Annons

Gör bloggarna tillgängliga för externa kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
detta har säkert tagits upp tidigare, förmodligen flera gånger, men jag tar upp det igen.
Borde det inte gå att ordna så att det går att kommentera bloggar även externt, det finns ju en massa tekniker för att undvika "spam-svar" när kommentatorn är "okänd". Jag tror att detta skulle kunna lyfta bloggfunktionen ytterligare, och jag tycker att dagens funktion är lite begränsande. ganska få orkar skriva flera olika bloggar, eller har material för det, och man behöver ju inte ändra på inriktningen hos fotosidans bloggar för att man skulle öppna upp för en sådan möjlighet.

Ja detta står på vår Att Göra-lista redan och är prioriterat så det kommer. Samt att bloggägaren också kan radera kommentarer själv, något som kommer behövas - för visst spam kommer komma in hur man än gör.

Tillåt gäster att kommentera bloggen

Jag skulle gärna se en möjlighet att själv bestämma om oinloggade kan kommentera ens blogginlägg. Att endast medlemmar kan kommentera är en ganska stor nackdel jämfört med att ha en blogg på annan plats eftersom jag antar att många av oss sprider bloggen på till exempel Facebook, bland våra vänner som inte är FS-medlemmar. De kan läsa, men inte skriva vad de tycker, vilket är tråkigt.

Synpunkter på detta? Fundera på vilka övriga sorters bloggar som inte kan kommenteras om man inte är medlem. Jag kan inte komma på en enda.

Jo det kommer - jag har redan utlovat det här :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142109

Först ut blir samma typ som i Portfolio, ange namn/email + captcha så vi slipper en del av Kina-spammet, men det kan bli en Facebook/Twitter-identifiering också kanske.
Oj! Jag trodde inte ens det var någon idé att söka:)) Trevligt!
Det vore väl fint om användaren själv kan radera oönskade kommentarer kanske. Eller så blir det tråkig stämning om nån inte tål kritik och börjar radera helt adekvata inlägg. Svårt det där.

Själv bryr jag mig inte om identifiering så länge man slipper ren spam, så bara captcha räcker nog egentligen. Den som vill fåna sig kommer ändå att hitta på en mejladress.

Nu har jag snickrat lite...

Om man redigerar sina blogginställningar finns nu ett val Tillåt kommentarer från oinloggade:

Testa gärna och ge feedback!

Captcha saknas

Jo det kommer - jag har redan utlovat det här :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142109

Först ut blir samma typ som i Portfolio, ange namn/email + captcha så vi slipper en del av Kina-spammet, men det kan bli en Facebook/Twitter-identifiering också kanske.

Länkade min blogg via portfoliosidan till Facebook, men fick reaktioner på att de inte kunde kommentera bloggen. När jag kollade som oinloggad, efterfrågas bara en captcha kod men det visas ingen bild som man kan läsa från. Kollade både med IE9 och Chrome, samma resultat, dvs går ej att kommentera :(

Provade att kommentera på bloggen direkt (ej visning via portfolio) och då frågades efter svar på enkla frågor. Där fungerade däremot kommentering :)

Nu skall det fungera, jag stoppade in varianten med frågorna där också - det har visat sig funka bättre mot de vanligaste spammarna nuförtiden, kineser som manuellt skriver in.

ANNONS
Götaplatsens Foto