Annons

Gul bakgrund med blixt gf2 på vit vägg

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Undrar varför väggen (bakgrunden) blir gul när man använder blixt mot en ljus (vit ) bakgrundsvägg med gf2. Har tittat på cyberfotos test på vitbalansen med blixt. Blixten med andra kameror visar en kritvit bakgrund. Men med gf2 blir resultatet GUL BAKGRUND.
Är det någon som har en gf2 som kan förklara hur bra eller dålig blixten är och varför man får en gul bakrund när man använder blixten mot en vägg.
Den andra bilden är tagen med en nikon j1
 

Bilagor

  • vit.gif
    vit.gif
    13.8 KB · Visningar: 430
  • gul.jpg
    gul.jpg
    6.4 KB · Visningar: 486
Bakgrunden är inte vit, utan gulaktig, så färgen kan vara ganska riktig på bilden tagen med Panasonic GF1. Däremot kan jag inte hitta någon sådan bild hos Cyberphoto tagen med GF2, som kanske har lite annorlunda firmware?

När man tar mot en vit bakgrund och använder TTL-automatik måste man ställa in kompensation för att få rätt exponering, annars blir bilden underexponerad så som Cyberphotos bild.

Om bakgrunden blir vit med andra kameror så är det något som är fel eller annorlunda vid tagningen, exempelvis att det verkligen är en vit bakgrund, men i så fall också att man har ställt in kompensering eller att kameran likt Canons kompakter ställer blixtstyrkan efter avståndet och inte TTL. När det är TTL blir det underexponerat mot ljus bakgrund om man inte kompenserar.

Man kan också se på skuggorna att det finns annan belysning i rummet, med annan färg, och att den belysningen har märkbar inverkan på exponeringen. Det är troligen glödlampa eller lågenergilampa med samma färgtemperatur som glödlampa. Rummet är alltså inte mörkt, så som det står i förklaringen till bilderna.

Så det är två saker som inte riktigt stämmer i beskrivningen. Bilden är inte tagen med GF2, utan med GF1, och rummet är inte mörkt, utan det har en belysning med lägre färgtemperatur som påverkar färgen på bilden.
 
Senast ändrad:
Bakgrunden är inte vit, utan gulaktig, så färgen kan vara ganska riktig på bilden tagen med Panasonic GF1. Däremot kan jag inte hitta någon sådan bild hos Cyberphoto tagen med GF2, som kanske har lite annorlunda firmware?

När man tar mot en vit bakgrund och använder automatik måste man ställa in kompensation för att få rätt exponering, annars blir bilden underexponerad så som Cyberphotos bild.

Om bakgrunden blir vit med andra kameror så är det något som är fel eller annorlunda vid tagningen, exempelvis att det verkligen är en vit bakgrund, men i så fall också att man har ställt in kompensering eller att kameran likt Canons kompakter ställer blixtstyrkan efter avståndet och inte TTL. När det är TTL blir det underexponerat mot ljus bakgrund om man inte kompenserar.

GF2 finns med på testet,men nu såg jag att den fanns två bilder tagna med blixten. Den första bilden är tagen med 14 mm och då är bakgrunden gul. Andra bilden är tagen med 45 mm och bakgrunden är klart mycket ljusare (vitare). För mig är det konstigt då jag har testat med andra kameror med olika inställningar och får samma bakgrundsbild. Här kommer bilderna. Du får gärna förklara för mig varför det blir så här med olika bakgrund. Funderar på att köpa en gf2 men blir osäker då bilden på 14 mm är gul. Den ena 14mm andra 45mm och varför ar resultatet olika? Väldigt tacksam för svar
 

Bilagor

  • gul.jpg
    gul.jpg
    6.4 KB · Visningar: 346
  • gul 1.jpg
    gul 1.jpg
    10.3 KB · Visningar: 351
Nej, bilden är tagen med GF1 enligt EXIF, men det står ganska klart intill att bakgrunden är gulbeige: "Bilderna är tagna mot gulbeige vägg i mörkt rum på ca 2m, automatisk vitbalans."

Om du tittar på skuggorna i bilden så ser du att det är skuggor som faller snett neråt höger från någon annan belysning än blixten, så att enbart blixten lyser upp i den skuggan. Där är färgen betydligt blåare.

Panasonic-kameran har TTL-blixt, vilket gör att den underexponerar om man inte kompenserar när det är en ljus bakgrund. Det gör i det här fallet att det gulaktiga lampljuset får större inverkan. När man har vitbalansen på Auto ställer kameran in den på blixt när man använder blixten och mäter inte vitbalans. Följden här är att en gulbeige vägg, delvis belyst av vanlig lampa, kommer att få en mycket mörkare och mer gulaktig ton än den skulle ha fått om den hade belysts enbart med blixten.

Om man ska få rätt exponering med TTL måste man ställa kompensation på ungefär ett bländarsteg plus när bakgrunden är ljus. Möjligen kan man ställa 2/3 steg om den som här inte är vit. Underexponeringen när ingen kompensation är inställd gör att rumsljuset inverkar mer än det skulle ha gjort om man hade kompenserat, så det finns två goda förklaringar till att det har blivit gulaktigt, och det ska bli gulaktigt under de här förhållandena. Om den hade blivit vit skulle det vara någonting fel med vitbalansen.

Ytterligare en sak komplicerar det hela. Avståndet är enligt texten ca 2m och kameran ställd på ISO 100, och blixten har ledtal 6, vilket ger bländare 3 och det aktuella objektivet har största bländare 3,5. Den kan alltså inte exponera rätt vid det ISO-talet. Det är inte objektivet som GF2 är annonserad med, utan kitzoomen som har f/3,5 vid 14 mm och dessutom vinjetterar rätt mycket vid den inställningen. Bilden visar egentligen ingenting av värde, eftersom blixtbilder inomhus inte brukar vara tagna mot en plan vägg, utan som alltid i ett tredimensionellt rum, där mycket kan finnas på betydligt närmre håll, särskilt med vidvinkel. Det kan till och med vara en fördel med vinjettering av det här slaget som hindrar närliggande objekt att bli alltför kraftigt exponerade.
 
Senast ändrad:
Nej, bilden är tagen med GF1 enligt EXIF, men det står ganska klart intill att bakgrunden är gulbeige: "Bilderna är tagna mot gulbeige vägg i mörkt rum på ca 2m, automatisk vitbalans."

Om du tittar på skuggorna i bilden så ser du att det är skuggor som faller snett neråt höger från någon annan belysning än blixten, så att enbart blixten lyser upp i den skuggan. Där är färgen betydligt blåare.

Panasonic-kameran har TTL-blixt, vilket gör att den underexponerar om man inte kompenserar när det är en ljus bakgrund. Det gör i det här fallet att det gulaktiga lampljuset får större inverkan. När man har vitbalansen på Auto ställer kameran in den på blixt när man använder blixten och mäter inte vitbalans. Följden här är att en gulbeige vägg, delvis belyst av vanlig lampa, kommer att få en mycket mörkare och mer gulaktig ton än den skulle ha fått om den hade belysts enbart med blixten.

Om man ska få rätt exponering med TTL måste man ställa kompensation på ungefär ett bländarsteg plus när bakgrunden är ljus. Möjligen kan man ställa 2/3 steg om den som här inte är vit. Underexponeringen när ingen kompensation är inställd gör att rumsljuset inverkar mer än det skulle ha gjort om man hade kompenserat, så det finns två goda förklaringar till att det har blivit gulaktigt, och det ska bli gulaktigt under de här förhållandena. Om den hade blivit vit skulle det vara någonting fel med vitbalansen.

Panasonic Lumix DMC-GF2 röd + Lumix G 14/2,5 är bilden som jag har tittat. Verkligen tacksam för det utförliga svaret. Alltid så lär man sig något nytt då det är en djungel därute. Min sista fråga till dig (förstår att du är mycket duktig på detta ämne) är om det hade blivit samma resultat med liknande kameror,eller är detta speciellt på denna kameran.HA HA Nu såg jag att dom skriver att dom inte fick visa resultatet från gf2 och att dom använder gf1 istället då den visar exakt samma resultat. Villl verkligen ha denna kameran då jag får köpa en ny för 2495 kr men är orolig att bilderna inne blir lite gulaktiga. Men tror du att resultatet hade blivit samma med andra kameror. Tack igen för att det finns sådana som du som verkligen vill hjälpa folk som har funderingar om saker som man inte alltid vet. TACK
 
Precis som med alla andra produkter baserade på en liten mikroprocessor är kameror styrda av program, som alltid har en eller annan bugg kvar. Det är alltså inte sannolikt att en kamera, vilken den än är, alltid ska ge rätt svar på vissa saker man gör. Jag har en Lumix G1, och ibland blir bilden grön när jag ställer vitbalans, och det kan rätta till sig på två sätt. Antingen tar jag ur batteriet och stoppar in det efter en stund igen. Jag antar att det startar om någonting i kameran. Det andra sättet är att gå in i justering av vitbalansen och ställa om där, och sedan ställa tillbaka. Det är irriterande varje gång det händer, men det syns både i sökaren och på bildskärmen, så man kan inte missa det och ta en massa gröna bilder utan att veta om det. Det påverkar inte heller råfilen.

Så räkna med att vilken kamera du än köper av vilket märke det vara må, så finns det buggar.

Men när det gäller blixten som är så svag, måste man i regel använda högre ISO för att få bra resultat, och de här små kamerorna ger bra dynamiskt omfång och rimligt lågt brus upp till ISO 800. Eftersom blixten har ledtal 6 kommer den att behöva ungefär f/2,8 på ett par meters håll om man använder ISO 100, och det är inte alldeles smart.

Och så är det det där med TTL-blixt. Funktionen är så att blixten skickar iväg en liten förblixt och kameran mäter ljuset som kommer tillbaka och bestämmer med hjälp av det hur mycket som ska skickas ut när bilden tas. Om motivet är mycket ljust, så gäller samma som när man tar på vintern och det är snö, man måste kompensera, vilket är ganska lätt gjort. Man ställer alltså in ISO på minst 200, men kanske hellre på 400 när man ska ta en sån här ljus vägg, men så ställer man kompensation +2/3 för att få väggen ljusare än medelgrå. Det skulle i stort sett eliminera inverkan av rumsljuset och ge rätt färg.

Hur det blir med andra kameror varierar. Jag har utöver Lumix G1 också en Canon PowerShot G7, och den underexponerar inte, utan den ställer in blixten på ett helt annat sätt. Den mäter först avståndet till motivet med kontrastmätning, vid behov med hjälplampa, och sedan portionerar den ut ljus efter avståndet. Då struntar kameran i hur ljus bakgrunden är. Den ger lika mycket ljus oavsett om det är svart, vit eller färgad bakgrund, och som alla andra kameror ställer den vitbalans på blixt.

Men de flesta systemkameror använder TTL, dvs de mäter ljuset som kommer tillbaka efter en liten förblixt och doserar ut ljus därefter för att åstadkomma "medelgrå" ton, vilket så klart blir fel om bakgrunden ska bli ljus. Därför måste man kompensera för att få det rätt.

Du kan lugnt utgå ifrån att kameran kommer att ge mycket bra färgåtergivning, men att det är en del saker man måste lära sig för att genomgående få bra resultat. Bortsett från ett par fula vårtor och någon bugg är jag mycket nöjd med min Lumix G1. Precis som alla kameror kan den inte fånga alla färger som finns, men det är inbyggt i själva tekniken. Panasonic är inte sämre än andra i det avseendet, men den ynkliga blixten kanske inte är det allra vassaste om man vill ha bra resultat. Som nödlösning för enstaka tillfällen då det är alldeles för mörkt kan den vara bra att ha, men jag använder nästan aldrig blixt med min kamera, eftersom det inte är den stil jag har.
 
Precis som med alla andra produkter baserade på en liten mikroprocessor är kameror styrda av program, som alltid har en eller annan bugg kvar. Det är alltså inte sannolikt att en kamera, vilken den än är, alltid ska ge rätt svar på vissa saker man gör. Jag har en Lumix G1, och ibland blir bilden grön när jag ställer vitbalans, och det kan rätta till sig på två sätt. Antingen tar jag ur batteriet och stoppar in det efter en stund igen. Jag antar att det startar om någonting i kameran. Det andra sättet är att gå in i justering av vitbalansen och ställa om där, och sedan ställa tillbaka. Det är irriterande varje gång det händer, men det syns både i sökaren och på bildskärmen, så man kan inte missa det och ta en massa gröna bilder utan att veta om det. Det påverkar inte heller råfilen.

Så räkna med att vilken kamera du än köper av vilket märke det vara må, så finns det buggar.

Men när det gäller blixten som är så svag, måste man i regel använda högre ISO för att få bra resultat, och de här små kamerorna ger bra dynamiskt omfång och rimligt lågt brus upp till ISO 800. Eftersom blixten har ledtal 6 kommer den att behöva ungefär f/2,8 på ett par meters håll om man använder ISO 100, och det är inte alldeles smart.

Och så är det det där med TTL-blixt. Funktionen är så att blixten skickar iväg en liten förblixt och kameran mäter ljuset som kommer tillbaka och bestämmer med hjälp av det hur mycket som ska skickas ut när bilden tas. Om motivet är mycket ljust, så gäller samma som när man tar på vintern och det är snö, man måste kompensera, vilket är ganska lätt gjort. Man ställer alltså in ISO på minst 200, men kanske hellre på 400 när man ska ta en sån här ljus vägg, men så ställer man kompensation +2/3 för att få väggen ljusare än medelgrå. Det skulle i stort sett eliminera inverkan av rumsljuset och ge rätt färg.

Hur det blir med andra kameror varierar. Jag har utöver Lumix G1 också en Canon PowerShot G7, och den underexponerar inte, utan den ställer in blixten på ett helt annat sätt. Den mäter först avståndet till motivet med kontrastmätning, vid behov med hjälplampa, och sedan portionerar den ut ljus efter avståndet. Då struntar kameran i hur ljus bakgrunden är. Den ger lika mycket ljus oavsett om det är svart, vit eller färgad bakgrund, och som alla andra kameror ställer den vitbalans på blixt.

Men de flesta systemkameror använder TTL, dvs de mäter ljuset som kommer tillbaka efter en liten förblixt och doserar ut ljus därefter för att åstadkomma "medelgrå" ton, vilket så klart blir fel om bakgrunden ska bli ljus. Därför måste man kompensera för att få det rätt.

Du kan lugnt utgå ifrån att kameran kommer att ge mycket bra färgåtergivning, men att det är en del saker man måste lära sig för att genomgående få bra resultat. Bortsett från ett par fula vårtor och någon bugg är jag mycket nöjd med min Lumix G1. Precis som alla kameror kan den inte fånga alla färger som finns, men det är inbyggt i själva tekniken. Panasonic är inte sämre än andra i det avseendet, men den ynkliga blixten kanske inte är det allra vassaste om man vill ha bra resultat. Som nödlösning för enstaka tillfällen då det är alldeles för mörkt kan den vara bra att ha, men jag använder nästan aldrig blixt med min kamera, eftersom det inte är den stil jag har.

OJ OJ OJ Vilket utförligt svar. Har lärt mig otroligt mycket redan om hur en blixt fungerar på en kamera. Mycket intressant att ta del av dina erfarenheter och tips som du ger mig. Det absolut sista som jag skall fråga dig är vilken kamera skulle du rekommendera mellan nikon j1 och panna gf2. Tar mycket stadsbilder och landskap på ljusa dagen. Blir ochså en del konsertkort då jag går mycket på konserter både inomhus och utomhus. Även om j1 har mindre sensor så har jag fått höra att den presterar lika bra,vad tror du?. Skulle vara roligt att höra från en mera kameraexpert som dig. Tack ialla fall för att du tog dig tid att hjälpa mig med mina frågor och funderingar. TACK
 
Jag har så svårt att leva utan titthålssökare, och jag uppskattar den vridbara skärmen på min kamera så mycket, att jag inte själv skulle välja någon kamera utan titthål, vare sig det är EVF eller någon annan sökare. Nästa kompakt, när min Ganon G7 dör kommer troligen att bli någon av de nyare med vridbar skärm.

Vilken som helst av µ4/3-kamerorna borde duga utmärkt för konsertfoton om man har bra glas att sätta på. Eftersom de kan använda allting som har gjorts sedan hedenhös skulle jag titta mig om efter bra äldre gluggar om jag inte hade råd med några av de nyare som funkar. Det finns väl inga helt bra objektiv i långa brännvidder eller zoomar för att ta i svagt ljus, med undantag för något från Olympus för 4/3 som kräver adapter. Med gamla objektiv slipper man visserligen AF, och ingen av de här lösningarna har bildstabilisering med Panasonic, men jag använder mina gamla Contax-objektiv på min, och de är väldigt bra. Min ljusstarkaste är Planar 50 mm f/1,4. Med en bönpåse fixar man stabiliseringen, och avståndet på en konsert är ofta ganska konstant, så det borde inte vara något problem att man måste skruva in det för hand. Jag använder nästan uteslutande manuella objektiv, men mina motiv är ganska stillsamma.

Jag skulle själv föredra någonting lite större, som Fujifilm X1 eller Sony NEX7 om jag skulle rikta in mig mot konserter, och jag tror inte att gamla gluggar fungerar lika bra på Pentax Q eller Nikon 1, eftersom den mindre sensorn ställer högre krav på optiken. Jag tror att man är en aning mer låst till originaloptik för de kamerorna. Om man ändå tänker i den banan att man skulle kunna tänka sig en J1, skulle jag nog snarare titta på en kompakt som Canon G1X.

Men om du har tillfälle att prova en J1 så kan du ju se om den passar dig. Jag tycker att lite av charmen med systemkamera faller med det lilla formatet. Små sensorer kräver mer av optiken, och det finns inte så mycket som jag ser som intressant till de allra minsta.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto