Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-200 Zoomfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Köpte ett begagnat 18-200-objektiv, och blev förvånad över hur lite det zoomade. Men det kan vara jag som tänker fel...

Skillnaden mellan 100 och 200 mm är inte speciellt stor alls.
Borde inte 200 mm ge dubbelt så stor zoom som 100 mm?

Dvs, om jag har zoomat på en gatskylt på 100 mm. Skylten täcker då halva bilden. Borde inte skylten täcka hela bilden vid 200 mm?

Eller funkar det inte så?

I verkligheten går zoomar sällan upp till den angivna brännvidden, en 18-200 kanske kommer upp till 180-190 eller något liknande, nu har jag inte precisa värden just för den men generellt brukar det vara så. Vid närgränsen kan den verkliga brännvidden vara ännu kortare. /FW

Det här var lite skoj:
The wife of a photographer couple I know hates having her photo taken. She knows her husband's 70-200 Canon can't focus closer than five feet, so she stays inside that range. If my pal had one of these 18 - 200s he'd be able to get all sorts of embarrassing shots of her making faces at him thinking he can't focus!

:)

ANNONS
Götaplatsens Foto