Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Startar inte XP home

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Jah har haft problem med att få igång min "bilddator" en tid.
Det brukar gå att få igång den efter ett par försök, men nu går det inte längre.
Man kommer till Bios , eller vad det heter, XP vinjetten "glimmar" till någon gång, men sen blir det svart igen.

Kan sägas, så att jag får enkla förklaringar jag fattar just inget om datorer.

"Svartrutan" som kommer upp säger att operativsystemet ej går att starta (jo det märker jag ju:(,
Jag uppmanas att sätta in "disk", jag har original XP home skivan, satte in den för att se om det gick att starta från den. Meddelandet: Filen acpi.sys är skadad. Då tordes jag inte fortsätta längre.
För om det går,vill man ju inte radera rubbet, för jösses så mycket program och inställningar som sumpas då.

Är det så att hårddisken pajat eller kan det finnas hopp?

Troligen har hårddisken inte pajat ännu. Filen acpi.sys tillhör systemet och har med datorns strömsparfunktioner att göra om jag inte minns fel (längesen jag använde Windows).

Det första du bör göra innan du försöker laga systemet är att ta en backupp på allt som är viktigt om du inte redan har det.

Om du behöver starta datorn för att göra backupp, så kan du göra det med en Ubuntu startskiva, och när du har fått igång Ubuntu kan du kopiera ut dina filer från hårddisken som inte vill starta datorn. Lämpligen lägger du dem allra helst på en extern hårddisk. Filerna på din hårddisk ligger där du har lagt dem, och om du har låtit systemet och dina program sköta såna saker, så ligger de i en mapp som heter Documents and Settings, under ditt användarnamn i datorn.

När du har sparat undan alla filer som är viktigt att ha kvar kan du försöka laga systemet. Det ska kunna fungera utan acpi.sys också, men jag misstänker att du i så fall måste starta den i felsäkert läge.

Och det finns nog ingenting som är "alldeles enkelt" om man "inte kan något" om datorer. Men hopp finns definitivt. Det är nog inte något större fel, utan det är för tillfället antagligen bara den där filen som är korrupt. Datorn kan säkert funka bra sen, även om det kan vara säkrast att stoppa i en ny hårddisk.

Troligen har hårddisken inte pajat ännu. Filen acpi.sys tillhör systemet och har med datorns strömsparfunktioner att göra om jag inte minns fel (längesen jag använde Windows).

Det första du bör göra innan du försöker laga systemet är att ta en backupp på allt som är viktigt om du inte redan har det.

Om du behöver starta datorn för att göra backupp, så kan du göra det med en Ubuntu startskiva, och när du har fått igång Ubuntu kan du kopiera ut dina filer från hårddisken som inte vill starta datorn. Lämpligen lägger du dem allra helst på en extern hårddisk. Filerna på din hårddisk ligger där du har lagt dem, och om du har låtit systemet och dina program sköta såna saker, så ligger de i en mapp som heter Documents and Settings, under ditt användarnamn i datorn.

När du har sparat undan alla filer som är viktigt att ha kvar kan du försöka laga systemet. Det ska kunna fungera utan acpi.sys också, men jag misstänker att du i så fall måste starta den i felsäkert läge.

Tack för pedagogiskt svar.
Jag har två hårddiskar, bilderna är på den andra. På C disken, är det just bara program. Det som finns i "mina dokument" kan jag vara utan.
Menar du att "systemet" möjligen kan lagas, är det från "XP skivan" man gör det?

Det brukar finnas ett alternativ att reparera systemet om man startar från installationsskivan, och då ska alla systemets filer ersättas, medan registret behålls och programmen som man har installerat, och också alla användare och användarfiler.

Om man väljer alternativet att återställa, så kommer allting att raderas och man får en helt ny installation med allt som fanns på datorn utom systemet borttaget.

För att datorn ska starta på skivan kan det vara nödvändigt att öppna BIOS SETUP vid starten och ändra ordningsföljden på startenheter, så att den startar på CD.

Det brukar finnas ett alternativ att reparera systemet om man startar från installationsskivan, och då ska alla systemets filer ersättas, medan registret behålls och programmen som man har installerat, och också alla användare och användarfiler.

Om man väljer alternativet att återställa, så kommer allting att raderas och man får en helt ny installation med allt som fanns på datorn utom systemet borttaget.

För att datorn ska starta på skivan kan det vara nödvändigt att öppna BIOS SETUP vid starten och ändra ordningsföljden på startenheter, så att den startar på CD.

När jag kör skivan så kommer jag till vilka enheter som ska återställas, där är det märkligt, det kommer bara upp en enhet, jag har ju två diskar. Står den med programmen still?
Sen frågas efter "administratörs lösenord. Jag är ju administratör på min dator, men det lösenord jag alltid använt funkar inte.

Det verkar som att "datordoktorn" blir nästa anhallt. Man gruvar sig för timpennigen där.

Om det ska in en ny disk, så vore kanske en SSD 120 Gig valet + W7 64 + mer minne = Fattig

Den borde inte stå still om systemet har hittat en korrupt fil på den. Då har den ju åtminstone rapporterat att den finns.

Om datorn från början installerades med XP är det inte sannolikt att den skulle funka väldigt bra med ett nyare system; de brukar kräva mer av hårdvaran.

Jag gissar att det är möjligt att installationsprogrammet inte frågar om skivan som inte innehåller något system, eftersom den inte kan återställas, utan att återställning bara kan ske av systemet.

Men det är alltså inte återställning som är ditt alternativ, utan det är reparera. Om du inte får det valet kommer du att få en ny och fräsch installation utan några program, utan filer, ingenting utom systemet.

Du har alltså som jag förstår det en stationär dator med två hårddiskar, som Windows brukar kalla C: och D:

Om du öppnar skalet och tar bort kablarna från din D-skiva, så att du bara har C: i den, så kan du prova att köra återställningen, men om du får alternativet att reparera ska du välja det för att programmen ska finnas kvar på hårddisken.

Hur man än vänder det, så är hårddisken som hade en korrupt fil lite misstänkt, och den bör allra minst skannas med Windows diskhanteringsverktyg. Det kan vara bättre att byta den mot en ny och installera om allting; det är ett litet pyssel som kan ta minst hela kvällen. Själv skulle jag saklöst installera Ubuntu, men alla är inte bekväma med att helt skifta operativsystem. Det kan också vara så att du har program som är gjorda för Windows och som du vill använda. Men om du är inne på att byta till ett senare Windows bör du fundera över alternativen. En gammal dator kan bli nästan som en ny när man kör Linux på den, och om man kan leva med programmen som man får med, är det ett mycket bra alternativ. Om du däremot är beroende av att ha PhotoShop eller Lightroom, så trivs de programmen bättre i sin rätta miljö.

Jag tror att det minst attraktiva alternativet på en gammal dator är W7 64; då är det säkert bättre att också gradera upp hårdvaran. Förutom att nyare system brukar bli tröga på en gammal dator, kan det också bli en hel del kompatibilitetsproblem.

Om du aldrig ställde in något lösenord för kontot Administratör, kanske det bara är att trycka Enter när den frågar om lösenord. Många lämnade kontot Administratör utan lösenord på XP.

Om du försöker starta från hårddisken och trycker F8 när BIOS läser startfilerna ska du få upp en startmeny, där du kan välja en del olika alternativ. Där är det första du ska prova att starta i felsäkert läge. Om du får den att gå igång felsäkert går det säkert att laga systemet.

Jah har haft problem med att få igång min "bilddator" en tid.
Det brukar gå att få igång den efter ett par försök, men nu går det inte längre.
Man kommer till Bios , eller vad det heter, XP vinjetten "glimmar" till någon gång, men sen blir det svart igen.

Kan sägas, så att jag får enkla förklaringar jag fattar just inget om datorer.

"Svartrutan" som kommer upp säger att operativsystemet ej går att starta (jo det märker jag ju:(,
Jag uppmanas att sätta in "disk", jag har original XP home skivan, satte in den för att se om det gick att starta från den. Meddelandet: Filen acpi.sys är skadad. Då tordes jag inte fortsätta längre.
För om det går,vill man ju inte radera rubbet, för jösses så mycket program och inställningar som sumpas då.

Är det så att hårddisken pajat eller kan det finnas hopp?

Håll ner F8 under uppstart. Såg precis att du fått det tipset i förra inlägge
Där kan du välja att starta i felsäkert läge. Plus att du kan starta återställning till ett tidigare datum där datorn fungerade.
Om du startar reparation från skiva fälj den här guiden:
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/1873-hur-du-reparerar-din-windows-xp-installation-reparera/

Tack Urban

Jag tackar för att du försökt hjälpa mig!
Men detta övergår min förmåga.

Det blir att lämna in min burk och "ta smällen".
Får ta en funderare på uppdateringar.
Jag lät bygga den, för dryga två år sedan så den borde klara av W7, men säkrast är kanske att behålla XP home. Linux är inget alternativ för mig då jag som du sa är beroende av Adobe mm. Men en ny SSD, som kan ta programmen och hjälpa till när dom 4Gig RAM minnet tryter, kanske det kan bli.

Håll ner F8 under uppstart. Såg precis att du fått det tipset i förra inlägge
Där kan du välja att starta i felsäkert läge. Plus att du kan starta återställning till ett tidigare datum där datorn fungerade.
Om du startar reparation från skiva fälj den här guiden:
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/1873-hur-du-reparerar-din-windows-xp-installation-reparera/

Tack för ännu ett tips.
Jag får upp en ruta där det står att man bör köra ett diagnostprogram som felsöker hårdvaran.
När jag försöker köra från skivan.
Det går inte heller att komma till "felsäkert läge" uppstarten.
Så det är bara att gilla läget och gå till "doktorn" :(

ANNONS
Götaplatsens Foto