Annons

Fota med manuella på objektiv på GF3

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn-v

Aktiv medlem
Är det någon som använder sig av mauella objektiv från Nikon, Canon, Minolta, Pentax mm på sin GF3. Hur bestämmer man exponering, får man pröva sig fram, elller visar displayen hur exponeringen ligger till, så man kan välja olika slutartid och bländare. Hur uppförs sig kameran när man använder olika ISO-tal Går det att fötstora bilden på displayen när det gäller avståndsinställningen

Är det någon som använder sig av mauella objektiv från Nikon, Canon, Minolta, Pentax mm på sin GF3. Hur bestämmer man exponering, får man pröva sig fram, elller visar displayen hur exponeringen ligger till, så man kan välja olika slutartid och bländare. Hur uppförs sig kameran när man använder olika ISO-tal Går det att fötstora bilden på displayen när det gäller avståndsinställningen

Vad jag har förstått så vill man gärna ha ett objektiv med bländar ring för att ställa in bländaren och sen så ställer du så klart in slutartiden och ISO på kameran. Osäker på om slutartidsautomatik funkar på GF3 med adapter och manuellt objektiv.

Bild-i-bild & Slutarautomatik

Jag har fotat en hel del med adaptrar till antika manuella objektiv från filmtiden, vilka har inställningsringar för både bländare och avstånd. Beträffande exponeringen, så ställer man bara in den bländare som önskas. Adaptern ser nämligen till att bländaren ändras direkt. Önskar man korrigera exponeringen, så är det enklast med kompenseringsratten i säg 1/3 bländarstegs inkrement. Vissa kameror visar även histogram, så att man enkelt kan optimera exponeringen.

Att ställa in avståndet korrekt är enklast med "Live View"-försedda kameror, där man kan få en förstorad bild på skärmen, alternativt som bild-i-bild. En annan populär funktion hämtad från videokameror är någonting som kallas "focus assist/peaking", dock har Panasonics kameror ännu inte det senare.

Jag kanske uttrycxkr mig lite fel, men jag har en Sony Nex, och tillden kameran använder jag mig av ett flertal adaptrar med olika bajonettfattningar. Med Sony kameran kör jag sedan med A eller M, och ser då i displayen hur exponingen ändras när jag ändrar bländare resp tid. Kameran har även en funktion med 7 resp 14 ggr förstoring för att underlätta inställning av avstånd. Detta är mycket smidigt och jag får tillgång att använda ett stort antal objektiv från 50-60-70-talet.

Jag är osäker på om Panasonic i GF 3 har denna funktion

Jag använder ibland Nikonoptik på tilt- eller vanlig adapter på GF2, och har provat lite mystiska c-objektiv till 16mm filmkameror, samt Holgaoptik och nålhål. Tidsautomatik funkar i samtliga fall, men jag tycker den underexponerar ganska mycket, kanske ett steg eller så (vilket jag inte fattar varför), men det märker man ju snart, och kan kompensera med hjälp av histogrammet. Det går dessutom oväntat bra att fokusera på skärmen.

ANNONS
Götaplatsens Foto