Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ökat skärpedjup med flera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Nifti

Medlem
Hej

Såg för ett tag sedan på ”Mitt i naturen” hur John Hallmén fotade makalösa bilder på bl.a insekter Genom att ta över 100 bilder på samma motiv och samtidigt flytta kamern frammåt kunde han få skärpa över hela insekten. Är det någon som vet vad han använde för program när han lade samman bilderna i datorn?

Hej

Såg för ett tag sedan på ”Mitt i naturen” hur John Hallmén fotade makalösa bilder på bl.a insekter Genom att ta över 100 bilder på samma motiv och samtidigt flytta kamern frammåt kunde han få skärpa över hela insekten. Är det någon som vet vad han använde för program när han lade samman bilderna i datorn?

Av de jag testat är Zerene Stacker det bästa enligt mig. Det går även att göra i Photoshop fr o m CS3.

Av de jag testat är Zerene Stacker det bästa enligt mig. Det går även att göra i Photoshop fr o m CS3.

ZereneStacker är klart bäst, håller med iBoat i den frågan. Photoshop är väl ganska medioker, men Helicon Focus funkar också bra.

Men köp serene Stacker, du blir inte missnöjd

John har tillsammans med en vän, Stanislav, skapat ett forum för makrofoto. Du finner den på www.makrofokus.se Där kan du både läsa dig till nästan all information du kan behöva både genom dom artiklar som de båda lagt upp men också på dom trådar som finns i forumet. Registrering är gratis och det går bra att även ställa frågor. Om det är något speciellt du vill veta kan du också fråga mig här eller via mail. Jag kan svara på frågor om stackning och den utrustning man kan använda även om jag inte kan allt ännu.

Jag har ett 20 tal stackade bilder upplagda här på fotosidan tagna i allt från skala 1:1 upp till 10 gånger förstoring och använt mellan 30 och 400 bilder...

MVH
Jacob Boman

Bilagor

• 2012-02-28-01.57B.jpg
    2012-02-28-01.57B.jpg
    18.4 KB · Visningar: 276
ANNONS