Precis som med alla andra produkter baserade på en liten mikroprocessor är kameror styrda av program, som alltid har en eller annan bugg kvar. Det är alltså inte sannolikt att en kamera, vilken den än är, alltid ska ge rätt svar på vissa saker man gör. Jag har en Lumix G1, och ibland blir bilden grön när jag ställer vitbalans, och det kan rätta till sig på två sätt. Antingen tar jag ur batteriet och stoppar in det efter en stund igen. Jag antar att det startar om någonting i kameran. Det andra sättet är att gå in i justering av vitbalansen och ställa om där, och sedan ställa tillbaka. Det är irriterande varje gång det händer, men det syns både i sökaren och på bildskärmen, så man kan inte missa det och ta en massa gröna bilder utan att veta om det. Det påverkar inte heller råfilen.
Så räkna med att vilken kamera du än köper av vilket märke det vara må, så finns det buggar.
Men när det gäller blixten som är så svag, måste man i regel använda högre ISO för att få bra resultat, och de här små kamerorna ger bra dynamiskt omfång och rimligt lågt brus upp till ISO 800. Eftersom blixten har ledtal 6 kommer den att behöva ungefär f/2,8 på ett par meters håll om man använder ISO 100, och det är inte alldeles smart.
Och så är det det där med TTL-blixt. Funktionen är så att blixten skickar iväg en liten förblixt och kameran mäter ljuset som kommer tillbaka och bestämmer med hjälp av det hur mycket som ska skickas ut när bilden tas. Om motivet är mycket ljust, så gäller samma som när man tar på vintern och det är snö, man måste kompensera, vilket är ganska lätt gjort. Man ställer alltså in ISO på minst 200, men kanske hellre på 400 när man ska ta en sån här ljus vägg, men så ställer man kompensation +2/3 för att få väggen ljusare än medelgrå. Det skulle i stort sett eliminera inverkan av rumsljuset och ge rätt färg.
Hur det blir med andra kameror varierar. Jag har utöver Lumix G1 också en Canon PowerShot G7, och den underexponerar inte, utan den ställer in blixten på ett helt annat sätt. Den mäter först avståndet till motivet med kontrastmätning, vid behov med hjälplampa, och sedan portionerar den ut ljus efter avståndet. Då struntar kameran i hur ljus bakgrunden är. Den ger lika mycket ljus oavsett om det är svart, vit eller färgad bakgrund, och som alla andra kameror ställer den vitbalans på blixt.
Men de flesta systemkameror använder TTL, dvs de mäter ljuset som kommer tillbaka efter en liten förblixt och doserar ut ljus därefter för att åstadkomma "medelgrå" ton, vilket så klart blir fel om bakgrunden ska bli ljus. Därför måste man kompensera för att få det rätt.
Du kan lugnt utgå ifrån att kameran kommer att ge mycket bra färgåtergivning, men att det är en del saker man måste lära sig för att genomgående få bra resultat. Bortsett från ett par fula vårtor och någon bugg är jag mycket nöjd med min Lumix G1. Precis som alla kameror kan den inte fånga alla färger som finns, men det är inbyggt i själva tekniken. Panasonic är inte sämre än andra i det avseendet, men den ynkliga blixten kanske inte är det allra vassaste om man vill ha bra resultat. Som nödlösning för enstaka tillfällen då det är alldeles för mörkt kan den vara bra att ha, men jag använder nästan aldrig blixt med min kamera, eftersom det inte är den stil jag har.