Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för djurporträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exthree

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett bra objektiv för djurporträtt, passande min Nikon D80.
Har tidigare använt ett Tamron 90mm (F2.8 om jag minns rätt?) för porträtt, vilket jag tycker har gett fina bilder, men jag är inte helt nöjd med autofokusen som är lite trög och har svårt att hitta rätt fokus - framförallt när djuren rör på sig...
Så jag skulle alltså önska ett objektiv med snabb och exakt autofokus och som tar ordentligt skarpa bilder! Skulle sedan även önska ett objektiv med zoom, så att jag själv slipper flytta fram och tillbaka när djuret rör sig :)
Förutom katter och hundar så kommer jag även att fotografera smådjur (kaniner, marsvin, möss, hamstrar osv.), så autofokus är som sagt ett måste och den ska vara snabb ;)

Vet inte riktigt var jag ska börja, så kom gärna med en massa tips!! :)

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    6.4 KB · Visningar: 425
Men annars kan jag utifrån egna erfarenheter rekommendera något av alla 70-200 objektiv som förekommer. Sådant använder jag själv till djurfoto (fast Canons dito) och det fungerar i nästan alla sammanhang.

Har väl en budget på ungefär 5-6.000 kr, men det finns möjlighet att jag kan sticka till någon tusenlapp till om det skulle behövas. Men skulle helst se att det inte kostar mycket mer än 6.000 kr, och det får ju självklart även vara billigare ;)

Tack för tipset, ska kolla upp det objektivet!
Jag har också ett Nikkor 70-300 VR som jag är ruskigt nöjd med, framförallt för fotografering av vilda djur. Tycker dock inte att det gett lika bra resultat vid porträtt-foto..

Kan ju också tillägga att objektivet främst ska användas vid studiofotografering!

Har väl en budget på ungefär 5-6.000 kr, men det finns möjlighet att jag kan sticka till någon tusenlapp till om det skulle behövas. Men skulle helst se att det inte kostar mycket mer än 6.000 kr, och det får ju självklart även vara billigare ;)

Tack för tipset, ska kolla upp det objektivet!
Jag har också ett Nikkor 70-300 VR som jag är ruskigt nöjd med, framförallt för fotografering av vilda djur. Tycker dock inte att det gett lika bra resultat vid porträtt-foto..

Kan ju också tillägga att objektivet främst ska användas vid studiofotografering!

Kan du sticka till en tusing eller två så kan jag rekommendera nikon 80-200 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4051). Då får du zoom och snabbhet. Visst, 85an (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=560) ger ett trevligt kort skärpedjup o fungerar bra till porträtt, men har du lust att fotografera djur som springer från eller mot kameran hänger 85an dåligt med. Då e 80-200an mkt snabbare. Hade en session med en snabb russkiy toy i veckan o då fick jag endast en bra bild på 10 försök med 85an innan jag bytte till 80-200an. Visst bilden blev bra (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2465454.htm?set=mp), men det var ändå smått irriterande och hunden blev snabbt trött på allt springande ;) Focus hängde inte med utan la sig bakom... Men annars, om springbilder inte e aktuellt, så e 85an ett mkt trevligt objektiv :)

Har kikat på både 85an och 80-200an nu och blev faktiskt sugen på båda två! :p

Dock så lockar 85 f1.8 mer än 85 f1.4, framförallt beroende på priset då det vad jag kan se inte verkar vara några jätteskillnader i övrigt. 85 f1.8 verkar ju ruskigt prisvärd dessutom!
Tror 85an skulle passa bättre till porträttfotograferingen, men känner att jag skulle ha mer användning av 80-200an i övrigt, och den var ju inte fasligt dyr den heller!

Fler som har tips och idéer, så jag får ännu mer att fundera över? ;)

Sigma 50-150/2.8 tror jag skulle vara ett ypperligt "hundobjektiv".

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa detta själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto