Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

phool

Aktiv medlem
Det känns rätt den här gången =D Jag vågar tro! Praise the lord =) Men det verkar inte bli en billig historia, 36mp och saknad av AA filter för ju tankarna till mellanformat. Vilka optik är det som ska klara av en sån upplösning på en "bara" FF sensor?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Spännande, bara hoppas dom sätter den nya sensorn i ett hus i storlek med D5100 så man orkar släpa med sig skiten.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Det känns rätt den här gången =D Jag vågar tro! Praise the lord =) Men det verkar inte bli en billig historia, 36mp och saknad av AA filter för ju tankarna till mellanformat. Vilka optik är det som ska klara av en sån upplösning på en "bara" FF sensor?
Vad kommer avsaknad av AA-filter att innebära? Eller, vad är ett AA-filter?
 

phool

Aktiv medlem
Jag råkade skriva fel i första inlägget, det ryktas om presentation den 26:e, riktigt intressant då canon också har nåt på g den dagen, som vanligt så är det presentationer samtidigt för både Nikon och Canon. Det kan inte vara en slump varje gång.
 

phool

Aktiv medlem
Den kommer att bli dyr, 4000 USD, kollade precis kursen och dollarn ligger i ganska precis 7kr, man får räkna med att den kommer att kosta lika i mycket i sverige som d3s kostar idag, någonstans mellan 35-38kkr.
 

ma59

Aktiv medlem
Jag vet inte i detalj, men det finns för och nackdelar, fördelarna utan AA filter är att du får en tydligare och skarpare bild.
AA-filtret är avsett att se till att detaljer tätare än, eller intill gränsen för, vad sensorn kan lösa upp, inte kommer med. Dvs det är ett "oskärpefilter", softar bilden precis så mkt att det inte uppstår störningar pga att detaljerna kommer "i fas med pixelraderna", jag uttrycker det kanske inte tekniskt exakt men det är i praktiken vad AA-filtret gör.
Dvs är detta filter onödigt kraftigt blir det oskarpare än vad det skulle kunna bli, är det för svagt blir det risk för de störningar jag nämnde, vilka kallas "moiré".

Ett exemple är min Olympus E-5, den har ett aningen för klent AA-filter. Resultatet är att bilder oftast ser mkt skarpa ut, men ibland med motivdetaljer som har vissa detaljerade och regelbundna strukturer/mönster så blir det störningar.

Har iofs mkt sällan råkat ut för det, men det är så det tekniskt kan bli med ett AA-filter som är straxt över gränsen för att vara för svagt för att ge en exakt anpassning till sensorn.

Är det för starkt blir det också "fel" men åt andra hållet.

------------------------------------------------

Antar att med riktigt många pixlar, dvs avsevärt fler än hittilsvarande 'standard', och förutsatt man inte ska göra ännu större bilder än vad man gör "nu", så kan det vara lättare att klara av att göra en kamera utan AA-filter, och ändå i praktiskt bruk slippa, eller få färre problem med, moiréstörningar....möjligen har jag fel där, blir gärna rättad isåfall...
 
Senast ändrad:

Peter-L

Aktiv medlem
Jag hoppas, att den har mer än ISO 6400...... Helst 12800 som funkar vettigt. (Inte H1) ....
Men kul att det rör på sig...... hoppas jag... :)
 

phool

Aktiv medlem
Jag hoppas, att den har mer än ISO 6400...... Helst 12800 som funkar vettigt. (Inte H1) ....
Men kul att det rör på sig...... hoppas jag... :)
Pixelmassan motsvarar den som är på d7000 16,2 x 2,26=36mp, man ska vara väldigt glad om den har samma isoprestanda som d7000, Jag förväntar mig inte att den ska vara lika bra som d700 och absolut inte som d3s. Men dom kan ha nåt riktigt revolutionerande på gång =) Man vet aldrig med Nikon, deras labbråttor är riktigt kompetenta.
 

zingiber

Aktiv medlem
Äntligen lite konkreta uppgifter om kommande Nikon D800, verkar mycket lovande att det talas om att det ska göras 2 versioner där en av modellerna kommer att sakna AA filter och det är välkommet =)
det har jag faktiskt svårt att tro, eftersom den ytterst lilla *potentiella* förbättringen i praktiskt upplösning i snarare ställer till problem i 9 av 10 tänkbara fotosituationer där det öht märks skillnad. (D800 bör ju likt D700 bli en "utpräglad all-round-kamera".)

en spekulativ förklaring som kan göra detta rykte en aning begripligt, torde vara om den AA-lösa specialmodellen även saknar färgfilter.

en annan spekulativ förklaring är att nästa generation proffskameror blir modulära. det passar ju även bra med den väl tilltagna prislappen. (tänk $1500 för själva huset och $2500 för sensor-/DSP-paketet.)

en tredje lika spekulativ förklaring skulle ju kunna vara att AA-filtret inte lirar bra med nikons fasmätande AF på sensorn (som i 1-serien), och de två modellerna motsvarar traditionell resp. direkt AF.
punkten som behandlar AF-systemet på nikonrumors.com skriver kryptiskt:
"86K pixel split control, AF, exposure, white balance, etc. compatible. Face Recognition AF features." men jag vet inte riktigt vad som kan syftas?
 

Peter-L

Aktiv medlem
Pixelmassan motsvarar den som är på d7000 16,2 x 2,26=36mp, man ska vara väldigt glad om den har samma isoprestanda som d7000, Jag förväntar mig inte att den ska vara lika bra som d700 och absolut inte som d3s. Men dom kan ha nåt riktigt revolutionerande på gång =) Man vet aldrig med Nikon, deras labbråttor är riktigt kompetenta.
Hmmmm, jag förväntar mig helt klart att den är bättre än D700 och D7000 vad gäller ISO-kompetens. Och då menar jag i det jag upplever med mina ögon. Kan för lite och bryr mig för lite om "massa" och "pixlar"... Men är klart intresserad av det jag ser. Resten är för mig teknik och det finns säkert många som kan betydligt mer om det än jag...
So, I'm still hoping.... :)
 

JOLidman

Aktiv medlem
Nikon D800 (the successor to D700) will be 36 million pixels?

http://www.sonyalpharumors.com/

Ovanstående adress leder till nedanstående text där (Click here) fungerar, översatt från japanska till engelska.

Finally we can start to talk about “serious” full-frame rumors coming from trusted sources. First, our Japanese friend and administrator of DigitalCameraInfo (Click here) got an interesting info about the upcoming Nikon D800. The rumor confirms what we told you back in June: Sony developed a new 36 Megapixel sensor that is going to be used inside the next Nikon FF camera (Click here to read the original article).

And now the good news: I have been told by our sources that Sony will first share the sensor to Nikon and than use it on their own FF camera which will be announced early 2012! The exact release date has not been chosen yet but I have been told there are is a huge pressure to release it as soon as possible. Compared to the Nikon D800 the Sony (A99?) will have slightly different specs and a lower(!) price. The Nikon D800 can take 4 frames per second, records 1920 × 1080/30p and cost 300.000 Yen (3.000 Euro, or $4000). The major difference is that Nikon has an optical viewfinder while the Sony has SLT technology. Meanwhile the Sony A900 has been discontinued and you will see some nice rebates soon. I will keep you updated with specs and news I am getting form my sources. It’s really an exciting time

One more thing: New lenses will be released along the new Full Frame camera!
 
ANNONS