Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hornavan

Aktiv medlem
Spekulationer från PhotoNaturas sida? Jag tror man ska vara rätt säker på sin ska för att helt dra in produktionen.
Fakta: fotonatura har dragit in en bok.
Fakta: föreningen ger sin syn på TH.

Klart att de är säkra på sin sak, resten av texten i länken är spekulation. Bara för att jag eller någon annan tror på spekulationer gör dem inte till fakta.
 

fnalle37

Aktiv medlem
Tror du inte det blir tvärtom - sensationsförslagen kommer att stå i kö för att få Terjes biografi.
I den biografin kommer denna tråd att vara ett särskilt kapitel.
Vi skapar just nu material till Terjes nya fördkrok.

Petter ...
jo, du kan mycket väl ha rätt i att det finns en marknad för hans person, men jag tror inte det finns en för hans bilder - och det är väl inte helt osannolikt att manipulationerna startade just därför att han faktiskt inte sålde tillräckligt innan. Och då är han ju tillbaka där det började, dvs där han inte fick ihop ekonomin. Jag har svårt att tro han skulle göra bättre, icke manipulerade, bilder efter den här soppan. Men hans person, hans historia visst ... men skulle man verkligen våga samarbeta med honom. Även sensationsförlag, som trots allt är affärsdrivande företag, torde väl vilja omge sig med någon form av pålitlighet. Men kan Terje övertyga dem om det, och förmåga att få andra med sig har han ju onekligen visat prov på, så kanske
 

Lamer71

Aktiv medlem
En del här skulle säkert stå på barrikaderna FÖR Terje om det varit så att GG, CG eller va f-n han heter som avslöjat honom, hade haft fel. Och det är inte de som verkar ha en fot kvar i verkligheten....

Intressant och se forum historik på en del... 95% eller mer har gjorts i denna tråd. Vad säger det?
 

krukvaext

Aktiv medlem
En del här skulle säkert stå på barrikaderna FÖR Terje om det varit så att GG, CG eller va f-n han heter som avslöjat honom, hade haft fel. Och det är inte de som verkar ha en fot kvar i verkligheten....

Intressant och se forum historik på en del... 95% eller mer har gjorts i denna tråd. Vad säger det?
Att detta troligtvis är den största tråden genom tiderna på FotoSidan? Då blir det många kommentarer. Samt att det är ett ämne som engagerar många. Bevisligen.
 

hornavan

Aktiv medlem
Här är ju ett par stycken som gör allt för att förstöra tråden och få slut på den.
Jag antar att jag är ett av trollen som försöker " förstöra tråden". Jag ber om ursäkt att jag inte kan hålla tyst om alla som som tycks vilja förgöra Terje till varje pris. Ni skriver gång på gång att detta inte är något drev. Då undrar jag vad ni menar med ett drev?
Ni malar på om att Terje minsann har varit en skitstövel mot andra och därför är det helt legitimt att uppföra sig på samma sätt. Ni försvarar påhopp med att han och hans närmaste gjort samma sak.
Det kan inte finnas något slut innan bytet är nedlagt. Är det tråden syfte?
Det är lika osannolikt att alla i tråden skulle acceptera "hela sanningen" som att vi skulle acceptera någon som hävdade att han var Jesus.
 

Mesch

Aktiv medlem
I dagens TV4s nyhetsmorgon hyllar Karin Myrenberg Faber Terje för hans extremt personliga och sanna framträdande sedan han avslöjats.
Programledaren och en tredje kvinna tyckte att Terje gjort något fint och vågat, när han blottade sig så fullständigt.
Inslaget kan ses på TV4 play och heter något med avslutningen.
Inslaget visar att det inte alls är säkert att Terje är rökt, annat än på Fs och andra forum.
Terje har en otrolig förmåga att dupera människor. Det är inte det minsta överraskande att han lyckas locka över folk på sin sida när de inte vet hur mycket skit han ljugit och fortfarande ljuger om.

Många har bara hört hans version och då låter det ju som om det är våldsamt synd om honom.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Terje har en otrolig förmåga att dupera människor. Det är inte det minsta överraskande att han lyckas locka över folk på sin sida när de inte vet hur mycket skit han ljugit och fortfarande ljuger om.

Många har bara hört hans version och då låter det ju som om det är våldsamt synd om honom.
Det är ju det som är så tragiskt.
Att folk inte ser allt det där som inte har med bilderna att göra.
Ungefär som när Terje skickade julkort till sin Norska kompis. Snacka om en spya rakt upp i ansiktet.

Blir rent häpen när man hör/läser hans intervjuer. Fortfarande samma självgoda lögnare.

Är man på snudd till utbränd och självmordsbenägen som han uttryckt det skulle man väl knappast hålla på och fortsätta ljuga. Det gör ju bara spiralen än värre.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Några spekulationer baserade på framkomna fakta och indicier

Jag har följd denna tråd från dess start och läst vartenda inlägg.
Jag har följt samtliga länkar till bilder, bliogginlägg, tidningsartilklar etc.
Jag har sett och hört TH i intervjuer i media.

Baserat på ...
1) de fakta som framkommit angående bildfusk, bildstöld
2) THs uppenbara lögner och mörkningar i olika (s.k.) intervjuer och i sina blogginlägg
3) THs vägran att över huvut taget besvara en enda av de frågor som gång på gång har återkommit här på FS och på andra ställen (t.ex. FB)
4) MHs version om bolaget Hellesö Photografy

,,, så anser jag att det är mänskligt rimligt att anta följande:
Th har under ett flertal år bedrivit (eller försökt bedriva) affärsverksamhet byggd på lögner och med bedrägliga (i vardagsbetydelse, ej juridisk) metoder. Han förefaller vid ett antal tillfällen ha behandlat medmänniskor på ett milt uttryckt tvivelaktigt sätt (t.ex. den unga konstnärskvinnan), samtidigt som han själv visste att han gjort sig skyldig till bildstöld, förfalskade fotografier och bedragit uppdragsgivare. Hycklare är väl ett passande ord i sammanhanget. Den som framöver kommer att sluta ett affärsmässigt avtal med TH, riskerar vad jag förstår att bli blåst på ett eller annat sätt (som t.ex. Photo Natura, Söderhams kommun m.fl.).

Ni som här i tråden har talat om "drev" och att "förlåta" TH ge honom "en andra chans" - svara ärligt:
- skulle du låna TH 25.000 kr?
- skulle du tro honom på hans ord nästa gång han visar en lodjursbild och hävdar att den är äkta?
- skulle du köpa en beg. bil av honom?

Jag hoppas att TH får ta de ev. juridiska konsekvenserna av sitt handlande. Däremot har jag ingen önskan whatsoever att han inte efter att det är gjort, inte ska kunna arbeta sig tillbaka som naturfotograf - om han nu är så fantastiskt bra som hans "lärjungar" påstår bör ju det kunna funka.

/ FiCa1 som mejlade tre frågor till TH för en vecka sedan (under eget namn och sakligt skrivet) men ännu inte fått ngt som helst svar.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det här drevet som försöker förgöra Terje

Jag är en av de som faktiskt inte hört talas om Terje innan hela skiten exploderade i ansiktet på honom.
Jag är väl inte jätteupprörd över vad han gjort. Jag kan förstå naturfotografer som är det eller folk som lagt pengar på att höra hans dravel om att prata sig nära vilda djur som faktiskt är det.

Jag är förvånad att folk fortfarande försvarar honom och tycker att det räcker nu.

Gör det verkligen det?

Han tycks synd om i TV4, det kommer bli hans version som blir den officiella.
Den verkar vara: Han har bara förfalskat lodjursbilder, en grävling och en mårdhund under otrooolig press så egentligen är det ju ok för det är ju så synd om honom.

Han ska alltså komma undan med allt före lodjursprojektet?
Utöver det så har ju absolut inget om bildstölder i de mer etablerade media.

Folk här på FS brukar bli skitförbannade över bildstölder men Terje ska enligt vissa tydligen komma undan med det.

Han säger ju att det är synd om honom så det är nog bäst vi slutar.

Om alla slutar gräva och skriva om det så kommer nämligen alltid en fortsätta trumpeta ut sin version. Den personen är Terje och hans version är lögn.
Jag hoppas att alla som får så mycket skit för att de inte slutar gräva fortsätter med det. Det vore väldigt trist om Terje själv fick bestämma vad som faktiskt blir den allmänna uppfattningen om denna historia.

Så hurra för det så kallade drevet
 

ErlandH

Aktiv medlem
Folk här på FS brukar bli skitförbannade över bildstölder men Terje ska enligt vissa tydligen komma undan med det.
Vilka är dessa "vissa"? Nu har jag iofs inte orkat läsa riktigt alla inlägg i den här tråden, men att någon tycker att TH ska "komma undan med bildstöld" har jag inte sett.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
En liten förmaning är att undvika spekulationer. Ju mer tid som går desto lättare är det att trådar går över till det, när inga nya fakta grävs fram. Men som sagt, undvik det.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag är en av de som faktiskt inte hört talas om Terje innan hela skiten exploderade i ansiktet på honom.
Jag är väl inte jätteupprörd över vad han gjort. Jag kan förstå naturfotografer som är det eller folk som lagt pengar på att höra hans dravel om att prata sig nära vilda djur som faktiskt är det.

Jag är förvånad att folk fortfarande försvarar honom och tycker att det räcker nu.

Gör det verkligen det?

Han tycks synd om i TV4, det kommer bli hans version som blir den officiella.
Den verkar vara: Han har bara förfalskat lodjursbilder, en grävling och en mårdhund under otrooolig press så egentligen är det ju ok för det är ju så synd om honom.

Han ska alltså komma undan med allt före lodjursprojektet?
Utöver det så har ju absolut inget om bildstölder i de mer etablerade media.

Folk här på FS brukar bli skitförbannade över bildstölder men Terje ska enligt vissa tydligen komma undan med det.

Han säger ju att det är synd om honom så det är nog bäst vi slutar.

Om alla slutar gräva och skriva om det så kommer nämligen alltid en fortsätta trumpeta ut sin version. Den personen är Terje och hans version är lögn.
Jag hoppas att alla som får så mycket skit för att de inte slutar gräva fortsätter med det. Det vore väldigt trist om Terje själv fick bestämma vad som faktiskt blir den allmänna uppfattningen om denna historia.

Så hurra för det så kallade drevet

Det är nog därför diskussionen fortfarande är rätt aktiv. För att den "verklighet" som presenteras är egentligen en lögn den också.
Precis som du skriver. När någon gråter tillräckligt mycket är det synd och denne görs om till offer.

Är det inte bättre att vuxna människor tar sitt ansvar och börjar fundera på vad man egentligen sysslar med.
 

Mesch

Aktiv medlem
Vilka är dessa "vissa"? Nu har jag iofs inte orkat läsa riktigt alla inlägg i den här tråden, men att någon tycker att TH ska "komma undan med bildstöld" har jag inte sett.
Det är väl indirekt vad man säger om man vill att all diskussion skall sluta innan detta utretts fullt ut?
En liten klick har i princip sedan dag 1 sagt "Nu är det nog, stoppa drevet"
Sedan har väl iofs olika personer ingått i klicken sett över hela dramats längd.
Folk har ju till och med avslutat sina medlemskap i frustration över denna tråd.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Jag är en av de som faktiskt inte hört talas om Terje innan hela skiten exploderade i ansiktet på honom.
Jag är väl inte jätteupprörd över vad han gjort. Jag kan förstå naturfotografer som är det eller folk som lagt pengar på att höra hans dravel om att prata sig nära vilda djur som faktiskt är det.

Jag är förvånad att folk fortfarande försvarar honom och tycker att det räcker nu.

Gör det verkligen det?

Han tycks synd om i TV4, det kommer bli hans version som blir den officiella.
Den verkar vara: Han har bara förfalskat lodjursbilder, en grävling och en mårdhund under otrooolig press så egentligen är det ju ok för det är ju så synd om honom.

Han ska alltså komma undan med allt före lodjursprojektet?
Utöver det så har ju absolut inget om bildstölder i de mer etablerade media.

Folk här på FS brukar bli skitförbannade över bildstölder men Terje ska enligt vissa tydligen komma undan med det.

Han säger ju att det är synd om honom så det är nog bäst vi slutar.

Om alla slutar gräva och skriva om det så kommer nämligen alltid en fortsätta trumpeta ut sin version. Den personen är Terje och hans version är lögn.
Jag hoppas att alla som får så mycket skit för att de inte slutar gräva fortsätter med det. Det vore väldigt trist om Terje själv fick bestämma vad som faktiskt blir den allmänna uppfattningen om denna historia.

Så hurra för det så kallade drevet
Bra sagt, instämmer till 100%
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är väl indirekt vad man säger om man vill att all diskussion skall sluta innan detta utretts fullt ut?
Så ditt "tydligen" har plötsligt förvandlats till ett "väl indirekt"?

Att tro att detta någonsin kommer att ha "utretts fullt ut" är för övrigt lite naivt. Oavsett vad som händer -- t ex vad TH gör eller säger -- kommer det alltid att finnas någon som ifrågasätter ytterligare några bilder.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
http://www.aftonbladet.se/kultur/article13595203.ab

Aj, den sved. Naturfoto som "stagnerande genre", hetsande fram fusk!

Dessvärre har hon rätt, naturfoto måste förnyas åt nåt håll. Vi kanske har nått vägs ände med det spektakulära, de ytterligt ovanliga mötena etc, de hisnande perspektiven, de perfekta kompositionerna. Jag skulle vilja se mer naturfoto som skildrar hur det *känns* att vara därute, ett enklare, mer dokumentärt stuk.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS