Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag hoppas att det inte framstår som att jag försöker förringa hur besvikna de lurade är, eller ta ifrån de sin rätt att vara besvikna.
Jag hade sannolikt varit väldigt besviken själv om jag hade lurats på motsvarande sätt, eller deltagit i trådar och blivit utsatt för hot mm.

Men jag tror ändå inte att ett "drev" är det som gangar utgången av detta ärende på bästa sätt.


Petter ...

Vad känner du själv skulle gagna denna situation? Tystnad?
 
Det har väl tidigare framkommit att de som har vågat öppet kritisera Terjes bilder, har fått ganska hårda kommentarer riktade mot sig själva. Dessutom, han var ju den store naturfotografen Terje, klart inte han skulle fuska.

Den som sa något som inte var till Terjes fördel möttes då av hans lynchmobb som huserade flitigt på FB. Det har varit en hel del citat ifrån det här i tråden.
Helt säkert... egentligen bara schyssta människor som blivit både bildmässigt och känslomässigt lurade.
 
Jag hoppas att det inte framstår som att jag försöker förringa hur besvikna de lurade är, eller ta ifrån de sin rätt att vara besvikna.
Jag hade sannolikt varit väldigt besviken själv om jag hade lurats på motsvarande sätt, eller deltagit i trådar och blivit utsatt för hot mm.

Men jag tror ändå inte att ett "drev" är det som gangar utgången av detta ärende på bästa sätt.


Petter ...

Jag kan inte se vilket drev du pratar om. är det diskussionen vi driver angående hur vi kunde bli lurade? Eller varför han fortfarande inte redovisat vilka bilder? Varför han ljuger i intervjuer och på sin blogg?
Det är väl inget drev, Terje är den enda som kan få diskussionen att dö ut. Det är på snudd till självskadebeteende att han själv håller den vid liv.
 
Terje är väl speciell inom sin genre. Det är en liten genre med en snäv målgrupp. Självklart kommer väl det att blåsa över. Men namnet Hellesö är väl för alltid förknippat med denna händelse. Att han är en mycket duktig fotograf i sig behöver väl ingen tvivla på.
Dock tror jag bokförsäljning blir hårt i framtiden

Naturfoto blir säkert kärvt framöver, men jag fick uppfattningen (från bilder av stadssiluetter och liknande) att han gör andra jobb också, med t.ex kommuner som kunder (?) och det var mer sådana jobb jag tänkte på. Där går det kanske bättre att fortsätta med fotojobb.
 
Precis som du säger är detta inte stort utanför den lilla klick av naturfotografer/fotografer och förmodligen då lär ju vissa förlag nu veta om saken.

Vilken målgrupp vänder sig Terje oftast till? Denna målgrupp som Terje tidigare arbetat med/mot kommer ju i framtiden vara mycket skeptiska. Om man läser foruminlägg från nära fotovänner, människor som varit på hans föreläsningar och som haft han som lärare t ex. Det kan bli svårt för Terjes egentliga målgrupp att glömma detta. För gemene man i Sverige lär det vara glömt - dessa är dock inte målgruppen för honom.

Hur skall Terje i fortsättningen kunna tjäna pengar som naturfotograf? Tror ni att något förlag kommer vara villig att binda upp sig mot Terje? Kommer några kommuner/sponsorer vara villiga att ställa upp?
Jag tror det blir svårt för Terje att återuppta naturfoto och nå ut till den målgrupp han vill.

I gemenemangruppen finns ca nio miljoner potentiella kunder, jag har lyckats hanka mig fram med ett kundunderlag på lite drygt 3000. Det är på sin höjd önsketänkande att tro att TH är rökt som fotograf.
Det är hans affärssinne och fotografiska kunskap som är avgörande för hans framtid; inte fusket han ertappats med.
Förlag och tidningar kommer och går, liksom deras anställda. Människan glömmer snabbt.
 
Han har sagt att han har plockat bort 93 lodjursbilder, 2 grävlingsbilder och 1 mårdhundsbild. Plockat bort. Inte redovisat.

ok, lite mer än ett fåtal lodjursbilder då.. men fortfarande bara toppen på ett isberg skulle jag tro.

hela lodjursprojektet är ju redan dödat, så det kan han väl ta bort allt från, därav 93 bilder, grävlingsbilden hade väl blivit avslöjad oxo, lika så med mårdhunden.. sååå.. han har helt enkelt bara valt att redovisat ungf det som folk hitills har lyckats bevisa?

vargen lyser dock med sin frånvaro.. men det kanske skulle vara för pinsamt att behöva erkänna en bild som han påstått vara den han är mest stolt över som ytterligare en fejk.
 
Naturfoto blir säkert kärvt framöver, men jag fick uppfattningen (från bilder av stadssiluetter och liknande) att han gör andra jobb också, med t.ex kommuner som kunder (?) och det var mer sådana jobb jag tänkte på. Där går det kanske bättre att fortsätta med fotojobb.

Frågan är om han kan få det att gå runt inom en sådan liten genre, med tanke på att han har arbetat inom rätt olika områden tidigare inom foto och även då varit i rejäl ekonomisk nöd.

Dessutom verkar ju inte hans kommunala jobb gått så lysande - exempelvis vykorten för Söderhamn.
 
I gemenemangruppen finns ca nio miljoner potentiella kunder, jag har lyckats hanka mig fram med ett kundunderlag på lite drygt 3000. Det är på sin höjd önsketänkande att tro att TH är rökt som fotograf.
Det är hans affärssinne och fotografiska kunskap som är avgörande för hans framtid; inte fusket han ertappats med.
Förlag och tidningar kommer och går, liksom deras anställda. Människan glömmer snabbt.

Hans fotografiska kunskap som han verkar ha hankat sig fram på de senaste åren, tack vare manipulationer och lögner...

Däremot är han en utmärkt skribent.
 
Jag hoppas att det inte framstår som att jag försöker förringa hur besvikna de lurade är, eller ta ifrån de sin rätt att vara besvikna.
Jag hade sannolikt varit väldigt besviken själv om jag hade lurats på motsvarande sätt, eller deltagit i trådar och blivit utsatt för hot mm.

Men jag tror ändå inte att ett "drev" är det som gangar utgången av detta ärende på bästa sätt.


Petter ...

Vad tror du gagnar utgången då?
 
I gemenemangruppen finns ca nio miljoner potentiella kunder, jag har lyckats hanka mig fram med ett kundunderlag på lite drygt 3000. Det är på sin höjd önsketänkande att tro att TH är rökt som fotograf.
Det är hans affärssinne och fotografiska kunskap som är avgörande för hans framtid; inte fusket han ertappats med.
Förlag och tidningar kommer och går, liksom deras anställda. Människan glömmer snabbt.

Eftersom han inte kunnat försörjt sig på foto hittills, och nu då efter denna skandalen skulle explodera som fotograf har jag rätt svårt att se. Det finns på tok för många bra fotografer i Sverige som är etablerade inom just de där områdena.

Historiken visar ju tydligt på att Terje haft problem i över 10 år med att få det att gå ihop.
Då har du gjort något annorlunda än vad Terje gjort, uppenbarligen. Grattis till det.
 
Eftersom han inte kunnat försörjt sig på foto hittills, och nu då efter denna skandalen skulle explodera som fotograf har jag rätt svårt att se. Det finns på tok för många bra fotografer i Sverige som är etablerade inom just de där områdena.

Historiken visar ju tydligt på att Terje haft problem i över 10 år med att få det att gå ihop.
Då har du gjort något annorlunda än vad Terje gjort, uppenbarligen. Grattis till det.

Det finns ingenting som säger att Terje måste fortsätta som naturfotograf, han kanske kan bli vår nästa Bingo Rim'er (?).
Det gäller att tänka utanför ramarna, björnar finns det ju gott om.
 
Det finns ingenting som säger att Terje måste fortsätta som naturfotograf, han kanske kan bli vår nästa Bingo Rim'er (?).
Det gäller att tänka utanför ramarna, björnar finns det ju gott om.

Ja, han e ju en grym företagsam människa med en fin renommé inom näringslivet så varför inte. Han lär vara head huntad nå brutalt nu.
 
Den som sa något som inte var till Terjes fördel möttes då av hans lynchmobb som huserade flitigt på FB. Det har varit en hel del citat ifrån det här i tråden.
Helt säkert... egentligen bara schyssta människor som blivit både bildmässigt och känslomässigt lurade.

Kan du utveckla det här med "lynchmobb" vad har du för belägg för det uttrycket?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS