** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur Terje får falska vänner att "krackelera" och "tappa ansiktet"

Den 28 mars 2011 skriver Terje
hur han gör för att
falska vänner ska "krackelera" och "tappa ansiktet":

"
...
Och alla dessa lögner… För att rädda sitt eget skinn, för att komma undan. Det är så löjligt! Ser inte personerna detta själv, hur patetiska de är? Eller beror det på att de tror sig vara så smarta, att de inte tror att man kan se rakt genom dem?
...
Vi har nog alla erfarenheter av att ha haft falska vänner...
Men vet ni hur man ska handskas med dem? Jo, ett tips är att gå direkt fram till dem och ställa frågan: Varför har du blivit så arrogant och högfärdig?
Vill ni se en människa ”krackelera” och fullständigt tappa ansiktet, då gör man så. Jag har själv gjort det ett antal gånger, och varje gång fascinerats över hur tunt deras skal är.
..."


Detta skrev han alltså mindre än ett halvår före avslöjandet, ett avslöjande som skedde mot hans nekande och lögner. Och nu tre veckor senare har han fortfarande inte lagt korten på bordet, utan slingrar sig med offerrollen och andra dimridåer på sin nyöppnade blogg.

Cachat blogginlägg, tredje inlägget uppifrån, under rubriken "Arrogans och högfärdighet":
http://webcache.googleusercontent.c...elleso.wordpress.com&cd=5&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Annan sida som också innehåller samma inlägg:
http://webcache.googleusercontent.c...lleso.wordpress.com&cd=10&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Anm: notera att cachade sidor försvinner successivt, det har redan försvunnit en del sidor.
 
Säg några osmakliga saker som det s.k. Drevet här har skrivit om ???

Jo, det finns gott om spekulationer och insinuationer.
Men mycket har tagits bort.

Terje har genom sitt fusk straffats sig själv.

Men vem här på fotosidan har egentligen drabbats på grund av inklippt lokatt och mårdhund?
Själv är jag besviken på honom, men jag kan inte säga att ha lidit någon skada.

Viltvårdare kan visserligen klaga och även Naturvårdsverket, men det hörs inte något från dem längre.
Drevet går här på fotosidan istället.

Den ärliga naturfografin har till och med fått pluspoäng precis som förr när uppstoppade djur och fotografering vid fågelbo förekommit, vilket har bannlysts och Naturfotograferna med /N grundades som motvikt.

I framtiden får man helt enkelt vara mera uppmärksam, vilket inte är någon nackdel.

Det är också pinsamt att vi här på fotosidan inte har slagit larm tidigare utan riktiga proffs har avslöjat honom istället.
 
Haha, nej, ingen visste om Terje innan detta fast man har varit medlem här i 10 år, man vet inget om Terje men ändå har man en åsikt som om man vet allt om han iaf ? Ibland har man följt med Terje länge och ibland inte, hur det passar in bäst i diskussionen bara : ))

Måste man vara uppdaterad om vem Terje är och vad han har gjort ?
 
Haha, nej, ingen visste om Terje innan detta fast man har varit medlem här i 10 år, man vet inget om Terje men ändå har man en åsikt som om man vet allt om han iaf ? Ibland har man följt med Terje länge och ibland inte, hur det passar in bäst i diskussionen bara : ))

Lär dig läsa. Jag har följt denna tråd och den har inte pågått tio år. Allt jag vet om Terje har jag lärt mig de senaste veckorna.
 
Jo, det finns gott om spekulationer och insinuationer.
Men mycket har tagits bort.

Terje har genom sitt fusk straffats sig själv.

Men vem här på fotosidan har egentligen drabbats på grund av inklippt lokatt och mårdhund?
Själv är jag besviken på honom, men jag kan inte säga att ha lidit någon skada.

Viltvårdare kan visserligen klaga och även Naturvårdsverket, men det hörs inte något från dem längre.
Drevet går här på fotosidan istället.

Den ärliga naturfografin har till och med fått pluspoäng precis som förr när uppstoppade djur och fotografering vid fågelbo förekommit, vilket har bannlysts och Naturfotograferna med /N grundades som motvikt.

I framtiden får man helt enkelt vara mera uppmärksam, vilket inte är någon nackdel.

Det är också pinsamt att vi här på fotosidan inte har slagit larm tidigare utan riktiga proffs har avslöjat honom istället.

Det var ju just det inte proffsen klarade av att göra, avslöja honom. Istället gjorde amatörerna och entusiasterna det.

Drevet går ju (nämnts hundraelva gånger) på grund av hans attityd, arrogans, och det faktum att han fortfarande ljuger. Man behöver inte vara personligt drabbad för att bli påverkad.
 
Säg några osmakliga saker som det s.k. Drevet här har skrivit om ???

Drevet har bland annat avkrävt Terje att träda fram och erkänna. Så länge han inte gör det kommer tråden att fortsätta leva. Det i sig tycker jag är osmakligt. Likaså är spekulationer i sjukdomar, ekonomi och annat som en grund för det som hänt också osmakligt och tillför ingenting av intresse.

I allmänt kan jag också uppleva att attityden i tråden är att likna vid en lynchmob även om det inte alltid går att peka på specifika uttalanden för detta.

Petter ....
 
Drevet har bland annat avkrävt Terje att träda fram och erkänna. Så länge han inte gör det kommer tråden att fortsätta leva. Det i sig tycker jag är osmakligt. Likaså är spekulationer i sjukdomar, ekonomi och annat som en grund för det som hänt också osmakligt och tillför ingenting av intresse.

I allmänt kan jag också uppleva att attityden i tråden är att likna vid en lynchmob även om det inte alltid går att peka på specifika uttalanden för detta.

Petter ....

Att kalla det en lynchmobb är oerhört missvisande, så jag vet inte varifrån du får det påståendet.

Hur är det osmakligt att be Terje erkänna? Är det bättre att han gör som nu, sitter och fabulerar ihop lögner?

Osmakligt att be TH ta ansvar och erkänna... ja herregud, alla är vi olika.
 
Du har konsekvent framfört åsikter om alla som skriver i tråden. Du skriver aldrig något om Terje och hans bilder !
Visa med ett par inlägg där du skriver om Terjes bilder hur debatten ska föras här. Det håller inte att bara gnälla på andra i tråden hela tiden.........

Huvudet på spiken!

Jag visste ingenting om Terje innan den här tråden startade. Jag vet inte hur man gör när man manipulerar bilder och jag vet inte hur man gör för att hitta och avslöja sådant fusk.
Jag har aldrig gått en kurs för mannen. Och jag har inte (förräns nu) läst den omtalade bildkrik som gällt hans bilder. Jag har aldrig blivit lurad av Terje.
Jag har alltså ingenting i det ämnet att tillföra tråden.
Men jag läser med stor behållning hur avslöjanden gått till och hur bit lagts vid bit för att forma ett pussel.

Men samtidigt som jag läser detta reagerar jag starkt på det jag tycker är osmakliga spekulationer och personangrepp. Jag utttyrcker min synpunkt på dessa delar av tråden och hoppas att tråden ska hålla sig på den sakliga sidan.
Därför skriver jag de inlägg jag gör.


Petter ...
 
Nu undrar jag om du inte förvanskar sanningen lite. Vad jag vet var det just ett "proffs" (nämligen en jaktvårdskonsulent) som först hävdade att THs bilder inte var äkta.

Jag åsyftade alltså själva bevisningen utav bilderna. Innan det var det bara suspektioner. Oerhört många "proffs" lyckades inte finna några fel i Terjes bilder och attackerade istället GG's kritik.

Sedan var det en journalist till att börja med, som kontaktade GG och bad honom att ta en titt på TH's bilder.
 
Det var ju just det inte proffsen klarade av att göra, avslöja honom. Istället gjorde amatörerna och entusiasterna det.

Drevet går ju (nämnts hundraelva gånger) på grund av hans attityd, arrogans, och det faktum att han fortfarande ljuger. Man behöver inte vara personligt drabbad för att bli påverkad.

Jag tror man väljer rätt mycket själv om och hur man blir påverkad. THs fuskande har ingen som helst inverkan på min fotografi, det intressantaste i hela saken är numer själva diskussionen om affären, det är fascinerande hur människor och grupper beter sig. Jag tror att det finns några här som är upphetsade av själva "jakten" snarare än att sakfrågan överhuvudtaget skulle ha någon verklig inverkan på dem eller deras fotograferande.
 
Jag åsyftade alltså själva bevisningen utav bilderna. Innan det var det bara suspektioner. Oerhört många "proffs" lyckades inte finna några fel i Terjes bilder och attackerade istället GG's kritik.

Sedan var det en journalist till att börja med, som kontaktade GG och bad honom att ta en titt på TH's bilder.

Du vet kanske inte vilka det är som tagit fram bildbevisen eftersom dom personerna väl är anonyma ... dom kanske är proffs som inte vill skylta med sina riktiga namn? Den teorin har ju framförts tidigare.
 
Drevet har bland annat avkrävt Terje att träda fram och erkänna. Så länge han inte gör det kommer tråden att fortsätta leva. Det i sig tycker jag är osmakligt. Likaså är spekulationer i sjukdomar, ekonomi och annat som en grund för det som hänt också osmakligt och tillför ingenting av intresse.

I allmänt kan jag också uppleva att attityden i tråden är att likna vid en lynchmob även om det inte alltid går att peka på specifika uttalanden för detta.

Petter ....

Ja att han erkänner och berättar vilka bilder som är fusk och fejk är väl det minsta man kan begära eller ? Du tycker det är osmakligt att tråden fortsätter om han inte gör det!!!!!!!

Givetvis har ekonomi med saken att göra. Båda två säger ju att ekonomin var en av anledningarna till fusket. Och han har även fuskat till sig stora prispengar när hans fejk-bilder fick honom utnämnd till Årets Naturfotograf. Pengar som han inte betalat tillbaka trots titeln tagits från honom p.g.a fusk.

Du går minst lika hårt åt de som skriver här som de gör mot Terje. Skriv istället något inlägg som handlar om hans bilder. Men 10-15 inlägg med gnäll mot alla andra har du gjort. (som någon skrev tidigare)
 
Det var ju just det inte proffsen klarade av att göra, avslöja honom. Istället gjorde amatörerna och entusiasterna det.

Drevet går ju (nämnts hundraelva gånger) på grund av hans attityd, arrogans, och det faktum att han fortfarande ljuger. Man behöver inte vara personligt drabbad för att bli påverkad.

Det var ett proffs på Jägarförbundet som blev misstänsam från första början,
vilket resulterade i en hets mot jägarna här på fotosidan.
Därefter var det ickefotografer på Flashback som gjorde en forskningsinsats för att bevisa fusket.

Jag kan hålla med om att hans attityd inte är så klädsam, men är det verkligen vår uppgift här att uppfostra någon på den punkten?

Dessutom har den anklagade alltid rätt att ljuga, i alla fall enligt svensk lagstiftning.
 
hehe! otroligt att det fortfarande skrivs så mycket i denna tråd trots att dom senaste 100 sidorna är mer eller mindre samma inlägg om och om igen.

nån som har lust att göra en sammanställning av dom viktigare uppgifterna i fallet, om något sådant har framkommit här och som inte finns på den där flashbackbloggen?

personligen så måste jag dock säga efter att ha följt detta lite sporadiskt sedan den första misstanken av "GG" tills nu att bilderna är väl egentligen det minst instressanta i hela fallet.
hans påhittade historier och dupering av fans och bloggföljare däremot, DETTA är väl det värsta i hela skandalen?

bilderna är ju trots allt rätt värdelösa, det enda som gjorde dom speciella var väl att dom påstods ha lodjur i dom, hade det vart samma bild med en hund/katt hade ju ingen ens brytt sig det minsta.
 
Nu undrar jag om du inte förvanskar sanningen lite. Vad jag vet var det just ett "proffs" (nämligen en jaktvårdskonsulent) som först hävdade att THs bilder inte var äkta.
Knappast proffs på fotografering, vilket väl avsågs? Men, visst, "proffs" i någon mening är han ju.

Å andra sidan hade GG förmodligen malts till köttfärs (för att återknyta till de senaste inläggen... :) ) av Terje och hans beundrare -- om inte entusiasterna på FB, och en del andra, dragit ner byxorna fullständigt på Terje och hans bedrägeri.

Då hade vi fortfarande suttit här med en jättedebatt och megatråd, om "pöbelfasoner" och "hets" mot den store Terje Hellesös lo-mästerverk...
 
Jag tycker att mina inlägg är sakliga. Jag tycker inte att jag ingår i något drev, mobb, blodtörstig pöbel, hyenor och vad mer vi som är intresserade av terjes manipulation har kallats. Det är lite ironiskt att ni är oroliga för påhopp från mig.

Och självklart faller en yrkesfotografs fotoföretag in under foto. Även om det var Malins företag på pappret så är det han som har styrt det och bestämt. Jag förbehåller mig rätten att tycka synd om Malin som blivit skuldsatt pga det hennes make drivit fram, oavsett om hon själv tycker det är synd eller inte.
Jag förbehåller mig även rätten att tycka att fotoföretagandet också är en form av fusk, att när man inte får starta ett eget pga skulder i det man redan har, så startar man via en annan person. Det är fullt rimligt att jag får tycka så utan att vara något av det som nämns i inläggets andra mening.

Jag tycker att Terje ska erkänna. Jag förstår inte alls hur det kan vara osmakligt.
Person A ljuger.
Person B tycker att person A ska vara ärlig.
Varför är det då person B som är osmaklig?

Angående konstnärs-"plagiatet":

Terjes bild var på en skogshare i silhuett mot månen. Konstnärinnans bild var en fälthare i motljus av solen.

Viss skillnad... däremot har jag inte sett hennes målning så kan inte uttala mig om likheterna bilderna emellan.

Jag tror att det var tvärtom med solen och månen, men jag har inte heller sett bilderna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS