Annons

Äntligen Nikon D800

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har svårt att tänka mig att de skulle fortsätta att tillverka D700 någon längre tid, det är väl mycket troligare att de har ett lager med delar som de måste göra slut på. När det gäller D90 var det väl bara gamla lager som såldes ut billigt och inte frågan om att de tillverkades efter att D7000 lanserats?

För min del låter det mycket troligare att de skulle komma med en D800 med lågupplöst sensor, de har ju ändå produktion av D800 igång så det bli säkert enklare att göra en version till av den än att hålla igång två helt olika hus samtidigt.

Exporterar dom D700:eek:r utan batteri i så fall tro?
Sportkameran blev EXportkamera ;-)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Jag har svårt att tänka mig att de skulle fortsätta att tillverka D700 någon längre tid,
Jag misstänker att de planerat hålla igång tills de får ut en kamera i det segment en prissänkt D700 hamnar i, vilket rätt effektivt kommer se till att efterfrågan på D700 upphör.

D800 slår ju mer undan benen för D3X än en rimligt prissatt FX eller riktigt snabb DX. Att Nikon fortsätter rulla ut D700 ger visst hopp om det förstnämnda.
 

Makten

Aktiv medlem
Ingen aning. D700 tillverkas i Senai, Japan och faller därmed rimligtvis under japansk lagstiftning. Men om den tillverkas enbart för export kanske det funkar, då sker ju inte försäljningen i Japan.

Edit: Det går ju hur som helst alltid att lösa genom att tillverka ackarna i Kina eller Thailand och göra paketering av exportkiten där. Till exempel.

Det lär visa sig, hur som helst.
Jag är ganska säker på att det stod ”Made in Thailand” på min D700.
 

phool

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att det stod ”Made in Thailand” på min D700.
Jag är ganska säker på att det inte gjorde det =) Ingen D700 har tillverkats i Thailand enligt Nikon. Kanske ska tillägga att jag frågade Nikon support om detta innan jag skulle handla min D700. Enligt dom så står det i alla fall "made in japan" på samtliga D700:eek:r.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Tidiga D200 och D300 är tillverkade i Japan. Övriga i Thailand. Eller rättare sagt sammansatta. Nikon har/hade för vana att starta upp en produktionslina hemma med personal från landet där den sedan skall slutproduceras för att sedan montera ner hela klabbet och skicka den till Thailand. Detta gäller de avancerade modellerna.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Live histogram

Har försökt hitta info om D800 har live histogram, och om den i så fall har det även under filmning. Snubblade över den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=MRbvABfZJdI

Ca 15 sekunder in så bläddrar de snabbt förbi ett histogramläge!
(Ser lite konstigt ut, jag tycker histogrammet indikerar en mörkare bild än vad man ser i filmen....)

Synd att de inte filmar lite med kameran i detta läge så man kunde se att det även fungerar under filmning men "liveview-väljarreglaget" på kameran står ju iallafall på filmning.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Bilderna från D800 ser overkligt mycket bättre ut en från D700, men teknologin går ju framåt och alla glada amatörer jublar säkert över att även dom nu kan få superbilder precis som proffsen :).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Svårt att säga nåt när man inte vet något om hur testet är utfört. Min gissning är att man skalat D800-bilden till samma storlek som D700 och sen kollat på dem i 100%.

Ser väl bra ut eller?
Jo, det ser bra ut, men eftersom vi inte vet någonting alls om förutsättningarna går det ju inte att dra några slutsater av testet...
 

phool

Aktiv medlem
Ja dom ser riktigt bra ut, det står att man inte ska tänka på att skärpan inte sitter på d700:an utan bara koncentrera sig på bruset, där är nog alla överens om att D800:an ser klart bättre ut.
 

Janne B

Aktiv medlem
Jo, det ser bra ut, men eftersom vi inte vet någonting alls om förutsättningarna går det ju inte att dra några slutsater av testet...
Lite spontant säger jag då, jag skiter i vilket. Så bra bilder vill jag också ha på höga ISO. Jag kommer att använda samma förutsättningar som dom den dagen jag har en D800 i näven. Det resultatet som räknas, eller hur.
JB
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Lite spontant säger jag då, jag skiter i vilket. Så bra bilder vill jag också ha på höga ISO. Jag kommer att använda samma förutsättningar som dom den dagen jag har en D800 i näven. Det resultatet som räknas, eller hur.
JB
Hm?

Så du skiter i vad den som gjorde bilderna ville uppnå? Eller att du inte ens är säker på vilka kameror som faktiskt använts? Eller om ISO-markeringarna i texten stämmer? Och att du inte får någon som helst hint om hur detaljeringen ser ut, eller vilka brusreduceringar som använts?

Jag väntar hellre lite med såna uttalanden, men jag har ett antal råfiler som jag ANTAR är högst verkliga exempel - men tills vidare får jag ju "anta".

Men pixelprestandan är enligt vad man kan se nu ganska exakt motsvarande den man får från D7000. Det är tillräckligt bra för mig, om det finns 36 miljoner av dem i stället för 16...
 
ANNONS