Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från NikonD40 till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Telilae

Medlem
Hej hopp!

Har haft min Nikon D40 sen 2007 och den börjar bli trött.
Så jag är verkligen redo att uppgradera, är väldigt ivrig.
Har hittat ett rätt schysst pris på ett begagnat Nikon D70-hus men undrar hur pass stor skillnad det är?

Borde jag vänta tills jag har råd med någon bättre?

Mvh Elin

Hej, gissar att det är denna annons du kollat in :) http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D70_kamerahus_38205319.htm?ca=15&w=3

Min personliga åsikt skulle vara att byta upp dig lite mer än från d40 till d70, det är inte så stora förändringar på dessa tkr jag :) Kanske en d3000 eller d5000 ? Dom är inte allt för dyra och är hur roliga som helst att fotografera med :)
Hittade en D3000 som du kanske skulle kolla in :)
http://www.blocket.se/simrishamn/Nikon_D3000_systemkamera_38556972.htm?ca=15&w=3

Mvh Martin

Hej hopp!

Har hittat ett rätt schysst pris på ett begagnat Nikon D70-hus men undrar hur pass stor skillnad det är?

Du får nog ut mer av ett nytt objektiv än av ett nytt kamerahus, i synnerhet om du tänker på D70.

Per.

Hej, gissar att det är denna annons du kollat in :) http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D70_kamerahus_38205319.htm?ca=15&w=3

Min personliga åsikt skulle vara att byta upp dig lite mer än från d40 till d70, det är inte så stora förändringar på dessa tkr jag :) Kanske en d3000 eller d5000 ? Dom är inte allt för dyra och är hur roliga som helst att fotografera med :)
Hittade en D3000 som du kanske skulle kolla in :)
http://www.blocket.se/simrishamn/Nikon_D3000_systemkamera_38556972.htm?ca=15&w=3

Mvh Martin

Jag hittade en på tradera, men den där var billigare, haha.
På vilket sätt tycker du de är bättre?
Tack så jättemycket för tipset!! :)

Hej

Håller med ovan om att en uppgradering till D70 kanske inte ger så mycket men ett prisvärt alternativ till uppgradering är i mitt tycke en D90, huset kan man få till bra pris idag både nytt och begagnat.

ex:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=167630

Sedan är det även så att bara genom att byta objektiv (om kameran för övrigt är ok) kan få en boost i sitt fotograferande och i sin egen utveckling.

Mvh

Niclas

Senast ändrad:
Jag hittade en på tradera, men den där var billigare, haha.
På vilket sätt tycker du de är bättre?
Tack så jättemycket för tipset!! :)

Vet inte hur jag ska förklara men Bättre sensor, Fler fokuspunkter, lite svårare att använda ( alltså bra för motivation ) :)

Jag hade precis som du en nikon D40 innan jag köpte min Nikon D5000 ! och jag kunde vara nöjdare! Principen att köpa en ny kamera får dig att vilja fotografera mer :)

Hej hopp!

Mvh Elin

Du vet att D70 är äldre än D40?

Köp en Beg D90 som skrivits ovan istället. Eller varför inte en ny D3100 eller D5100? Inte så dyra samtidigt som de är bättre.

Nej!
Du skall absolut inte köpa någon D70.
Nikon D70 släpptes 2003 och tillverkades under 2003 och 2004 (kanske under 2005 också)
Även om det finns funktioner på D70 som inte finns på D40 så kommer du nog att tycka att D70 är ett nerköp.
Skärmen på baksidan på en D70 är på 1,8 tum. Skärmen du har på D40 är på 2,5 tum
Vill du verkligen ha en mindre skärm än vad du har idag?
Förmodligen har D70 en sämre sensor, Både D70 och D40 har sensorer i DX-formatet och ca 6 Mpixel.

Så om din D40 inte har gått sånder och är oanvändbar så VÄNTA och spara lite mer pengar och köp en lite nyare kamera istället.

Hej hopp!

Mvh Elin

Med D90 kan du använda AF-objektiv, det kan du inte med D3100. Eller skaffa D300 då får du använda även gamla fina Ai-objektiv.

Nej!
Du skall absolut inte köpa någon D70.
Nikon D70 släpptes 2003 och tillverkades under 2003 och 2004 (kanske under 2005 också)
Även om det finns funktioner på D70 som inte finns på D40 så kommer du nog att tycka att D70 är ett nerköp.
Skärmen på baksidan på en D70 är på 1,8 tum. Skärmen du har på D40 är på 2,5 tum
Vill du verkligen ha en mindre skärm än vad du har idag?
Förmodligen har D70 en sämre sensor, Både D70 och D40 har sensorer i DX-formatet och ca 6 Mpixel.

Så om din D40 inte har gått sånder och är oanvändbar så VÄNTA och spara lite mer pengar och köp en lite nyare kamera istället.

tack för svaret!
skall definitivt inte köpa nån d70, haha!

ANNONS
Götaplatsens Foto