Annons

Nikkor 70-200 f/4 VRII

Produkter
(logga in för att koppla)

S_Harrelind

Medlem
Såg i morse på Nikonrumors att Nikon lämnat en patentansökan på ett Nikkor 70-200f/4 VRII.
Säger bara för min del att det var på tiden. Hoppas bara att det inte tar för lång tid att få ut det på marknaden..

BRA NIKON!!!

Såg i morse på Nikonrumors att Nikon lämnat en patentansökan på ett Nikkor 70-200f/4 VRII.
Säger bara för min del att det var på tiden. Hoppas bara att det inte tar för lång tid att få ut det på marknaden..

BRA NIKON!!!

Perfekt, hoppas nu att dom inte tar i för mycket vad gäller priset. 70-300 :an flåsar i nacken och är ruskigt prisvärd, detta trots den något ljussvagare opiken. Men man får så att säga 200-300 på köpet!
JB

Ja den gamla behöver upgraderas hoppas den inte blir större och tyngre bara. Nikkor 70-210f4 är riktigt smidig och sitter nästan jämt på min D700:a.

Nikon är dock väldigt flitiga på att registrera patent, så som ordspråket skall man aldrig ropa hej förän man är över ett bäcken.

/Karl

Nej.betydligt bättre än "ryktet".
JB

Tycker nog ryktet är bra, den har fått bästa köp av alla 70-300 objektiv i flera tester. Såsom många andra zoomar så tappar den skärpa på max, så bäst är den väl upp till 250mm. Man kan mycket väl tänka sig att en croppad 200 om den har bättre utgångsskäpa kan match en 300mm

Minnen, jag hade en 70-210/4 på den gamla goda analoga tiden :).

Nu väntar jag enbart på en X-300/4VR eller X-400VR (som är bra)

Hmhmhmhmhm, jag har ALLTID saknat en större bländare när jag är ute och fotograferar.
Men jag kommer förmodligen sakna de sista 100mm.

Frågan blir jue om jag vill skaffa den överhuvudtaget. Förmodligen eftersom jag redan har 70-300 behåller jag nog den. men men.

Nikonrumor pratar nu om release för DX objektiv andra halvan av oktober (i år).
Jag hoppas att den finns med då, den är mcyket intressant bara priset blir OK.

Vad är det för nytt dom har sökt patent på?

Olle

Nikonrumors skannar av patentinlämningar i Japan och USA och Nikon är väldigt flitig på att patentera objektiv, det brukar komma in ungefär 3ggr så många patent som det släpps objektiv så jag tror att man skall ta det hela med en nypa salt.
Alla objektivkonstruktioner verkar bli patenterade.

Det senaste var bland annat ett 70-200f4 VRII

http://nikonrumors.com/2011/09/27/the-latest-nikon-patents-4.aspx/

/Karl

Nikonrumors skannar av patentinlämningar i Japan och USA och Nikon är väldigt flitig på att patentera objektiv, det brukar komma in ungefär 3ggr så många patent som det släpps objektiv så jag tror att man skall ta det hela med en nypa salt.
Alla objektivkonstruktioner verkar bli patenterade.

Det senaste var bland annat ett 70-200f4 VRII

http://nikonrumors.com/2011/09/27/the-latest-nikon-patents-4.aspx/

/Karl

Förvisso, men just ett 70-200/4 skulle inte direkt vara uppseendeväckande om Nikon efter ett kvarts sekel äntligen lyckades klämma ur sig. :) Att man även släppt andra raka f/4:eek:r talar väl också för det. Den som lever får se brukar det väl heta...

Nej, så dåligt är inte 70-300 VR, men hur man än vänder på det har det sin optiskt svagaste punkt och lägsta ljusstyrka vid 300 mm. Det finns situationer när det säkert inte går att beskära en 200 mm bild, t.ex. nedbländat till f/8-11 och korta slutartider men å andra sidan, när man får ett stegs bättre ljusstyrka kan man sänka iso ett steg eller använda ett stegs kortare slutartid. Det höjer ju skärpan på sitt sätt också.

Jag tror man kan anta att ett 70-200 kommer att bli skarpare än 70-300, iallafall om man ser på Canon.

Jo, men för många dödliga är 70-200/f2,8 VRII alldeles för dyrt. Ett 70-200/f4 VR som kostar hälften skulle passa mig alldels ypperligt... :)

Personligen hade jag då hellre valt en beg 70-200/2.8 VR som ligger på ungefär samma pengar som det spekulerades om i denna tråd att en ny 70-200/4 skulle kosta ny. En riktig kanonglugg, speciellt på DX, dessutom byggd för att kunna användas i alla miljöer.

ANNONS
Götaplatsens Foto