Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

sniper1

Medlem
Vill uppdatera firmware i min 5D2, men upptäckte precis att det inte går att skriva till CF-kortet via USB när det sitter i kameran.

Ska det vara så?

Har windoze 7 64-bits.

Har även provat med en 50D och en A70, samma sak, kan inte skriva till CF kortet.

Vill uppdatera firmware i min 5D2, men upptäckte precis att det inte går att skriva till CF-kortet via USB när det sitter i kameran.

Ska det vara så?

Har windoze 7 64-bits.

Har även provat med en 50D och en A70, samma sak, kan inte skriva till CF kortet.

Hej !

Ska och ska, det låter väldigt rimligt att det inte går att skriva till kortet
utifrån när det sitter i kameran, se inte kameran som en kortläsare, eller
som nån sort hårddisk.

Använd nån sorts separat kortläsare för att skriva till kortet.

//MW

Hej !

Ska och ska, det låter väldigt rimligt att det inte går att skriva till kortet
utifrån när det sitter i kameran, se inte kameran som en kortläsare, eller
som nån sort hårddisk.

Använd nån sorts separat kortläsare för att skriva till kortet.

//MW

Har för mig att det har gått tidigare, jag kanske minns fel.
Tycker det verkar rimligt att man kan skriva till kortet via usb, det är ju precis vad man gör med en minneskortsläsare(den har också usb).
Kortet dyker upp som en disk i windoze, kan läsa från den och radera filer, men inte skriva.

Blir väl till att köpa en läsare ändå..... :(

Har för mig att det har gått tidigare, jag kanske minns fel.
Tycker det verkar rimligt att man kan skriva till kortet via usb, det är ju precis vad man gör med en minneskortsläsare(den har också usb).
Kortet dyker upp som en disk i windoze, kan läsa från den och radera filer, men inte skriva.

Blir väl till att köpa en läsare ändå..... :(

Jag använder en från biltema, iofs usb2 med datorn är inte snabbare och den funkar på
alla sätt bra. ( ca 110kr)

Använd helst INTE kortläsare för CF-kort med kort eller obefintlig styrning av kortet, det blir
väldigt lätt att man böjer och vickar på kortet och plötsligt har ett stift i läsaren blivit snett
eller rejält böjt så det kroknar nästa gång.

Har man sen otur så går stiftet av, föjer med till kamerans fack och böjer ett
stft där .......... Inte kul.

//MW

Hysteri/övertro !

Det går att ladda upp med EOS utility! Tack.

Där sparade man x kronor på en kortläsare. :)

HiHi. Läser gång på gång : skaffa dej en separat kortläsare.
Vaffödådå !?
Tester visar att kamera till dator är näst snabbast av dom vanligaste varianterna av uppkopplingar mellan dator - kamera.
De snabbaste är en kortläsare med FW 800 eller USB3 å de är ju inte så lätt att skaffa/ordna!
De slöaste kopplingarna är kortläsare (USB2) till dator. Sen kommer kamera - dator. Varför då dessa råd att skaffa sej en separat läsare ????
Just en reflektion.

ThomasR

HiHi. Läser gång på gång : skaffa dej en separat kortläsare.
Vaffödådå !?
Tester visar att kamera till dator är näst snabbast av dom vanligaste varianterna av uppkopplingar mellan dator - kamera.
De snabbaste är en kortläsare med FW 800 eller USB3 å de är ju inte så lätt att skaffa/ordna!
De slöaste kopplingarna är kortläsare (USB2) till dator. Sen kommer kamera - dator. Varför då dessa råd att skaffa sej en separat läsare ????
Just en reflektion.

ThomasR

Hej !

Jovisst, det är ju valfritt, jag tycker det är smidigare med en liten läsare än med ett
stort kamerahus.

//MW

Hej !

Jovisst, det är ju valfritt, jag tycker det är smidigare med en liten läsare än med ett
stort kamerahus.

//MW

Är de verkligen smidigare att plocka ut kortet, sticka in de i läsaren, (få sämre överföringstid) plocka ut kortet å stoppa tillbaka kortet i kameran ? I stället för att stoppa USB kabeln i kameran med bättre överföringshastighet ??

ThomasR

Är de verkligen smidigare att plocka ut kortet, sticka in de i läsaren, (få sämre överföringstid) plocka ut kortet å stoppa tillbaka kortet i kameran ? I stället för att stoppa USB kabeln i kameran med bättre överföringshastighet ??

ThomasR

Ptja, i mitt fall så är mina billiga kortläsare _markant_ snabbare än mina D700-hus. Lägg till det att jag oftast har en 5-6 kort efter ett jobb, och hellre bara sätter i samtliga kort i varsin läsare och låter importen sköta sig själv. Lägg till det att jag inte vill drälla med kameran på mitt skrivbord. Där faller direkt-från-kameran för mig.

Sen kan man ju som passus nämna att exflickvännen har en D300s... där tog batteriet slut innan hon tömt sina 2x32GB-kort i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto