Annons

Stationär dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Min tidigare dator fungerade utmärkt för fyra år sedan med RAW-filerna från min 300D, men tiden har gått framåt och min nuvarande 5d mkII ger rätt tunga filer. Därför har jag börjat fundera på att skaffa en ny dator.

Har ni några bra tips på en lämplig dator för en intresserad amatörfotograf som redigerar en del i PS, Bridge samt emellanåt Photomatix och liknande program? Spelar inte så mycket tunga spel men känns samtidigt skönt att gardera sig lite för framtiden.

Skärm är ingen nödvändighet men ryms den inom budgeten så skulle jag kunna ersätta min nuvarande.
Budget då? Ca 15 000, max 20 000. Är inte så datorkunnig att jag vill bygga den själv utan föredrar färdigbyggd.

Tack på förhand!

Min tidigare dator fungerade utmärkt för fyra år sedan med RAW-filerna från min 300D, men tiden har gått framåt och min nuvarande 5d mkII ger rätt tunga filer. Därför har jag börjat fundera på att skaffa en ny dator.

Har ni några bra tips på en lämplig dator för en intresserad amatörfotograf som redigerar en del i PS, Bridge samt emellanåt Photomatix och liknande program? Spelar inte så mycket tunga spel men känns samtidigt skönt att gardera sig lite för framtiden.

Skärm är ingen nödvändighet men ryms den inom budgeten så skulle jag kunna ersätta min nuvarande.
Budget då? Ca 15 000, max 20 000. Är inte så datorkunnig att jag vill bygga den själv utan föredrar färdigbyggd.

Tack på förhand!

Titta på INET:s datorer. Du slipper märkesdatorer som oftast är fulla med onödiga program.

Tackar för era svar! Funderade på en iMac först, men fått för mig att Mac OS inte är så lämpat för spelande. Är detta bara en seglivad myt eller ligger det något i det?

Tackar för era svar! Funderade på en iMac först, men fått för mig att Mac OS inte är så lämpat för spelande. Är detta bara en seglivad myt eller ligger det något i det?

Beror väl lite på vad du ska spela men man kan nog säga att ska du spela är pc att föredra. Ger dig även möjlighet att välja hårdvara efter ändamålet... Är inte så insatt i mac världen men dataspel och då fps sysslar jag med nästan dagligen.

Wikipedia har en lista med vilka spel som går att köra på OS-X och vilka begränsningar som finns.
Men kort sagt så är nog Windows en bättre plattform för spel.

Men googla OS-X Games så hittar du vad du söker. Men kolla att de fungerar med OS-X 10.7 och senare. En del verkar skrivna för Power-PC och de gick att köra fram t.o.m. 10.6.

Tack på förhand!

Det är rätt bra med en processor med HT (HyperThreading), vilket gör att t.ex. en 4-kärnig processor får 4 st extra virtuella kärnor. 2600K och 2700K har detta, men om 100Mhz är värt 150kr är upp till köparen. Ganska lätt att klocka upp den själv annars, oftast bara ett knapptryck på moderkortet numera. Det är samma processor annars.

Här är mitt förslag på ett Sandy Bridge paket. La till Win7 då jag antar att du inte har det?
Sen är det lite pengar över till en IPS-skärm kanske. ;-)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1629131/2012-03-26

Vill du ha prestanda så ska du gå på denna, med senaste SB-E.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1647455/2012-03-31
Är dock inte helt säker på att processorkylaren (H80) passar i chassit, kan vara lönt att kolla upp det först.

Tänkte bara tillägga att jag själv har en 3930K och är helnöjd.. Dessutom fortfarande den snabbaste datorn på Fotosidan. :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=47351&page=73

Det bästa vore om du känner någon som kan bygga ihop en PC åt dig för kommer du undan med säker 2-3000kr billigare.

Här är mitt förslag på ett Sandy Bridge paket. La till Win7 då jag antar att du inte har det?
Sen är det lite pengar över till en IPS-skärm kanske. ;-)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1629131/2012-03-26

Den maskinen skulle nog funka fint men kanske ändra nätagget till Fractal Design Newton R2 istället för Tessla så blir det ett bättre nätagg samt att det är modulärt så man slipper onödiga kablar i lådan, 200 kr extra kan det vara värt för bättre nätdel.

Vad gäller 560 Ti så är det en bra "normal kort" för stunden som absolut inte klarar allt man kastar på det men ger mycket för pengarna. Kanske inte är ett grafikkort "som garderar för framtiden" men som levererar acceptabla och spelbara fps vid dagensspel (tex Battlefield 3) om man inte har för hög upplösning på skärmen.

En annan sak som kan vara värt att tänka på är vart ska du ha datorn och hur mycket ska du ha den igång.
Ibland kan det vara värt med en ljudisolerad låda. Själv köpte jag en NZXT H2 som är ljuddämpad och det är underbart skönt att slippa höra datorn, knappt ens vi full belastning. Iof blir det lite dyrare men kan vara värt det. Tror den ligger på rund en tusenlapp.

Sen brukar det vara bra att bygga ihop på Inet och använda för att fråga för dom har så bra shoppinglista. Men kolla på samma komponenter på andra ställen för dom är inte alltid billigast.

Det finns bootcamp för Mac, med andra ord får du två datorer i en. Så det är inga problem.
Om du är intresserad på riktigt av en Mac så borde du fundera lite mer på vad som är viktigast, redigera bilder eller spela. Allt övrigt du gör med en dator funkar lika bra på båda.
Redigera bilder kommer fungera som en dröm på en iMac eller kanske en begagnad Mac Pro, jag har en tre generationer gammal Mac Pro som jag har maxat med 16gb ram, SSD och en snabb RAID uppsättning. Jag kan kasta på den vilken uppgift som helst och den bara löser det.
Men då arbetar jag som fotograf och vill ha bra verktyg, jag är totalt ointresserad av att bygga en egen dator.

Jag har bootcamp installerat med Win 7 men spelar i princip aldrig.

Vill du spela de senaste spelen med bästa prestandan så är det Pc som gäller, varför det är så är för att på Pc marknaden kan du själv välja vilket grafikkort du vill ha osv. vill du redigera bilder och upptäcka ett operativsystem som är intuitivt och enkelt utformat och slippa bry dig om saker som virus etc. och inte behöver ha det absolut senaste grafikkortet m.m. Och inte har de högsta kraven vad gäller 1000 fps i spel så ska du köpa en Mac.
Gå till en butik där du kan klämma och känna så du får testa om du inte redan gjort det.

Den maskinen skulle nog funka fint men kanske ändra nätagget till Fractal Design Newton R2 istället för Tessla så blir det ett bättre nätagg samt att det är modulärt så man slipper onödiga kablar i lådan, 200 kr extra kan det vara värt för bättre nätdel.

Måste varit trött igår. :) Var R2 modellen som jag skulle lagt i kundkorgen.
Har det nätagget själv och tycker det är prima.

ANNONS
Götaplatsens Foto