Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturligt steg efter d3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobbanE

Ny medlem
Tjenare,

har börjat växa ur min D3000 som jag visserligen är nöjd med men som emellanåt börjar kännas lite begränsande och platstig. Dessutom är jag lite intresserad av filmfunktion.

Ni här som kan - vad har ni för tips vad det gäller ett naturligt steg efter min nuvarande kamera?

Hälsningar
Bobban

Tjenare,

har börjat växa ur min D3000 som jag visserligen är nöjd med men som emellanåt börjar kännas lite begränsande och platstig. Dessutom är jag lite intresserad av filmfunktion.

Ni här som kan - vad har ni för tips vad det gäller ett naturligt steg efter min nuvarande kamera?

Hälsningar
Bobban

Tjena bryshan! Vad är sista pris kompis om du säljer din d3000? Nej skämt åsido, om du bara är lite intresserad av filmfunktion så skulle jag varmt rekommendera en d7000 som är en otrolig kamera på alla sätt, riktigt fin stillbildskvalité, riktigt snabb att skifta inställningar med, underbara menyer, motor i huset, riktigt bra af, 100% sökartäckning mm, filmfunktionen är helt ok, dock inte i toppklass, det beror på hur mycket du vill spendera och hur pass viktig filmfunktionen är för dig.

Senast ändrad:
D90 ligger ju bra i pris och du får flera extra funtktioner som finns från det segmentet (runt 5500:).

En begagnad D300S, lite kraftigare men i stort samma bildkvalité som D90.

En D7000?

Om du enbart vill upp i bildkvalité och vill ha bra filmfunktion så är D5100 ett alternativ, du förlorar dock de funtioner som ligger i mellansegmentet som motor i huset, fjärrstyrning av blixt dubbla justeringshjul etc

Som sagt, eftersom alla nya modeller ligger över D3000 i stegen beror det bara på vilken budget du har. Ju större budget desto bättre kamera på alla områden utom möjligen D7000 mot D300s där man får prioritera lite eftersom båda har olika fördelar och nackdelar.

Kort sagt finns det ju inte mycket som ens går att jämföra med D7000, men är den över din budget är D5100 och D90 det du har att välja på egentligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto