** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
... det är väl i allra högsta grad intressant att försöka förstå vad som driver en människa att ägna sig åt bedrägeri, de drivkrafter och hur det över huvud taget det är möjligt att så fundamentalistiskt driva en linje och samtidigt ägna sig åt den totala motsatsen.......

Här håller jag fullständigt med dig, om du avser ett generellt plan. Men för att finna sanningen i detta krävs en forskning som är på helt annan nivå än vad som pågår i den här tråden. Det kanske till och med finns sådan forkning gjord som någon kan plocka fram.

... Minst lika intressant är det att följa utvecklingen av hur samma människa nu hanterar situationen. Hur lögner och halvlögner fortsätter och den totala brist på självinsikt som TH tycks ha. Jag har ännu inte läst ett ord från Terje om....

Det är den här typen av skrivning som får mig att tycka att det är ett drev - en personjakt - som pågår. Nu handlar det inte om ett generellt plan. Nu handlar det om en individ.



Om vi hypotetiskt tänker oss att den här tråden slutligen finner sanningen i att det är en ekonomisk kris som ligger bakom fuskandet, duperandet och allt agerande. Vad ska vi i så fall dra för slutsats? Att fusk endast undviks om fotografer får statlig lön?
Eller om vi finner att det är mental hälsa som ligger bakom. Är då lösningen att alla fotografer ska genomgå stor psykologisk undersökning innan de få publicera bilder?

Vad är poängen med spekulationer i bakomliggande orsak?


Petter ...
 
Jag tolkade det som att det var "fotoproffs" som var dom som ansågs misslyckats med att ta fram bevis. Men som sagt, vi vet väl inte vilka personerna bakom Flashback-jobben är.

Att man inte behöver vara proffs för att upptäcka fusket är ju också som sagts tidigare lätt att säga med en välputsad backspegel i handen ... ;-)

Det kan jag garantera dig att det inte var. Jag har hängt med i FB-tråden nästan från och med början, och det är bara glada entusiaster och amatörer som har gett sig ut på diverse stocksidor för att kolla bilder på lodjur för att se om någon möjligtvis kan överensstämma med Terjes bilder - jag har varit en av dem. Det är en salig blandning folk som har hjälpts åt kollaborativt till att finna bevisen.

Jag menade bara att välrenommerade naturfotografer, med erfarenhet inom branschen inte såg att det var något fel - och att vissa i efterhand kanske tyckte bilderna såg lite galna ut men att de måste vara sanna, de var ju trots allt Terjes foton. Det är lite beklagligt, att vissa inte vågade yttra sig.
 
Här håller jag fullständigt med dig, om du avser ett generellt plan. Men för att finna sanningen i detta krävs en forskning som är på helt annan nivå än vad som pågår i den här tråden. Det kanske till och med finns sådan forkning gjord som någon kan plocka fram.



Det är den här typen av skrivning som får mig att tycka att det är ett drev - en personjakt - som pågår. Nu handlar det inte om ett generellt plan. Nu handlar det om en individ.



Om vi hypotetiskt tänker oss att den här tråden slutligen finner sanningen i att det är en ekonomisk kris som ligger bakom fuskandet, duperandet och allt agerande. Vad ska vi i så fall dra för slutsats? Att fusk endast undviks om fotografer får statlig lön?
Eller om vi finner att det är mental hälsa som ligger bakom. Är då lösningen att alla fotografer ska genomgå stor psykologisk undersökning innan de få publicera bilder?

Vad är poängen med spekulationer i bakomliggande orsak?


Petter ...

Vad jag tror han menar är, varför Terje fortsätter att ljuga och manipulera sin omgivning i de intervjuer han ger. Det är det som ger näring åt debatten.

Skulle Terje lägga fram sina manipulerade bilder, och köra ett öppet spel skulle den här debatten vart död långt bak i tråden.

De finns ju faktiskt de som äger böcker av honom, eller de som trott på honom som fotograf. De i fotosamfundet som litat blint på honom. Han har ju varit en typ av ikon för naturfoto i Sverige. Så självklart blir det frågetecken när han efter avslöjandet ljuger och manipulerar vidare.
 
Det kan jag garantera dig att det inte var. Jag har hängt med i FB-tråden nästan från och med början, och det är bara glada entusiaster och amatörer som har gett sig ut på diverse stocksidor för att kolla bilder på lodjur för att se om någon möjligtvis kan överensstämma med Terjes bilder - jag har varit en av dem. Det är en salig blandning folk som har hjälpts åt kollaborativt till att finna bevisen.

Jag menade bara att välrenommerade naturfotografer, med erfarenhet inom branschen inte såg att det var något fel - och att vissa i efterhand kanske tyckte bilderna såg lite galna ut men att de måste vara sanna, de var ju trots allt Terjes foton. Det är lite beklagligt, att vissa inte vågade yttra sig.


Personligen tror jag du skall vara proffs för att upptäcka något som t ex GG gjorde. Lodjuret i vinterpäls. Det är något man måste vara väldigt van vid att se för att utstuderat upptäcka fort i ett foto. Oftast tror jag många fotografer och Terjes anhängare gick förlorade i att titta på hans "konstverks"-bilder med ljuskombinationer och annat. Det är nog faktiskt lättare för en icke-fotograf att se just de där som Terje gjorde än för en fotograf. Jag är säkert helt fel ute... :)
 
PhotoNatura drar in sin bok
innehållande Terjes bilder och texter:

http://www.photonatura.se/?p=1541
för att minska risken för rättsliga problem gällande upphovsrättsintrång.

Och de tar avstånd från Terje Hellesøs agerande, med orden:

"...Det gäller såväl manipulationen av bilderna, stölden av originalbilderna han använt vid manipulationerna, hans direkt osanna texter samt hans svek och lögner mot kollegor och vänner. Skadan detta har orsakat PhotoNatura och naturfotografin i stort är för tidigt att uppskatta."

Verkar vara det enda rätta för dem att göra.
Sedan återstår ev för dem att polisanmäla Terje också.


Tilläggas kan att den SKARPARE TONEN mot Terje i PhotoNaturas senaste pressmeddelande:
"...Det gäller såväl manipulationen av bilderna, stölden av originalbilderna han använt vid manipulationerna, hans direkt osanna texter samt hans svek och lögner mot kollegor och vänner. Skadan detta har orsakat PhotoNatura och naturfotografin i stort är för tidigt att uppskatta."
http://www.photonatura.se/?p=1541

I jämförelse med tidigare pressmeddelanden från PhotoNatura så verkar det som de har fått tillgång till mer fakta angående Terjes bilder och texter i boken.
Kan tyda på att PhotoNatura nyligen haft kontakt med Terje och begärt ut originalbilderna för att kunna fastställa huruvida bilderna i boken är stulna/klipp&klistrade eller inte.

Utfallet kan då ha blivit:

- Att Terje vägrat lämna ut originalen till PhotoNatura.
- Eller att Terje lämnat ut originalen och att de visade sig vara falska.

Det första alternativet låter mest sannolikt.
 
Personligen tror jag du skall vara proffs för att upptäcka något som t ex GG gjorde. Lodjuret i vinterpäls. Det är något man måste vara väldigt van vid att se för att utstuderat upptäcka fort i ett foto. Oftast tror jag många fotografer och Terjes anhängare gick förlorade i att titta på hans "konstverks"-bilder med ljuskombinationer och annat. Det är nog faktiskt lättare för en icke-fotograf att se just de där som Terje gjorde än för en fotograf. Jag är säkert helt fel ute... :)

All cred till GG då det var han som startade allting, såklart. Men sedan tog det ju bara en knapp dag innan första beviset uppdagades, då iallafall merparten av de på FB såg att bilderna inte stämde.

Jag tror det även är enklare för en utomstående som inte har varit i kontakt med Terjes fotografier tidigare. Nu talar jag från egen erfarenhet, men jag tyckte det var tämligen uppenbart hur pass inklippta lodjuren i fråga var. Man gick inte efter slutsatser om huruvida pälsen var korrekt, utan baserade snarare slutsatserna på det... uppenbara, i brist på andra ord.
 
Tilläggas kan att den SKARPARE TONEN mot Terje i PhotoNaturas senaste pressmeddelande:
"...Det gäller såväl manipulationen av bilderna, stölden av originalbilderna han använt vid manipulationerna, hans direkt osanna texter samt hans svek och lögner mot kollegor och vänner. Skadan detta har orsakat PhotoNatura och naturfotografin i stort är för tidigt att uppskatta."
http://www.photonatura.se/?p=1541

I jämförelse med tidigare pressmeddelanden från PhotoNatura så verkar det som de har fått tillgång till mer fakta angående Terjes bilder och texter i boken.
Kan tyda på att PhotoNatura nyligen haft kontakt med Terje och begärt ut originalbilderna för att kunna fastställa huruvida bilderna i boken är stulna/klipp&klistrade eller inte.

Utfallet kan då ha blivit:

- Att Terje vägrat lämna ut originalen till PhotoNatura.
- Eller att Terje lämnat ut originalen och att de visade sig vara falska.

Det första alternativet låter mest sannolikt.

Att lämna ut falska original vore verkligen som att skjuta sig själv i foten, så alternativ ett känns mest sannolikt, då han även vägrar att lämna ut originalen på till exempel 2007-vargen, året-vargen för att nämna några, samt vägrar att kommentera frågorna som har uppstått kring exempelvis mullvaden och fladdermusen.
 
TV fyras nyhetsmorgon hyllar Hellesö

I dagens TV4s nyhetsmorgon hyllar Karin Myrenberg Faber Terje för hans extremt personliga och sanna framträdande sedan han avslöjats.
Programledaren och en tredje kvinna tyckte att Terje gjort något fint och vågat, när han blottade sig så fullständigt.
Inslaget kan ses på TV4 play och heter något med avslutningen.
Inslaget visar att det inte alls är säkert att Terje är rökt, annat än på Fs och andra forum.
 
Jag har konsekvent framfört åsikten att spekulationer om bakomliggande orsak är både osmaklig och ointressant. Jag må ha skrivit detta på lite olika vis. Men budskapet och min ståndpunkt har varit konsekvent.
Jag ogillar drevet som pågår. Jag ogillar de personliga påhoppen. Men jag uppskattar kartläggningen av fakta och faktiska händelser.

Petter ...

Hej vad det går. Drevet du talar om, vilket drev är det. Inte var Hellesømaffian nådig när det gällde att klämma åt Gunnar Glöersen, något värre har jag sällan skådat. Däremot förekommer inte såvitt jag har sett, och har inte heller förekommit, något drev mot Terje Hellesø, utan mest diskussioner om hans förfalskade bilder, vilket är något helt annat. Om det finns en eller annan som vänder sig direkt till Terje i brev och mail och annan personlig kommunikation, så handlar det såvitt jag kan förstå inte om något organiserat "drev". Det är enligt min uppfattning rent skitsnack att det skulle förekomma ett drev.

Karln är en bluff, han har fuskat sig fram, och jag hyser inte minsta tvivel om att det har pågått mycket längre än vi har överblick över. Han har flyttat från minst tre platser, och i åtminstone två av de fallen har han klagat över hur andra behandlade honom. Inte en tanke på att han kanske har sig själv att skylla? Nä, något drev handlar det inte om, utan det handlar om en krake som sannolikt under mycket längre tid än vi avhandlar här har manipulerat och fuskat för att göra sig själv viktigare än andra och för att på något sätt skaffa sig ett levebröd byggt på lögner. Visst kan det lämnas därhän, men än så länge är det tillräckligt färskt och berör det här forumets medlemmar i tillräckligt hög grad, för att det ska vara värt att diskutera.

Paret Hellesø har själva dragit igång drev mot ganska oförargliga personer, och i något fall mot dem som varit inne på att avslöja falsarierna. Märk att Gunnar Glöersen inte påstod att Terje hade klippt in lodjuren, utan att han bara yppade misstanken; det var aldrig frågan om något kränkande inlägg i Glöersens blogg, bara en sund skepticism, som visade sig stämma till 100%. Glöersen utsattes för hätska angrepp från Hellesøs försvarare utan minsta hyfs eller eftertanke, och med angrepp som i många fall var ärekränkande. Satt i det perspektivet borde mycket hårdare ord kunna användas om Hellesøs bildfusk och hans sätt att bemöta dem som går honom emot.
 
Senast ändrad:
I dagens TV4s nyhetsmorgon hyllar Karin Myrenberg Faber Terje för hans extremt personliga och sanna framträdande sedan han avslöjats.
Programledaren och en tredje kvinna tyckte att Terje gjort något fint och vågat, när han blottade sig så fullständigt.
Inslaget kan ses på TV4 play och heter något med avslutningen.
Inslaget visar att det inte alls är säkert att Terje är rökt, annat än på Fs och andra forum.

Då inte hela sanningen har kommit fram på vare sig Terjes hemsida eller i medier, så antar jag att det kan ses som något "fint". Men tids nog kommer förhoppningsvis hela sanningen fram, då får vi se om Karin M håller samma ståndpunkt.
 
I dagens TV4s nyhetsmorgon hyllar Karin Myrenberg Faber Terje för hans extremt personliga och sanna framträdande sedan han avslöjats.
Programledaren och en tredje kvinna tyckte att Terje gjort något fint och vågat, när han blottade sig så fullständigt.
Inslaget kan ses på TV4 play och heter något med avslutningen.
Inslaget visar att det inte alls är säkert att Terje är rökt, annat än på Fs och andra forum.

Kan inte annat än dra på smilbanden
 
Vi är ett antal här i tråden (ganska många) som har diskuterat nya avslöjanden och även de nya utspelen från paret Hellesö sedan avslöjandena gjordes för några veckor sedan.

Vi har tydligt tagit avstånd från de påhopp som möjligen har gjorts i form av att önska paret illa eller försöka sig på psykiatriska analyser och diagnoser.

För detta blir vi ständigt kallade "drev", och jämförelser med mobbare, hyenor och annat otrevligt har gjorts ett flertal gånger.

De som hoppar in i tråden enbart för att hacka på trådens fortlevnad och personerna som driver den vidare bör fundera på vilka som egentligen tillhör det där omtalade "drevet"...
 
Då inte hela sanningen har kommit fram på vare sig Terjes hemsida eller i medier, så antar jag att det kan ses som något "fint". Men tids nog kommer förhoppningsvis hela sanningen fram, då får vi se om Karin M håller samma ståndpunkt.

Problemet är att den stora allmänheten inte bryr sig om hela sanningen, det viktiga är att vara politiskt korrekt. Därför kan Hellesö lätt komma att framstå som en hjälte och banbrytande konstnär som inte förstås av sina fotokollegor.
När program som nyhetsmorgon hyllar någon så räckervdet för att denne skall bli en hjälte.
 
Problemet är att den stora allmänheten inte bryr sig om hela sanningen, det viktiga är att vara politiskt korrekt. Därför kan Hellesö lätt komma att framstå som en hjälte och banbrytande konstnär som inte förstås av sina fotokollegor.
När program som nyhetsmorgon hyllar någon så räckervdet för att denne skall bli en hjälte.

Jag tror det skulle vara av rätt stort medialt intresse att veta att Terje har tidigare suttit och ljugit i TV4's sändningar.
 
Kejsarens nya kläder

Vill återge en intressant och tankeväckande händelse jag nyss upplevt. Jag var på biblioteket med en nära vän. Jag satt med tidskriften Camera Natura i hand och tittade på en stor bild av TH:s numera ökända inklonade lodjursbild där det vinterklädda lodjuret bara är en meter ifrån honom och stirrar på Terje rätt i ögonen.

Min vän är för övrigt inte det minsta intresserad av fotografi och de egna bilder han någon gång tar är undermåliga på alla sätt och vis. Jag fick en nyck. Jag visste att han inte kände till nåt om tragiken med Terje och hans bilder. Jag visade honom bilden utan att säga någonting om det som hänt och utan att nämna Terjes namn. Jag frågade honom helt enkelt vad han tyckte om den här bilden. Han tittade på den i 6-7 sekunder - vilket var en ovanligt lång tid för att vara honom och jag förstod därför att nånting särskilt gick igång i hans huvud - och han sa sen ungefär så här: Det ser konstigt ut. Lodjuret hör inte riktigt dit. Det verkar vara nåt fel.

Jag blev faktiskt lite chockad av att höra det från honom och sa bara rakt ut med gapande mun: "Va!" Jag hade räknat med något helt annat. Han som inte vet någonting om foto och bara sällan tar egna kort med sin enkla och billiga kamera.

Massor av frågor steg upp i mitt huvud. Framför allt denna: Hur kommer det sig att ingen fotoexpert på Camera Natura eller för övrigt någon annan erfaren fotograf någonstans har reagerat på samma sätt som min gode vän? Hur kan min väns helt oerfarna bildomdöme vara så mycket klarare än alla ledande naturfotografer i norden?

Tanken gick onekligen till den lilla flickan i HC Andersens saga om Kejsarens nya kläder.
 
Vi är ett antal här i tråden (ganska många) som har diskuterat nya avslöjanden och även de nya utspelen från paret Hellesö sedan avslöjandena gjordes för några veckor sedan.

Vi har tydligt tagit avstånd från de påhopp som möjligen har gjorts i form av att önska paret illa eller försöka sig på psykiatriska analyser och diagnoser.

För detta blir vi ständigt kallade "drev", och jämförelser med mobbare, hyenor och annat otrevligt har gjorts ett flertal gånger.

De som hoppar in i tråden enbart för att hacka på trådens fortlevnad och personerna som driver den vidare bör fundera på vilka som egentligen tillhör det där omtalade "drevet"...

Det är ju alltid en liten klick som egentligen inte har något intresse av det som diskuteras, men för att göra sig hörda går man in och skriver något som många reagerar på. Då uppfyller man sin egen litenhet på något sätt. Ganska typiskt nätforum.
 
Angående det här med medmänsklighet, om att folk i "drevet" inte visar någon medmänsklighet och vice versa. Nu finns det ju inget drev så det struntar vi i.

Hur kan bildstölderna fortfarande överses så pass mycket att de knappt omnämns? Terje har fortfarande inte nämnt något om att be om ursäkt till upphovsmännen till samtliga stulna bilder. Förstår inte riktigt medias hantering, det kan väl inte vara politiskt inkorrekt att ta upp en sådan pass väsentlig aspekt av hela historien?

Istället hanteras det bara med en handviftning. Han har ju bett om ursäkt och blottat sig, halleluja.
 
Vill återge en intressant och tankeväckande händelse jag nyss upplevt. Jag var på biblioteket med en nära vän. Jag satt med tidskriften Camera Natura i hand och tittade på en stor bild av TH:s numera ökända inklonade lodjursbild där det vinterklädda lodjuret bara är en meter ifrån honom och stirrar på Terje rätt i ögonen.

Min vän är för övrigt inte det minsta intresserad av fotografi och de egna bilder han någon gång tar är undermåliga på alla sätt och vis. Jag fick en nyck. Jag visste att han inte kände till nåt om tragiken med Terje och hans bilder. Jag visade honom bilden utan att säga någonting om det som hänt och utan att nämna Terjes namn. Jag frågade honom helt enkelt vad han tyckte om den här bilden. Han tittade på den i 6-7 sekunder - vilket var en ovanligt lång tid för att vara honom och jag förstod därför att nånting särskilt gick igång i hans huvud - och han sa sen ungefär så här: Det ser konstigt ut. Lodjuret hör inte riktigt dit. Det verkar vara nåt fel.

Jag blev faktiskt lite chockad av att höra det från honom och sa bara rakt ut med gapande mun: "Va!" Jag hade räknat med något helt annat. Han som inte vet någonting om foto och bara sällan tar egna kort med sin enkla och billiga kamera.

Massor av frågor steg upp i mitt huvud. Framför allt denna: Hur kommer det sig att ingen fotoexpert på Camera Natura eller för övrigt någon annan erfaren fotograf någonstans har reagerat på samma sätt som min gode vän? Hur kan min väns helt oerfarna bildomdöme vara så mycket klarare än alla ledande naturfotografer i norden?

Tanken gick onekligen till den lilla flickan i HC Andersens saga om Kejsarens nya kläder.

Intressant,

vi diskuterade det lite just här ovan.
Tror faktiskt många gånger det är lättare för någon som egentligen inte har intresse. Där man lägger märke till sånt. Fotografer tittar kanske på komposition, färgkombinationer, kontraster osv. Har ingen aning, men nått måste det vara. Vi kan ju inte bara blunda för det hoppas jag =)
 
Då inte hela sanningen har kommit fram på vare sig Terjes hemsida eller i medier, så antar jag att det kan ses som något "fint". Men tids nog kommer förhoppningsvis hela sanningen fram, då får vi se om Karin M håller samma ståndpunkt.

(Utan att försvara något, säger jag för säkerhets skull först).

Jag tror att utanför de mest intresserade FB/FS-grupperna, och dom få som liksom bokförlag och kommuner som kan sägas lidit verklig skada, så är "hela sanningen" mest av akademiskt intresse och det är bara en gradskillnad i när fusket startade och hur många fler bilder det handlar om. Bli inte förvånade om detta snart är helt över och man är beredd att dra ett streck och låta TH starta om, affären är inte precis helsidesstoff i kvällspressen. Eventuella rättsliga efterspel om bedrägeri eller ekonomisk skada är nog det enda nya som kan hända framöver och göra folk lite mer intresserade.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS