Annons

Lokaltidning tar bilder från "hemsidorna"

Produkter
(logga in för att koppla)
I detta fall är det en bild på förstasidan, och en annan bild vid artikeln.

Bilden på förstasidan har även använts vid webpubliceringen.

Två bilder, tre publiceringar.

Om det är två olika bilder publicerade totalt 3 gånger till samma artikel, så är det en försäljning av 2 bilder"publicering" så då ska priset vara 2*758:- + moms om du är f-skatte registrerad

web och tryck är en och samma publicering om det rör sig om samma bild och artikel så att säga

sedan spelar det ingen roll om det är första eller sista sidan i tidningen
 
Märkligt att man måste ha så exakt koll på avtal mellan TU och BLF för att kunna ställa villkor som uppfattas som skäliga mot en motpart som bryter mot lagen.
 
Märkligt att man måste ha så exakt koll på avtal mellan TU och BLF för att kunna ställa villkor som uppfattas som skäliga mot en motpart som bryter mot lagen.

Du kan förstås ställa vilka krav du vill men om du vill öka sannolikheten för att motparten accepterar dem är det bra att du håller dig till den praxis som gäller.

Ställer du ett krav som motparten tycker är taget ur luften så kommer de (eller deras jurister) bestrida det och ni kanske måste ses i rätten. Om ditt krav är väl förankrat kommer de förhoppningsvis få rådet av sina jurister att betala utan knot.
 
Senast ändrad:
...
Ställer du ett krav som motparten tycker är taget ur luften så kommer de (eller deras jurister) bestrida det och ni kanske måste ses i rätten. Om ditt krav är väl förankrat kommer de förhoppningsvis få rådet av sina jurister att betala utan knot.

Givetvis är det så, men hur väl förankrat skall det vara? Det verkar vara en allmän uppfattning att SFF inte duger, och att avtalet BLF-TU är vad som gäller, men hur får man tillräcklig inblick i detta avtal för att kunna ställa ett förankrat krav?
 
Om det är två olika bilder publicerade totalt 3 gånger till samma artikel, så är det en försäljning av 2 bilder"publicering" så då ska priset vara 2*758:- + moms om du är f-skatte registrerad
Hur kan en fotograf överleva med dessa priser? Utrustningskostnader, tid för transport, evenemang, efterbehandling, och sedan kanske sälja två eller tre bilder ...
 
Hur kan en fotograf överleva med dessa priser? Utrustningskostnader, tid för transport, evenemang, efterbehandling, och sedan kanske sälja två eller tre bilder ...

Precis min undran också. Jämför med andra yrkesgrupper som säljer tjänster. Jag tycker att en rimlig timpenning börjar på 750,- för kvalificerat arbete, och då med en debiteringsgrad på runt 80%. Plus omkostnader.
 
Om det är två olika bilder publicerade totalt 3 gånger till samma artikel, så är det en försäljning av 2 bilder"publicering" så då ska priset vara 2*758:- + moms om du är f-skatte registrerad

web och tryck är en och samma publicering om det rör sig om samma bild och artikel så att säga

sedan spelar det ingen roll om det är första eller sista sidan i tidningen

Glöm inte x2 för olovlig publicering.
 
För övrigt tror jag faktiskt att timarvodet i BLF-TU-avtalet ligger runt 750 kr. Även om det inte har något med trådens ämne att göra. (Dock är det nog få frilansare som räknar med att kunna debitera 80 procent av sin arbetstid. 60 procent skulle anses väldigt bra.)
 
Det skulle ge en månadslön på i runda slängar 60000 kr. Helt okej. ;-)

Det är ju kul med ytterligheterna... Jag kan ju säga att inte ens arbete utöver avtal på helgen debiteras med dylikt belopp per timme i vårt fastighetsskötselavtal. Det är först om vi lastar på traktor också som vi rusat förbi den timdebiteringen. Utöver avtal på ordinarie arbetstid utan traktor rör sig snarare om hälften...
 
till ämnet...

För att återgå till ämnet:

Undrar varför inte tidningen tar sina texter "frän hemsidan" också?

Med ungefär denna motivering:

Normalt går det till så att vi har en egen skribent, annars brukar layoutaren alltid få ta texter från hemsidorna om han/vi inte hinner. Det har aldrig varit ngt problem och det trodde jag naturligtvis att det inte var nu heller. Normalt köper vi alltså inga texter.

Jämför med chefredaktörens ordagranna citat:

"Normalt går det till så att vi har en egen fotograf, annars brukar sportjournalisten alltid få ta bilder från hemsidorna om han/vi inte hinner vara på plats. Det har aldrig varit ngt problem och det trodde jag naturligtvis att det inte var nu heller. Normalt köper vi alltså inga bilder."
 
Besökte en fotobutik idag. Normalt går det till så att jag betalar min utrustning själv, annars brukar jag ta prylarna från butikshyllorna om jag inte hinner. Det har aldrig varit ngt problem och det trodde jag naturligtvis att det inte var nu heller. Normalt köper jag alltså inga prylar.
 
ANNONS