Annons

Riktlinjer för bildhantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils_s

Ny medlem
Hej skulle vilja ha lite kommentarer till detta dokument som blev gällande på företaget jag jobbar.
Tillägg är att ingen har skrivit på några som helst avtal om friskrivning av upphovsrätt etc. i förväg. Detta är ej heller något avtal som någon måste skriva på utan bara något som "gäller" enl företaget.


-----------------------------------------------------------------------------------------------
Riktlinjer för bildhantering
Syftet med detta dokument är att säkerställa hanteringen av de spörsmål som uppkommer vid fotografering och hantering av bilder inom företaget.

Om man som medarbetare ställer upp som modell på fotografier, skall medarbetaren skriva på en förbindelse att företaget fritt får förfoga och använda bilderna i interna och externa sammanhang. Bilderna kan även komma att användas efter det att medarbetaren avslutat sin anställning hos företaget.

När medarbetare fotograferar för företagets räkning, skall medarbetaren skriva på en förbindelse att företaget har rätt att fritt förfoga över och använda bilderna i interna och externa sammanhang. Den fria användningsrätten gäller både tidsmässigt och geografiskt för internt bruk, utställningar, seminarier, kundpresentationer, tävlingar, hemsida, foldrar/broschyrer i mindre upplagor samt till redaktionellt material. Detta gäller oberoende av om fotografering ingår eller inte i medarbetarens ordinarie arbetsuppgifter. Bilder som tas av personer anställda hos företaget kommer endast att anges med företagets namn. Detta för att få en likriktning inom företaget och ett enhetligt tillvägagångssätt utåt.

Medarbetare får först efter att ha inhämtat skriftligt godkännande från arbetsgivaren, se ”Avtal för användning av bilder som referens utanför anställningen”, använda sig av och publicera bilder på t ex referensprojekt utanför ramarna för sin anställning på företaget. Godkännande krävs både under och efter anställningen på företaget. Förutsättningarna är att bilderna används med omdöme och att företaget nämns i anslutning till bilden.

När annan använder av företaget utformat material skall företagets namn anges vid kommunikation och publicering externt. Alla illustrationer som görs, måste därför märkas och i filinformationen skall copyrightstatus anges samt © 2012 (årtal) företaget skrivas in i fältet under.

Användning av bilder från externa källor skall ske enligt upphovsrättslagen och lagen om namn och bild i reklam. Att köpa en bild från en bildbyrå innebär inte att personen på bilden eller upphovsmannen till konstverk på bilden har godkänt användningen; däremot fotografen. Om det gäller användning av bilder som hittats på Internet är detta ofta otillåtet, om annat inte uttryckligen anges. Kontakta marknadsavdelningen innan bilder från t ex Internet används i presentationer eller dylikt för att kontrollera rätten till användning. Detta gäller både intern och extern användning och särskilt om bilden skall användas i marknadsföringssammanhang.

---------------------------------------------------------------------------
 
Senast ändrad:
Detta stycke är nästan bäst

---------------------------------------------
Medarbetare får först efter att ha inhämtat skriftligt godkännande från arbetsgivaren, se ”Avtal för användning av bilder som referens utanför anställningen”, använda sig av och publicera bilder på t ex referensprojekt utanför ramarna för sin anställning på företaget. Godkännande krävs både under och efter anställningen på företaget. Förutsättningarna är att bilderna används med omdöme och att företaget nämns i anslutning till bilden.
---------------------------------------------

Den säger i princip att jag måste skriva på ett avtal för att få använda en bild/foto/illustration etc. till min portfolio. Måste jag inte först ha skrivit på något avtal för att friskriva mig den ideella upphovsrätten till detta? Eller för den delen något dokument som över huvudtaget talar om att jag frånsäger mig upphovsrätten för verket?

Sedan vill de alltid att företagsnamnet nämns i anslutning, medan företaget aldrig vill namnge upphovsmannen om man varit anställd. Enl 3:e stycket
 
Detta är ett skämt. Plåta inte för företagets räkning och skriv inte på något sånt här "avtal".

/ mvh FiCa1
 
På detta företaget hade jag inte under några som helst omständigheter lyft en kamera för att ta en bild. Inte ens på en direkt order.
Ett i mitt tycke duktigt oseriöst företag...!
 
Jag tolkar detta som ett avtal mellan modell och företag. Inte mellan fotograf och företag.
Sert inget konstig i detta avtal. bara att företaget vill friskriva sig från att folk efter att fått sparken, pensionerat sig, sagt upp sig osv kommer och gnäller om att de fortfarande ligger på hemsidan och kräva modellarvode.

Medarbetare får först efter att ha inhämtat skriftligt godkännande från arbetsgivaren, se ”Avtal för användning av bilder som referens utanför anställningen”, använda sig av och publicera bilder på t ex referensprojekt utanför ramarna för sin anställning på företaget. Godkännande krävs både under och efter anställningen på företaget. Förutsättningarna är att bilderna används med omdöme och att företaget nämns i anslutning till bilden.

Tolkar jag som att medarbetare som blivit fotograferad inte får använda bilden i en tex portfolio för att söka tex andra "modelljobb" utan företagets medgivande. Inte heller som profilbild på facebook osv Har inget med fotografen att göra.

/m
 
@ Martin & Ola
Förtydligande så är detta inget avtal. Som rubriken säger så är detta en riktlinje som publicerades på vårt intranet, vi har inga avtal överhuvudtaget som är påskrivna som reglerar upphovsrätten varken vid anställning eller senare.

Som frågan delvis var är att detta ska bara gälla utan att någon skrivit på några som helst avtal, där individ avsäger sig upphovsrätten. Enl jurist så är det så det funkar då det är bransch praxis?

Dockumentet heter som sagt "riktlinjer för bildhantering" och den "ska" bara gälla.

Vi producerar bla foton och illustrationer i vårt dagliga arbete.

Jag ser heller inge problem i dokumentet i sig, men måste man inte reglera detta i påskrivna avtal ex vid anställning?
 
Jag ser heller inge problem i dokumentet i sig, men måste man inte reglera detta i påskrivna avtal ex vid anställning?

Förmodligen inte, om det är så att det i anställningen ingår att producera text och bilder. Men det är ju ingen som förlorar något på att den som skriver på ett anställningsavtal samtidigt görs medveten om företagets riktlinjer för bilder.
 
ANNONS