Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!
Behöver hjälp att välja företag, butik för scanning av diabilder. Har kollat på nätet och det finns flera företag och där med olika prisklasser.
Hur skall jag välja bäst, vill helst scanna bildrna så bra som möjligt sparade i TIFF eller något annat format som inte förstör.
DiaDirekt, Diamagasinet, Crimson, andand osv.
Har någon erfarenhet av användning av företag, butik så får ni gärna hjälpa mig.

Hälsningar
Per

Dia Dia scanning

Hej!
Ingen som lämnat dia för scanning eller ni vågar inte erkänna att ni inte gör det själva.
Det måste finnas någon som provat hoppas på hjälp.

/Per

Då du inte verkar få napp på frågan, så föreslår jag att du testar dina nämnda ställen med att skicka några få dior till varje ställe, innan du chansar på att lämna in hundratals till samma ställe. Välj ut några "svåra".

Har med funderat på detta, dom två första tar ju 5kr per bild men där ser jag inte vilken upplösning bilderna produceras i. Det jag vet är att Crimson inte scannar utan fotar av neg/dia och kan därför leverera olika upplösningar och har bra koll på sakerna. Det finns en video som moderskeppet gjort hos Crimson om just deras metod att överföra neg/dia till digitalt. Och i den videon går dom igenom arbetsmomenten ganska ingående och ger ett förtroendegivande intryck, Hittar inte videon just nu men återkommer. Dom andra två vet jag inget om men, gör det som sagts och testa alla tre. Är det många som dia du ska ha hjälp med?

Michael

Pågående

Då du inte verkar få napp på frågan, så föreslår jag att du testar dina nämnda ställen med att skicka några få dior till varje ställe, innan du chansar på att lämna in hundratals till samma ställe. Välj ut några "svåra".

Det är under utredning så jag kan svara själv med tiden.

Men hjälp vill jag ha ändå, upplösning, pixlar, format osv. vad skall jag välja.

/Per

Video

Har med funderat på detta, dom två första tar ju 5kr per bild men där ser jag inte vilken upplösning bilderna produceras i. Det jag vet är att Crimson inte scannar utan fotar av neg/dia och kan därför leverera olika upplösningar och har bra koll på sakerna. Det finns en video som moderskeppet gjort hos Crimson om just deras metod att överföra neg/dia till digitalt. Och i den videon går dom igenom arbetsmomenten ganska ingående och ger ett förtroendegivande intryck, Hittar inte videon just nu men återkommer. Dom andra två vet jag inget om men, gör det som sagts och testa alla tre. Är det många som dia du ska ha hjälp med?

Michael

Jag har kollat videon och förstår hur det går till. Jag vill veta om någon har testat någon av de företag, butiker som finns på nätet. Själv är jag mitt i testet så vi får se hur det blir.

/Per

Michael

Jag har provat fota dia som Crimson och tycker det funkar riktigt bra. Utrustningen är inte så dyr och kan användas till annat också.

Tystnad

Hej igen!

Det måste finnas någon på detta forum som har skickat dia för scanning till något företag. Det kan ju inte bara vara bäst i klassen som gör allt själv som läser och skriver här.
Hoppas på hjälp med mitt problem.

/Per

Hej igen!

Det måste finnas någon på detta forum som har skickat dia för scanning till något företag. Det kan ju inte bara vara bäst i klassen som gör allt själv som läser och skriver här.
Hoppas på hjälp med mitt problem.

/Per

Vet att Du inte vill ha svar från någon som skannat hemma men jag vill ändå berätta att bilder som suttit i ramar 20 -30 år måste brytas isär för att bara skanna filmen. Det är så mycket beläggning på dem på alla glassidor att bilderna blir riktigt dåliga.

För arbete

Vet att Du inte vill ha svar från någon som skannat hemma men jag vill ändå berätta att bilder som suttit i ramar 20 -30 år måste brytas isär för att bara skanna filmen. Det är så mycket beläggning på dem på alla glassidor att bilderna blir riktigt dåliga.

Hej och tack för tipset, jag har byt alla glasdia till glaslösa ramar.

/Per

Jag har inte heller lejt ut skanningen så jag kan inte rekommendera någon särskild. När man tänker efter så är 10-12 kr st, som jag sett vissa ta för skanning, ganska rimligt. Förutsatt att resultatet blir minst lika bra som när du gör det själv.
Om vi säger att du tjänar c:a 200 kr i timmen på jobbet och man skannar själv 20 bilder i timmen när det flyter. Då är inte kostnad för utrustningen inräknad.
Man borde kunna få någon provbild skannad innan man lämnar in hela samlingen.
Hör gärna av dig sedan om hur det gick, för du verkar ju vara den första som lejer ut jobbet :)

Resultat

Man borde kunna få någon provbild skannad innan man lämnar in hela samlingen.
Hör gärna av dig sedan om hur det gick, för du verkar ju vara den första som lejer ut jobbet :)

Hej!
Jag kommer att redovisa resultatet efter att skickat tio dia till olika företag för scanning. Det tar lite tid ca: 7 - 10 dagar per företag inkl. postgång så räkna med 2 månader innan resultatet kommer.
Jag måste ju vara den enda på fotosidan som du säger. Jag erkänner mitt brott vågar att lämnar bort jobbet med att scanna dia.
Vi får se det finns kanske fler som kommer krypande senare.

/Per

Hej!
Jag kommer att redovisa resultatet efter att skickat tio dia till olika företag för scanning. Det tar lite tid ca: 7 - 10 dagar per företag inkl. postgång så räkna med 2 månader innan resultatet kommer.
Jag måste ju vara den enda på fotosidan som du säger. Jag erkänner mitt brott vågar att lämnar bort jobbet med att scanna dia.

/Per

Jag hade 11 - 12 000 st. Tyckte det var för mycket pengar. Dessutom fick jag tillfälle att beskära dem som jag ville.

Hej!

/Per

Hej!

Jag letar också efter det bästa stället att lämna in diabilder till. Jag är inte intresserad av att lämna in 10 000 bilder utan bara några få utvalda - letar därför efter ett ställe som ger högsta kvalitet (upplösning, färgåtergivning m.m), även om det kostar mer (upp till en gräns).

Crimson erbjuder "high-end skanning" av bla diabilder (från 270 per bild), är det någon som provat detta? Hur blir resultatet i jämförelse med deras "digitaliserings" alternativ som är betydligt billigare?

Alla tips uppskattas!

Alex

Hej!

Jag letar också efter det bästa stället att lämna in diabilder till. Jag är inte intresserad av att lämna in 10 000 bilder utan bara några få utvalda - letar därför efter ett ställe som ger högsta kvalitet (upplösning, färgåtergivning m.m), även om det kostar mer (upp till en gräns).

Crimson erbjuder "high-end skanning" av bla diabilder (från 270 per bild), är det någon som provat detta? Hur blir resultatet i jämförelse med deras "digitaliserings" alternativ som är betydligt billigare?

Alla tips uppskattas!

Alex

Prova oss: http://www.proimages.se/scanningar/

Hej!
Behöver hjälp att välja företag, butik för scanning av diabilder. Har kollat på nätet och det finns flera företag och där med olika prisklasser.
Hur skall jag välja bäst, vill helst scanna bildrna så bra som möjligt sparade i TIFF eller något annat format som inte förstör.
DiaDirekt, Diamagasinet, Crimson, andand osv.
Har någon erfarenhet av användning av företag, butik så får ni gärna hjälpa mig.

Hälsningar
Per

Alla etablerade företag såsom Crimson eller Odenlab gör det,men jag kan rekommendera "En bra bild" Rolf Berntzen i Torsby.,en firma av privat karaktär som gör ett ett jättebra jobb. och definitivt billigare än ovan först nämnda.Berntzen kan troligen du hitta i annonser under jobb,annars sök på nätet.

ANNONS
Götaplatsens Foto