Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jorgene

Aktiv medlem
Förutom Döden och Skatter, så är det väl få saker som är helt säkra, här i livet.

Det är dock förhållandevis säkert, att parodi och satir dyker upp i kölvattnet av att makthavare, kändisar och folk i ledande positioner gör bort sig, missbrukar förtroenden eller ljuger.

Väldigt förväntat, alltså.
Dessutom ganska träffsäkert och småelakt, precis som god satir bör vara.
 

krukvaext

Aktiv medlem
"Skulle det eventuellt bli en framtida utställning med de manipulerade lodjursbilderna, då kommer fotograferna till lodjuren också bli arvoderade. Detta är viktigt för mig! Oavsett vad nu andra skulle spekulera i."

He he. Skitsnack.

Men om det inte blir en utställning, så blir det alltså inga pengar för upphovsmännen av de bestulna bilderna. Inte för att det skulle bli det, hursomhelst.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
"Skulle det eventuellt bli en framtida utställning med de manipulerade lodjursbilderna, då kommer fotograferna till lodjuren också bli arvoderade. Detta är viktigt för mig! Oavsett vad nu andra skulle spekulera i."

He he. Skitsnack.

Men om det inte blir en utställning, så blir det alltså inga pengar för upphovsmännen av de bestulna bilderna. Inte för att det skulle bli det, hursomhelst.
Frågan för mig är vem och varför någon skulle bemöda sig att gå på en utställning av den uppdiktade lodjursfamiljen och andra bilder.
 

acke

Avslutat medlemskap
OK, jag kapitulerar för Herje!

Parodisk blogg eller inte; den följs nog mest av de som är intresserade och fascineras av den här frågan och förmodligen har sin åsikt klar.

Så för den stora massan, det vill säga de som för alltid kommer att förknippa lodjursbilder med klipp och klistra-teknik, gör det nog varken från eller till med en parodi.
Nu har jag läst igenom hela parodibloggen och ska villigt erkänna att jag var lite för snabb att döma ut den. :)

Satiren är ibland träffsäker och ändå mestadels oförarglig. Fick mig ett par goda skratt, framförallt när jag läste kommentarerna. Kan hålla med om detta är något Terje bör tåla, med fem veckors distans till hela affären.
 

Mesch

Aktiv medlem
hmm, undrar om den sidan är ett intrång i TH:s upphovsrätt. Det är ju ett uppenbart plagiat av hans hemsida.
Som jag har fösrstått lagen om upphovsrätt är även hemsidors utformning skyddad.

Petter ...
Sidan baseras på ett generellt tema som det länkas till från sidan, samma tema som Terje använder.

Det är med andra ord inget plagiat utan två bloggar av många med det temat.
 

j_s

Aktiv medlem
hmm, undrar om den sidan är ett intrång i TH:s upphovsrätt. Det är ju ett uppenbart plagiat av hans hemsida.
Som jag har fösrstått lagen om upphovsrätt är även hemsidors utformning skyddad.

Petter ...
Nu är det ju inte en hemsida utan en blogg, och den grafiska utformningen bygger på en mall (Andreas04) som är fri att använda.

Edit: Mesch hann före...
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
En sak jag för mitt liv inte kan begripa...

"Det finns till och med de som vill att jag ska sluta erbjuda expertgranskning av de bilder jag publicerar i bloggen – för att det är patetiskt! Jag är patetisk när jag vill redovisa, när jag vill visa fram bilder som ifrågasatts på olika sätt – för att visa att bilderna är äkta."

Hur i hela friden kan TH tro att någon skulle vara intresserad av att "expertgranska" bilder som TH själv har valt ut för granskning?

En liknelse skulle kunna vara att en redan dopingfälld friidrottare erbjöd sig att själv lämna in egenhändigt tagna urinprover för analys för att på något sätt bli rentvådd i efterhand. Det skulle WADA vara måttligt intresserade av.

Terje, en granskning blir seriös bara om expertgranskaren själv får välja fritt bland bilderna i ditt bildarkiv. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
 

Star2

Avslutat medlemskap
Malin H svarar återigen å T:s vägnar,
ang boken "Min plats i ljuset".

En kommentar den 3/10 i bloggen Bollnäs fotoklubb:
"Min plats i ljuset” innehåller huvudsakligen analoga bilder och de digitala bilderna som finns i boken är inte fejkade."
http://bollnas-fotoklubb.se/2011/09/05/terje-helleso-har-fuskat/

Som svar på ett inlägg:
"...Jag har själv ett signerat exemplar av hans bok ”Min plats i Ljuset”, och nu när jag sitter och bläddrar i den finns det bilder där jag ställer mig frågan; ”Är denna också fejkat?”..."

Anm: det finns även anledning för bokägaren att fråga sig vilka TEXTER som är falska...

Det kan tyckas märkligt att hennes tillit för honom är så orubbat att hon FORTSÄTTER urholka sin egen trovärdighet genom att hantera HANS skit och hans bedrägeri, något som han istället borde göra själv.
Det agerandet har ju slagit tillbaka på henne flera gånger tidigare:
som när hon ljög att hon sett mårdhunden i hans kamera,
och när hon sa att det bara handlar om ett "fåtal" fejkade lodjursbilder (när det visade sig vara uppåt hundra).

Om jag vore naiv så skulle jag undra "Lär hon sig aldrig"
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Det här är precis så långt som Terje kan tänka att sträcka sig när det gäller granskning.
Att han vill behålla kontrollen är lika tydligt som att han förstår att det är hans enda sätt att begränsa avslöjandet av fusket vilket med all sannolikhet är klart mera vidsträckt än vad han hittills "erkänt".

Han trodde nog att han skulle klara av att fortsättningsvis lura läsarna genom att spela offer och fortsätta dra valser men se den gubben går inte.



En sak jag för mitt liv inte kan begripa...

"Det finns till och med de som vill att jag ska sluta erbjuda expertgranskning av de bilder jag publicerar i bloggen – för att det är patetiskt! Jag är patetisk när jag vill redovisa, när jag vill visa fram bilder som ifrågasatts på olika sätt – för att visa att bilderna är äkta."

Hur i hela friden kan TH tro att någon skulle vara intresserad av att "expertgranska" bilder som TH själv har valt ut för granskning?

En liknelse skulle kunna vara att en redan dopingfälld friidrottare erbjöd sig att själv lämna in egenhändigt tagna urinprover för analys för att på något sätt bli rentvådd i efterhand. Det skulle WADA vara måttligt intresserade av.

Terje, en granskning blir seriös bara om expertgranskaren själv får välja fritt bland bilderna i ditt bildarkiv. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Visst. De bilder som han ignorerar och väljer att inte lägga upp är solklart fake. Året-vargen, fake. 2007-vargen, fake. Et cetera, et cetera.
 

Maud

Aktiv medlem
Satiren är ibland träffsäker och ändå mestadels oförarglig. Fick mig ett par goda skratt, framförallt när jag läste kommentarerna. Kan hålla med om detta är något Terje bör tåla, med fem veckors distans till hela affären.
Ja, satir är ju ett urgammalt litterärt grepp, varför skulle inte Terje Hellesö tåla det? Denna är ju dessutom väldigt roande och träffar mitt i prick. Kommentarerna är skrivna på samma ofattbart triviala sätt som de tidigare, som fick TH att se sig som ”kungen av skogen”. Jag blir nyfiken på författaren/författarna, vilka skrivbegåvningar!
 

acke

Avslutat medlemskap
Mer citat från THs blogg:

Däremot vet jag att jag inte tagit emot en enda krona för någon manipulerad lodjursbild! Och bilderna publicerades i min blogg. Publicering i Jönköpingsposten, Natur & Foto och Camera Natura är ej arvoderade.

Terje, du borde förstå att det är tämligen ointressant huruvida du fått arvode för bilderna. Det enda intressanta är ju om du själv har betalat marknadsmässigt arvode till de fotografer vars lodjursbilder du har använt. Det säger du inte ett knyst om.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
oktober 9, 2011
"Jag kommer ta en paus här i bloggen för att samla tankarna, men också för att fokusera på annat."

Nytt inlägg oktober 10, 2011

....Han vet ju inte vilket ben han skall stå på. Kontrollbehovet är alldeles för stort. TH kommer att följa denna tråden och även satirbloggen i detalj.

Enligt honom har han ju fått väldigt attraktiva erbjudanden... varför inte lägga energin på dem om de fanns?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Mer citat från THs blogg:

Däremot vet jag att jag inte tagit emot en enda krona för någon manipulerad lodjursbild! Och bilderna publicerades i min blogg. Publicering i Jönköpingsposten, Natur & Foto och Camera Natura är ej arvoderade.

Terje, du borde förstå att det är tämligen ointressant huruvida du fått arvode för bilderna. Det enda intressanta är ju om du själv har betalat marknadsmässigt arvode till de fotografer vars lodjursbilder du har använt. Det säger du inte ett knyst om.
Det där med pengar för t ex lodjursbilderna är ju också svårt. Han har ju haft föreläsningar och föredrag om lodjursbilderna. Är detta helt gratisarbete då? Tvivlar på det när man ser hur Terje försöker krama kronor ur allt som går.

Att han sedan kör ett synonym med lodjursbilder och manipulation är så avigt. Han började ju 4-5 år innan det där att manipulera. Jo tack, den där mannen är så fullproppad så det rinner skit ur munnen på honom.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
oktober 9, 2011
"Jag kommer ta en paus här i bloggen för att samla tankarna, men också för att fokusera på annat."

Nytt inlägg oktober 10, 2011

....Han vet ju inte vilket ben han skall stå på. Kontrollbehovet är alldeles för stort. TH kommer att följa denna tråden och även satirbloggen i detalj.

Enligt honom har han ju fått väldigt attraktiva erbjudanden... varför inte lägga energin på dem om de fanns?
Reagerade också över det svängande humöret i bloggen. Men det är väl så, ena dagen ångerfull och halvvägs på väg till någon form av kors. Andra dagen är han bara arg på alla och allt, gnäller om diverse expertgranskningar.

Det är rätt tydligt genomskådat nu. Han beter sig som väntat. Han nämner ett par saker då han vill få läsarna att tro vissa saker om honom.

T ex:

Utställningar av lodjursbilder. Detta för att peka finger i ögat och säga "Jag kan minsann fortfarande, inget kan sänka mig".

Mentorskap: Att han fortfarande skulle vara efterfrågad, att bara vi är vilseledda och avundsjuka.

Kurser..
Förfrågningar.
300x antal positiva brev <- skaran som älskar honom är fortfarande större än den som hatar....

Allt detta är ju givetvis skitsnack. Att han är världsmästare på att leva i fablernas värld har nog inte gått någon obemärkt förbi. Det är ju det enda han kan, så det är bara att fortsätta in i det oändliga.

Rent tragisk om jag skall vara ärlig.
 

acke

Avslutat medlemskap
Mer från TH-bloggen:

"Jag var inte den första naturfotografen som ”klippte-och-klistrade”, möjligen blir jag heller inte den sista. Runt på olika hemsidor och bloggar är det många fantastiska naturbilder som försvunnit eller avpublicerats, bara nu under den senaste månaden. Jag undrar givetvis då varför. Är det för att dölja något, eller kanske rent av för att undvika att själv bli offer för en storm av spekulationer."

Terje, var på nätet fanns alla dessa naturbilder som försvunnit eller avpublicerats? Du säger att det var många. Då borde du kunna ge åtminstone några exempel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS