Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a33 eller a35

Produkter
(logga in för att koppla)

Smörgåsmannen

Aktiv medlem
Hejsan!

Imorgon är det "den stor dagen" - dags att åka och kika på kameran (kamerorna), De jag ställt in siktet på är Sony a33, respektive a35, båda med vissa, små skillnader och jag skulle behöva svar från er om dessa kan vara värda de extra 500 kronorna för en person med riktigt tight budget. Jag har gjort en lite liknande tråd, men nu är det inte riktigt lika tekniskt, utan bara små, små skillnader som kanske betyder mycket mer än jag tror. Det vet ni bättre.

http://snapsort.com/compare/Sony-SLT-A35-vs-Sony_SLT-A33

Där står skillnaderna. Mitt huvudsyfte är att filma med kameran, så vissa saker kan spela mer och mindre roll. A33 kan jag få för 4500, medan a35 kostar ganska precis 5000. Den vinklingsbara skärmen på den först nämnda är till stor fördel om man ska filma. Men om a35:ans fördelar är så övervägande, bildmässigt, då kanske man ska omvärdera lite.

Tack så mycket för alla svar hittills, och jag hoppas det finns någon som kan flika in med lite tips här också!

Mvh Henrik

Jag står också i valet och kvalet mellan A33 och A35. (till min dotter) Inte pga. prisskillnaden utan för att vridbara skärmen fattas på A35. Ni som har vridbar skärm, känner ni att det är en avgörande faktor eller klarar man sig bra med fast skärm? Jag tänker på vid filmning, makrofoto, höftskott och självporträtt.

Jag står också i valet och kvalet mellan A33 och A35. (till min dotter) Inte pga. prisskillnaden utan för att vridbara skärmen fattas på A35. Ni som har vridbar skärm, känner ni att det är en avgörande faktor eller klarar man sig bra med fast skärm? Jag tänker på vid filmning, makrofoto, höftskott och självporträtt.

När Foto testade A33 så var det problem med AFen, den hade problem att hitta fokus ibland, annars var upplösning mycket hög tror den låg över 2500 linjer, när Foto gör sin speciella test.

A55an var på det hela taget en bättre kamera, mera lyckad så att säga, synd att A35 inte fick samma vridbara monitor, du nämner flera bra möjligheter med vridbart, endast fantasin sätter begränsningar vad man kan göra. Den gode Mats har visat på många fina exempel hur man kan använda monitorn.

Lite synd bara att A33 inte blev lika bra som dom övriga, nu är det mycket möjligt att det var dom första serierna av A33 som var mindre bra, jag vet inte om AFens säkerhet har rättats till med senare leveranser.

Skall dottern ha kamera under fler år så skulle jag satsa på nya sensorn 16Mp som sitter i A55. A33ans sensor bygger på äldre system som tex A550 hade. Men som sagt senare lev av A33 kanske är bättre, någon som vet.

Är inte AF-sensorn samma i A33 och A55? Båda står ju specade som 15 punkter med 3 korslagda. Då borde väl inte AF-prestandan skilja tycker jag.

Är inte AF-sensorn samma i A33 och A55? Båda står ju specade som 15 punkter med 3 korslagda. Då borde väl inte AF-prestandan skilja tycker jag.

Stämmer bra vad gäller korspunkter och så, men själva sensorn är inte den samma, A55 har den senaste moderna som också sitter i D7000 och Pentax K5 och även A580.

A33 har för övrigt mycket snabb AF men den skall hitta fokus också, minn uppfattning är att A55 blev bättre ihopskruvad så att säga.

Min uppfattning bygger på vad jag tycker mig kunna sammanställt av alla olika tester ute på nätet, betyder inte att det är någon 100% sanning, kan också skilja lite mellan samma modeller inte ovanligt att det gör så.

Vänl./Bengt.

Senast ändrad:
16 mp sensorn har ju sin stora fördel när det kommer till högt iso. Jag blir förvånad varje gång jag skjuter med iso 1600 och ändå lyckas få riktigt bra bilder. På min gamla alpha 100 så kunde jag inte få användbara bilder på iso 400.

Jag har dock aldrig testad 14 mp sensorn så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är mellan dessa men nligt de tester jag läst så ska den vara ganksa stor.

Om man bara fotar/filmar med iso 100-400 så tror jag inte skillnaden är särskilt stor.

Stämmer bra vad gäller korspunkter och så, men själva sensorn är inte den samma, A55 har den senaste moderna som också sitter i D7000 och Pentax K5 och även A580.

A33 har för övrigt mycket snabb AF men den skall hitta fokus också, minn uppfattning är att A55 blev bättre ihopskruvad så att säga.

Min uppfattning bygger på vad jag tycker mig kunna sammanställt av alla olika tester ute på nätet, betyder inte att det är någon 100% sanning, kan också skilja lite mellan samma modeller inte ovanligt att det gör så.

Vänl./Bengt.

Nu rör du väl till det en aning....det är exakt samma AF-system i A33/55 och dom presterar lika bra så påvisar ett test något annat så rör det sig med all säkerhet om AF-relaterar fel som tex felkalibrerat objektiv eller kamera.
Att det sen är olika bild-sensorer i modellerna är inget som påverkar hur AF:en presterar....A55an är inte heller bättre ihopskruvad då A33an bara är en "bantad"(lägre specad) version av A55 och med annan bild-sensor...i övrigt identiska.

Personligen hade jag valt A55an av dom tre(A33,A35 och A55) modellerna som nämns i tråden....vinklingsbar skärm är väldigt användbart i många situationer och är något man kan ha stor nytta av.

Nu rör du väl till det en aning....det är exakt samma AF-system i A33/55 och dom presterar lika bra så påvisar ett test något annat så rör det sig med all säkerhet om AF-relaterar fel som tex felkalibrerat objektiv eller kamera.
Att det sen är olika bild-sensorer i modellerna är inget som påverkar hur AF:en presterar....A55an är inte heller bättre ihopskruvad då A33an bara är en "bantad"(lägre specad) version av A55 och med annan bild-sensor...i övrigt identiska.

Personligen hade jag valt A55an av dom tre(A33,A35 och A55) modellerna som nämns i tråden....vinklingsbar skärm är väldigt användbart i många situationer och är något man kan ha stor nytta av.

Jag rör inte till någonting, Har inte skrivit att A33 och A55 har olika AF-system. A33 har en 14Mp-sensor och A55 har den nyare 16Mp. Kan inte se annat än att 14Mp-sensorn är mycket lik den som A550 hade och som första Nexarna fick, sensorn är alltså av lite äldre typ.

Om du minns den omtalade RR-testen när D90 fick kritik, så fans ju fördelen med den testen, att man hämtade D90 med följande optik direkt från affären. Exakt så som kunder köper en kamera. och tydlingen var inte just det objektivet riktigt bra.

Jag skrev också att det kan skilja mellan modeller precis som det tydlingen gjorde med D90 vid RR-testet. Mitt val skulle också vara A55.

Senast ändrad:

Om man väljer mellan A33 och A35, säger du då att man borde välja A33 för skärmens skull på bekostnad av sensorn?

Jag rör inte till någonting, Har inte skrivit att A33 och A55 har olika AF-system. A33 har en 14Mp-sensor och A55 har den nyare 16Mp. Kan inte se annat än att 14Mp-sensorn är mycket lik den som A550 hade och som första Nexarna fick, sensorn är alltså av lite äldre typ.

Om du minns den omtalade RR-testen när D90 fick kritik, så fans ju fördelen med den testen, att man hämtade D90 med följande optik direkt från affären. Exakt så som kunder köper en kamera. och tydlingen var inte just det objektivet riktigt bra.

Jag skrev också att det kan skilja mellan modeller precis som det tydlingen gjorde med D90 vid RR-testet. Mitt val skulle också vara A55.

Du skrev tidigare:

"När Foto testade A33 så var det problem med AFen, den hade problem att hitta fokus ibland"

"Lite synd bara att A33 inte blev lika bra som dom övriga, nu är det mycket möjligt att det var dom första serierna av A33 som var mindre bra, jag vet inte om AFens säkerhet har rättats till med senare leveranser."

Senare frågade Magnus:

"Är inte AF-sensorn samma i A33 och A55? Båda står ju specade som 15 punkter med 3 korslagda. Då borde väl inte AF-prestandan skilja tycker jag."

och du svarade då:

"Stämmer bra vad gäller korspunkter och så, men själva sensorn är inte den samma, A55 har den senaste moderna som också sitter i D7000 och Pentax K5 och även A580."

Nej själva sensorn är inte den samma men vad har det med AF:en o göra?? Därför tyckte jag du rörde till det en aning.

Ja 16MP-sensorn i A55an är bättre än 14Mp-sensorn som sitter i A33an...dock är inte A33 dålig utan mycket kamera med bra bildkvalité för pengarna.
A33 och A55 ska är precis lika bra när det gäller AF-prestandan om man nu inte fått ett deffekt/felaktigt objektiv eller en deffekt/felaktigt kamera.

Om man väljer mellan A33 och A35, säger du då att man borde välja A33 för skärmens skull på bekostnad av sensorn?

Personligen hade jag gått på den bättre sensorn/bildkvalitén(A35) om jag va tvungen till att välja mellan dessa två modeller.

Men som sagt den vinklingsbara skärmen är riktigt användbart i många situationer därför hade jag personligen hellre sparat ihop lite mer/lagt till lite pengar o köpt A55an istället.

Du skrev tidigare:

"När Foto testade A33 så var det problem med AFen, den hade problem att hitta fokus ibland"

"Lite synd bara att A33 inte blev lika bra som dom övriga, nu är det mycket möjligt att det var dom första serierna av A33 som var mindre bra, jag vet inte om AFens säkerhet har rättats till med senare leveranser."

Senare frågade Magnus:

"Är inte AF-sensorn samma i A33 och A55? Båda står ju specade som 15 punkter med 3 korslagda. Då borde väl inte AF-prestandan skilja tycker jag."

och du svarade då:

"Stämmer bra vad gäller korspunkter och så, men själva sensorn är inte den samma, A55 har den senaste moderna som också sitter i D7000 och Pentax K5 och även A580."

Nej själva sensorn är inte den samma men vad har det med AF:en o göra?? Därför tyckte jag du rörde till det en aning.

Ja 16MP-sensorn i A55an är bättre än 14Mp-sensorn som sitter i A33an...dock är inte A33 dålig utan mycket kamera med bra bildkvalité för pengarna.
A33 och A55 ska är precis lika bra när det gäller AF-prestandan om man nu inte fått ett deffekt/felaktigt objektiv eller en deffekt/felaktigt kamera.

Jag ville bara tillägga att Bildsensorn eller hur man skall uttrycka sig är annorlunda och har 16Mp om det nu innefattar andra elektroniska komponenter eller inte känner jag inte till. 16Mp sensorn har gjort braksucce hos många modeller, därför ville jag bara påtala det, om förmodlingen inte Grimmer hade koll på det. Men håller med att jag rörde ihop det en aning. skulle ha hållit isär AF-system och bildsensor snack.

En A35 är beställd nu från Cyberphoto. Jag tänkte som så att om hon vill ha A55 istället så kan hon ju alltid byta och lägga en slant emellan. En annan märklig sak med A35 är att i 7b/s-läget så kroppar den bilden 1,4x och det är ju lite beige. Å andra sidan så är det väl inte i det läget kameran kommer att vara i normalt.

Sitter fö. och väntar på att en A65 ska landa i min låda på jobbet. Jag var på elgiganten igår och klämde och kände på den och den verkar kanon. Sökaren är klart bättre men fortfarande inte riktigt lika skarp som tex på Nikon D7000. Däremot är den avsevärt mycket bättre än alla små "tunnelsökare" oavsett märke. Det som slog mig, förutom storleken, var att oskärpecirklarna visades mycket snyggare än i en billig OVF. Ska bli intressant med en 50mm F1.4 påmonterad. Ett tag var jag även inne på en begagnad A550 men jag rös när jag såg hur liten sökaren var. EVF:en är här för att stanna!

Tack för råd och dåd!

En A35 är beställd nu från Cyberphoto. Jag tänkte som så att om hon vill ha A55 istället så kan hon ju alltid byta och lägga en slant emellan. En annan märklig sak med A35 är att i 7b/s-läget så kroppar den bilden 1,4x och det är ju lite beige. Å andra sidan så är det väl inte i det läget kameran kommer att vara i normalt.

Sitter fö. och väntar på att en A65 ska landa i min låda på jobbet. Jag var på elgiganten igår och klämde och kände på den och den verkar kanon. Sökaren är klart bättre men fortfarande inte riktigt lika skarp som tex på Nikon D7000. Däremot är den avsevärt mycket bättre än alla små "tunnelsökare" oavsett märke. Det som slog mig, förutom storleken, var att oskärpecirklarna visades mycket snyggare än i en billig OVF. Ska bli intressant med en 50mm F1.4 påmonterad. Ett tag var jag även inne på en begagnad A550 men jag rös när jag såg hur liten sökaren var. EVF:en är här för att stanna!

Tack för råd och dåd!

Gratulerar till fina köp.

Gratulerar till fina köp.

Tack. Det lustiga är att ordern blev annullerad senare samma kväll. Jag fick ett mejl från Aspman där han erbjöd mig sin A55, och vips så blev mitt bryderi en ickefråga. Klart jag hoppade på den istället, då får jag/dottern sin vikbara skärm som jag tror hon kommer uppskatta mycket.
Nu ser jag fram emot att få fota tillsammans med henne!

Tack. Det lustiga är att ordern blev annullerad senare samma kväll. Jag fick ett mejl från Aspman där han erbjöd mig sin A55, och vips så blev mitt bryderi en ickefråga. Klart jag hoppade på den istället, då får jag/dottern sin vikbara skärm som jag tror hon kommer uppskatta mycket.
Nu ser jag fram emot att få fota tillsammans med henne!

Grattis igen. A55 fick en Gold Award hos kända Dpreview vilket inte är dåligt, Firmware till kameran förbättrade väl även battritiden om jag inte är felunderrättad.

Jag kom tyvärr inte över min A33:a då butiken inte kunde lova mig en sådan för det priset. Jag såg även att batteritiden hade fått väldigt hård kritik, så jag tänker vänta på att antingen A55 sjunker i pris, eller att jag kan hugga A35 på någon rea i framtiden. Har ju tiden på min sida då jag egentligen först behöver kameran till våren.

Har läst igenom era svar dock och jag såg att det var fler som fick hjälp av den, så helt bortkastat blev det ju inte!

Vidare så vill jag tacka för alla bra svar man får här, inte bara i denna tråden, utan generellt sett.

ANNONS
Götaplatsens Foto