Annons

Makroobjektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Morsan51

Avslutat medlemskap
Hjälp en stackars förvirrad morsa! Min dotter har en Canon EOS 1100D. Hon vill fota småkryp, och önskar sig hett ett objektiv till detta. Perfekt julklapp - om jag hade haft en aning om vad jag ska köpa...jag kan nada om detta..kan nån vänlig människa ge mig tips på vad jag ska ha? Är det möjligt att hitta nåt under ett par tusen?? Tacksam för goda råd, gärna länkar!!

Tamron 90/2,8 eller

lite dyrare men bätte för småkryp pga den längre brännvidden- Sigma 150/2,8

Bägge finns på begagnadmarknaden.

Gå till http://www.cyberphoto.se/
klicka i Canon
klicka i macro

Nu ser du alla macro som funkar till Canon med autofokus.
Från 50mm upp till 180 mm.

Vill man plåta insekter är det fördel med en längre brännvidd. Man behöver inte gå lika nära.

Tycker man att det är för dyrt med nytt så kan man leta efter modellerna begagnade.

En sak kan vara bra att veta, det finns inga dåliga macroobjektiv.
Det intressanta är vilken brännvidd man är intresserad av.

OBS! OBS! OBS!
Själva grejen med ett macroobjektiv är att det har lite kortare närgräns (=hur nära kameran/objektivet man kan få skärpa) än normalt på given brännvidd. "Riktig" macro brukar av de flesta avses vara ett objektiv med en avbildningsskala på minst 1:1. Det vill säga att ett föremål fotat så nära kameran som möjligt avbildas lika stort på kamerans sensor som det är i verkligheten.
En del kameratillverkare brukar slänga in ett "macro" i namnet om det bara har lite bättre närgräns än de flesta objektiv. Ibland med en avbildningsskala av bara 1:2 eller ännu sämre. Så om din dotter vill komma nära insekterna rekommenderar jag dig att istället för att fastna för "macro" i objektivets namn titta i specifikationerna på objektivet att det har en avblidningsskala på minst 1:1.

Lycka till.
/Jerry.

PS. Det finns även macrolinser man kan skruva på vanliga objektiv man redan har. Det ger inte riktigt samma goda optiska egenskaper som ett dedikerat macroobjektiv, men det duger långt och kan vara en billig ingång till macrofotande för den som är i prova-på tagen. DS.

PS2. Även jag har haft Tamron 90mm 2,8 som det hänvisas till ovan och kan skriva under på att det är ett utmärkt macroobjektiv som även duger gott som riktigt skarpt kort tele vid vanligt fotande. DS.

Kan inte detta fungera för din dotter till att börja med?
Kanske någon kan svara på om det är bra eller totalt skräp.

Mvh Jimmy
http://www.tradera.com/macro-makrot...d-60d-450d-500d-550d-auktion_341692_143111494

De mellanringarna för inte över någon information mellan objektivet och kameran. Det för med sig olägenheter som försvårar fotograferingen, speciellt om man har ett objektiv utan bländarring, som de flesta moderna objektiv saknar. Det finns olika workarounds, men de underlättar direkt inte fotograferingen, bla får man försöka ställa skärpan i nedbländat läge så gott det går med en förmörkad sökartbild och förstorat skärpedjup. Då är nog billiga närbildslinser i ett set från Kaffebrus en betydligt smidigare lösning, som inte alls ger så dåligt resultat och all automatik fungerar. Kanske duger för en 11-åring.

ANNONS