 och 2
 
Senast ändrad:
Precis det jag menar med att Fotosidans forum är en skyddad verkstad. Vad är det värsta som kan hända om någon blir kritiserad på ett forum för att tex fuska med en bild? Och sen att folk undersöker om det är sant eller inte. Vad är det aaabsolut värsta som kan hända? :)

Jag håller med dig att FS höll Terje hårt bakom ryggen under den tiden. Jag var en av medlemmarna som blev strängt tillsagda. Terje gav mig en och annan avhyvling där jag kallades amatör och någon som inte kan se helheten i bilder.

Jag har haft mycket svårt för Hellesö sedan 2006. Om jag inte minns helt fel var någon i hans nära krets/familj inne och raljerade. Det blev ett jävla liv över att några opponerade sig över allsmäktiga Hellesö-klanen som jag så väl minns att det uttrycktes.

Vad jag menar är att man måste lita på folks ärlighet, att det blir något jakt på att avslöja folk eller liknande blir ju bara ett trist förhållningssätt. Personligen tycker jag FS regler angående manipulation är lätta att förstå och förhålla sig till om man är ute efter att vara ärlig.
 
Vad är skillnaden??? På FS spänner man knytnäven i fickan innan man reagerar? Man vågar inte ifråga sätta bilder från professionella fotografer?

Jo det vågar man väl göra? Frågan är om någon på fotosidan tvivlade? Jag vet inte hur många på FS som besökte hans blogg dagligen och började undra.

Själv har jag aldrig besökt den, eller hört talas om lobilderna förens nu. Är inte ens säker på att jag hade reagerat på det då jag inte är insatt i lodjurens leverne i Sverige och speciellt Mullsjö.

Handlar ju om det vi pratade om innan, psykologi. Han var ju omtalad som en av de bästa, du skall ha jävulskt mycket på fötterna för att säga att årets naturfotograf 2010 är en fraud.
 
Jag håller med dig att FS höll Terje hårt bakom ryggen under den tiden. Jag var en av medlemmarna som blev strängt tillsagda. Terje gav mig en och annan avhyvling där jag kallades amatör och någon som inte kan se helheten i bilder.

Jag har haft mycket svårt för Hellesö sedan 2006. Om jag inte minns helt fel var någon i hans nära krets/familj inne och raljerade. Det blev ett jävla liv över att några opponerade sig över allsmäktiga Hellesö-klanen som jag så väl minns att det uttrycktes.

Vad jag menar är att man måste lita på folks ärlighet, att det blir något jakt på att avslöja folk eller liknande blir ju bara ett trist förhållningssätt. Personligen tycker jag FS regler angående manipulation är lätta att förstå och förhålla sig till om man är ute efter att vara ärlig.

Jag förstår dig och självklart ska DU får lita på vem du vill.. om så det är alla.
Men andra som tycker att förtroende är något man förtjänar, har också rätt till det.
Som du själv säger... Kritiserar du, då är du helt plötsligt ett problem för forumet.
Det finns en anledning till att FB ska ha äran i allt arbete runt skandalen. Inte FS.
 
Jag förstår dig och självklart ska DU får lita på vem du vill.. om så det är alla.
Men andra som tycker att förtroende är något man förtjänar, har också rätt till det.
Som du själv säger... Kritiserar du, då är du helt plötsligt ett problem för forumet.
Det finns en anledning till att FB ska ha äran i allt arbete runt skandalen. Inte FS.

Vem har sagt att FS skall ha någon ära? Tror du skall hoppa över till FB och chatta lite i forumen där. Du verkar ha fått i dig lite för mycket för vad du klarar av att hantera ;)
 
Vem har sagt att FS skall ha någon ära? Tror du skall hoppa över till FB och chatta lite i forumen där. Du verkar ha fått i dig lite för mycket för vad du klarar av att hantera ;)

... än en gång så är nivån på diskussionerna på FB, för det mesta högre än vad den har varit på sistone här på FS, så jag tror inte han får ut något av att hoppa över.

:)
 
Vem har sagt att FS skall ha någon ära? Tror du skall hoppa över till FB och chatta lite i forumen där. Du verkar ha fått i dig lite för mycket för vad du klarar av att hantera ;)

Haha :D

Jag tänkte faktiskt skriva det i förra inlägget, att snart skriver någon att man ska byta forum för att man ger kritik. Det är en klassiker.. Precis som att blanda in de svältande barnen i afrika...

Det räcker nog med att Chefredaktören himself dyker in efter 5 röda för att försvara lite kritik och berätta hur det egentligen är. . Inget illa mot Magnus, men det tar jag som en delbekräftelse.
 
Har skrattat mig harmynt senaste veckan åt denna soppa... men jag vet fan inte vem jag skrattar åt!?! Terje visar sina fantastiska lodjursbilder och många applåderar... Flashback slaktar Terje och visar upp bevis efter bevis. FS börjar reagera när alla bevis är upplagda... TH har lurat allt och alla och vem är det som står med byxorna i knävecket?.. jag är en simpel amatör som tar kort till familjealbumet. Jag har inte en aning vad jag skrattar åt (men jävligt full börjar jag bli)

haha!! årets profilbild, skrattade en god stund här hemma :))
 
Det finns en anledning till att FB ska ha äran i allt arbete runt skandalen. Inte FS.

Vi är inte efter någon ära. Det var på Flashback som bevisen grävdes fram och de har fått cred i både artiklar, kommentarer och foruminlägg på Fotosidan.

Precis som här har Flashback moderatorer som har fått gått in när debatten varit ur spår.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS