Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hade det varit högre i taket här, hade inte FB behövt ersätta FS.
Full cred till FB för det gedigna bildmatchandet, absolut. Men menar du alltså att om vi nu inte "sänkt taket" genom att tex moderera enstaka spekulationer i en människas psykisk (o)hälsa, så hade medlemmarna här grävt fram bilderna istället? Och på vilket sätt menar du FB ersätter FS, att det är där man grävt bilder eller andra frågor runt detta?

Att medlemmar här inte huggit tag i den uppgiften beror knappast på att vi piskat dem till underkastelse med hård moderering, så att de därför knyter näven i fickan istället.

Jag tror snarade det dels beror på att "grävkulturen" är stark på FB. Man gillar att hugga i med sådana här "deckarövningar" även man egentligen inte har någon egen anknytning till själva brottet så att säga. Det är en slags troféjakt, där trofén är sanningen. FB har ju t.o.m nominerats till Guldspaden. På Fotosidan är man mer för att man gillar att snacka foto.

Men den andra faktorn är säkert att det också funnits en tröghet bland många här i att behöva misstro den fotograf man sett upp till så mycket. Terje (fd) fans har ju funnits mest här, inte på FB. Det tar emot att inse att man faktiskt blivit bedragen av någon man litat på, även om man haft sina små misstankar.
 
Senast ändrad:
Och ändå var det folk där som avslöjade Hellesø som en fuskare, och inte någon i detta forum ...

Vem/vilka är trovärdigast då?

Det är precis det jag menar... Det är inte slumpen att FB överglänste FS i avslöjandet. Här satt alla och just knöt nävarna i fickan.

Jag tycker att det är ett tydligt bevis på att något med detta forumet skulle behöva en förändring. En förändring till det bättre. Och är inte det en styrka att kunna utvecklas? Det är ett GYLLENE tillfälle! Kanske kan man leta efter vilka komponenter som skiljer. Och jag är helt säker på att det inte bara är den mer vågade tonen på FB.Det finns gott om kloka huvuden här, som Magnus och co säkert skulle lyssna på om vi fick fram något bra.
 
Det är detta som är bloggarnas baksida. Vem som helst kan skriva vad som helst om vem som helst.

Jag har ingen aning om ifall fotografen "gjort bilderna". Bloggaren fabulerar fritt. Synbarligen utan att kontrollera med fotografen.

Gillas INTE.

Förtal om bilderna är äkta. Bra att det kommer fram (ja inte spelar det mig nån roll personligen men kanske nån annan blir upprörd) om fotografen fuskar och blir berömd tack vare det. Men han får ju inte försvara sig.

I riktiga tidningar tillhör det god journalistisk sed att "offret" får försvara sig.

Bloggar tillåter smutskastning hur som helst.

Mina spontana kommentarer och åsikter.

//Johan

Så inleddes det!
 
Och ändå var det folk där som avslöjade Hellesø som en fuskare, och inte någon i detta forum ...

Vem/vilka är trovärdigast då?

Jga tycker nog att man ska lägga största äran på Gunnar Glöersen, vilken var den som offentligt gick ut i sin blogg och ifrågasatte. Och det var inte främst bilderna som bidrog till avslöjandet, utan Glöersens kunskaper och erfarenheter hur lodjur beter sig. Han var bombsäker på att allt var fejk, både bilder och berättelser, utifrån dessa erfarenheter och kunskaper. Hade han inte tagit upp det hela i bloggen, skulle vi kanske suttit här idag och lika godtroget betraktat den smått fantastiska lodjursbilden i nya numret av Camera Natura?
 
Full cred till FB för det gedigna bildmatchandet, absolut. Men menar du alltså att om vi nu inte "sänkt taket" genom att tex moderera enstaka spekulationer i en människas psykisk (o)hälsa, så hade medlemmarna här grävt fram bilderna istället? Och på vilket sätt menar du FB ersätter FS, att det är där man grävt bilder eller andra frågor runt detta?

Att medlemmar här inte huggit tag i den uppgiften beror knappast på att vi piskat dem till underkastelse med hård moderering, så att de därför knyter näven i fickan istället.

Jag tror snarade det dels beror på att "grävkulturen" är stark på FB. Man gillar att hugga i med sådana här "deckarövningar" även man egentligen inte har någon egen anknytning till själva brottet så att säga. Det är en slags troféjakt, där trofén är sanningen. FB har ju t.o.m nominerats till Guldspaden. På Fotosidan är man mer för att man gillar att snacka foto.

Men den andra faktorn är säkert att det också funnits en tröghet bland många här i att behöva misstro den fotograf man sett upp till så mycket. Terje (fd) fans har ju funnits mest här, inte på FB. Det tar emot att inse att man faktiskt blivit bedragen av någon man litat på, även om man haft sina små misstankar.

Christer Lindh det är din åsikt. Jag håller inte med dig dock. Tror inte heller att du är rätt person här för att svara på hur det ligger till. Du är ju inte opartisk om man säger så. Därför blir det ingen bra konversation. (tycker jag). Jag hänvisar till #1604 och kanske framöver är det några kloka FS-huvuden som knäcker gåtan.
 
Jga tycker nog att man ska lägga största äran på Gunnar Glöersen, vilken var den som offentligt gick ut i sin blogg och ifrågasatte. Och det var inte främst bilderna som bidrog till avslöjandet, utan Glöersens kunskaper och erfarenheter hur lodjur beter sig. Han var bombsäker på att allt var fejk, både bilder och berättelser, utifrån dessa erfarenheter och kunskaper. Hade han inte tagit upp det hela i bloggen, skulle vi kanske suttit här idag och lika godtroget betraktat den smått fantastiska lodjursbilden i nya numret av Camera Natura?

Det var ju inte det PMD skrev.

Men jag håller med dig. Först och främst personen som kontaktade Gunnar, sedan Gunnar som lade ut blogginlägget för allmän beskådning, och sedan FB som startade undersökningen.
 
Leif. just nu känner jag för ett citera en känd politiker med kommentaren Vet Hut.

Enligt min förståelse havDu har från ett tidigt skede ifrågasatt all kritik av Terje av en anledning som jag inte känner tiil eller förstår. Samma betende har jag upplevt när vi ifrågasatte ordföranden i en ideell förening.

Min erfarenhet ät om det inte får ifrågasättas finns det en hund begraven.

/casi

Här finns bara tre hundar begravna och dom har jag avlivat och begravt själv.

Detta om detta.

För övrigt så är en människa en mäniska och alla ska behandlas med samma grundrespekt, oavsett status, och INGEN ska behöva utså en mobbs spekulationer och påhopp.

Vad gäller Terje så har han erkänt sina fel , bett om förlåtelse och tala t om hur omfattande det är och att han kommer med förklaringar varför. Det räcker för mej så jag anser att det är fullständigt onödigt att släpa runt hans ev psykiska hälsa, ekonomiska sociala problem och "terriera" alla hans bilder i någon obskyr jakt på fler s.k. "bevis". Låt tiden och saken ha sin gång så kommer alla sanningar fram utan några ingrepp från anonyma nappsugare i "Flashpacket". Kan dom inte med sina verkliga namn stå för vad dom skriver så är dom helt enkelt inte trovärdiga.

För mej räcker det med detta och jag tror att det räcker för alla andra oxå utom kanske för de som har något personligt agg mot honom eller vill framhäva sej själva på bekostnad av någon han. Såna "framhävningar" slår nog tyvärr alltid tillbaka i slutändan.

"Vet hut" sa en politiker, Anders Björk tror jag, rakt i ögonen på en närvarande Carl Lidbom har jag för mej.

Det är mänskligt att fela och jag föredrar alltid att tro på den enskilda människan före en anonym eller "alias" mobb.

Jag tycker att Terje fortfarande är en utmärkt fotograf och inspiratör ännu och även i framtiden, trots att jag inte tillhör hans "fanclub", och jag hoppas verkligen att han fortsätter och även får stöd från alla här på FS.

/Leif
 
Senast ändrad:
Här finns bara tre hundar begravna och dom har jag avlivat och begravt själv.

Detta om detta.

För övrigt så är en människa en mäniska och alla ska behandlas med samma grundrespekt, oavsett status, och INGEN ska behöva utså en mobbs spekulationer och påhopp.

Vad gäller Terje så har han erkänt sina fel , bett om förlåtelse och hur omfattande det är och att han kommer med förklaringar varför. Det räcker för mej så jag anser att det är fullständigt onödigt att släpa runt hans ev psykiska hälsa, ekonomiska sociala problem och "terriera" alla hans bilder i någon obskyr jakt på fler s.k. "bevis". Låt tiden och saken ha sin gång så kommer alla sanningar fram utan några ingrepp från anonyma nappsugare i "Flashpacket". Kan dom med sina verkliga namn inte stå för vad dom skriver så är dom helt enkelt inte trovärdiga.

För mej räcker det med detta och jag tror att det räcker fär alla andra oxå utom för de som har något personligt agg mot honom eller vill framhäva sej själva på bekostnad av någon annan. Såna "framhävningar " alltid slår tillbaka i slutändan.

"Vet hut" sa en politiker, Anders Björk tror jag, rakt i ögonen på en närvarande Carl Lidbom har jag för mej.

Det är mänskligt att fela och jag föredrar alltid att tro på den enskilda människan före en anonym eller "alias" mobb.

Jag tycker att Terje fortfarande är en utmärkt fotograf och inspiratör ännu och även i framtiden, trots att jag inte tillhör hans "fanclub", och jag hoppas verkligen att han fortsätter och även får stöd från alla här på FS.

/Leif

Jag har samma anv. namn på flashback som här. Ajaj, illa det.

Terje har erkänt ja. Först erkände han att det var ett fåtal lodjursbilder. Det var lögn. Sedan erkände Terje för NVV att han endast har manipulerat bilder år 2011. Det är lögn. Förstår du inte att det inte går att lita på människan?

Men än en gång visar du hur trångsint du är... snackar nedlåtande om Flashback och personerna där.
 
Jga tycker nog att man ska lägga största äran på Gunnar Glöersen, vilken var den som offentligt gick ut i sin blogg och ifrågasatte. Och det var inte främst bilderna som bidrog till avslöjandet, utan Glöersens kunskaper och erfarenheter hur lodjur beter sig. Han var bombsäker på att allt var fejk, både bilder och berättelser, utifrån dessa erfarenheter och kunskaper. Hade han inte tagit upp det hela i bloggen, skulle vi kanske suttit här idag och lika godtroget betraktat den smått fantastiska lodjursbilden i nya numret av Camera Natura?

Absolut var den största hedern till Gunnar G + den anonyma journalisten och de hade betydligt mycket mer på benen än vad det gav sken av. När bomben var släppt så var det Flashbacks hungriga hyenor som satta alla spikarna i kistan, Om inte de hade funnits... hur hade historien slutat då tro?

Jag tycker att det skulle vara bra för alla 55+ att läsa denna artikel : http://www.medievarlden.se/diskussion/2011/01/flashback-vardig-guldspade-vinnare

Det är inte bara "imbecilla dödsknarkarnazister" på Flashback.. det är ett utsnitt av Sveriges befolkning skulle jag kunna säga
 
Eeexakt! Fria tanken och möjligheten att uttrycka sig VS bakåtsträvan och skyddad verkstad: 1- 0 (eller FS-Gringubbar som jag kallar dem. Det är rent symbolsikt)

=)

Om man vill ha Flashback är det ju enklast att vara medlem på Flashback. Jag förstår inte riktigt problemet. Varje forum har sin nisch och det är ganska meningslöst att Fotosidan ska försöka leka Flashback. Att somliga individer förefaller vara i behov av ett ökat kritiskt tänkande är nog inte riktigt något som forumägarna kan svara för.
 
Jag har samma anv. namn på flashback som här. Ajaj, illa det.

Terje har erkänt ja. Först erkände han att det var ett fåtal lodjursbilder. Det var lögn. Sedan erkände Terje för NVV att han endast har manipulerat bilder år 2011. Det är lögn. Förstår du inte att det inte går att lita på människan?

Men än en gång visar du hur trångsint du är.

Alias eller anonym kan ju kvitta och om trångsyntheten kan du nog svara på bäst själv.

Har tidigare konstaterat att du inte är trovärdig p.g.a. brist på mod att svara på en enkel fråga så jag ser ännu ingen anledning att ändra på min inställning om de.

/Leif
 
Alias eller anonym kan ju kvitta och om trångsyntheten kan du nog svara på bäst själv.

Har tidigare konstaterat att du inte är trovärdig p.g.a. brist på mod att svar på en enkel fråga och jag ser ännu ingen anledning att ändra på min inställning om de.

/Leif

Du får gärna skriva denna enkla fråga återigen så ska jag försöka samla mod till att svara.

Eller åsyftar du din fråga... eller fråga, det var väl snarare en anklagan, där du skrev att du knappast trodde att jag visste vem Terje var innan allt detta uppdagades? Och då jag svarade två gånger att ja, jag visste vem han var långt innan allt detta uppdagades? Är det det du menar, Leif?
 
Om man nu skulle försöka sig på ett försök att byta fokus en smula och närma sig Terjes egna krishantering.. Det finns en alldeles utmärkt krönika om ett aktuellt fall, skrivet av Paul Ronge. Min första tanke vara att saxa några klipp därifrån men jag fann hela texten vara så insiktsfull att den borde läsas i sin helhet. Ni hittar den på http://www.paulronge.se/ola-lindholms-tappade-trovardighet. Det finns flera spår där som löper parallellt med Terje.
 
......Det är mänskligt att fela och jag föredrar alltid att tro på den enskilda människan före en anonym eller "alias" mobb.

Jag tycker att Terje fortfarande är en utmärkt fotograf och inspiratör ännu och även i framtiden, trots att jag inte tillhör hans "fanclub", och jag hoppas verkligen att han fortsätter och även får stöd från alla här på FS.

/Leif

Jag tror tyvärr inte han får särskilt mycket stöd utan han lär få bevisa själv att han förtjänar stöd, först och främst genom att helt öppet redovisa precis alla bilder som fejkats på ett eller annat sätt och hur de framställts. Något annat sätt är inte möjligt som jag ser det. När det är gjort tror jag det kan finnas en liten chans för honom att fortsätta som trovärdig naturfotograf. Men andra betvivlar säkert den saken. Du tycker ju fortfarande att det var fel av Glöersen att gå ut som han gjorde i sin blogg (vad jag kunnat förstå av det du skrivit efter avslöjandet). Där håller jag inte med dig, för du om någon borde ju förstå att historierna från lodjursskogen var ren och skär bluff? Skulle han hållit inne med det då, när han förstod att allt var ren lögn? och jag tycker inte han var oförskämd i det han skrev på något sätt.
 
Alias eller anonym kan ju kvitta och om trångsyntheten kan du nog svara på bäst själv.

Har tidigare konstaterat att du inte är trovärdig p.g.a. brist på mod att svara på en enkel fråga så jag ser ännu ingen anledning att ändra på min inställning om de.

/Leif

Leif Bength
Du klagade först på "anonyma nappsugare i "Flashpacket, sen när du får svar på tal, då säger du att det inte spelar någon roll om de är anonyma eller inte.
Backa gärna upp dina argument. :)
Och när det gäller att du är lite trångsynt, så är jag en till som håller med där.
MEN.. det bästa med att bestämma sig. Det är att man får ändra sig. Det gäller även dig. :)

Jag tänker inte dra upp mina sk Gringubbar... MEN... åter igen så har det varit dessa som ifrån start kämpat som en tung motpol mot de som avslöjat Terje. Hela tiden skall locket läggas på. Inget mer får komma fram.
Hur tänker de sk Gringubbarna tror ni? (gärna de som inte tillhör dem). Så att jag förstår. :)
Jag är nyfiken på sanningen, rättvisa och hur länge förövaren har levt detta dubbelliv.
 
F.ö. rekommenderar jag verkligen boken "När Janne Josefsson ringer – Så klarar du pressen" av Paul Ronge. Hade Terje läst den innan det började osa katt hade han kommit mycket mer helskinnad ur detta...
 
Uppenbarligen så är du inte ens kapabel att ens komma ihåg frågan så alla svar från dej nu kommer jag att se som en lögn av den enkla anledningen att du förtjänar att bli behandlad som du själv behandlar andra. Sorry, du är redan körd, eller lika körd som du anser Terje vara och den "körda nivån" är det enbart du som lägger...

Och...

/Leif

"Varför skriver då du här? För jag tvivlar på att du ens har hört talas om Terje för en vecka sen..."

"Ja ha ja... Har du inte modet att svara på en enkel fråga så har du ju ingen trovärdighet heller...."

Nu citerar jag vad du tidigare har skrivit. Detta var alltså de två efterföljande meningarna du skrev åt mig. Som jag har besvarat. Vid två olika tillfällen.

Hoppas du inte tar det som lögn, även om jag redan är en bedragare och körd.
 
Leif.

Just nu är min åsikt att du inte håller dig till sannngen. Om det skall kategoriseras som lögn eller som okunnighet är det upp tiill andra att bedömma.

Terja har INTE berättat hur länge och vilka bilder han har manipulerat! Inte heller varför han manipulerat bilder! Att försöka förtränga eller förminska detta skulle kunna räknas som historieförfalskning i klass med Terjes berättelser om lodjursmöten.

Att du som dig klanka ned på Flashback gör att jag, och troligtvis många andra seriösa naturfotografer, tappar allt förtroendet för både dig och dina bilder.

Däremot anser jag det mycket viktigt att du, ur min synvinkel, inkorrekta uppgifter får framföras av dig. Jämför gärna med förstasidan i denna tråd ;-)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS